Jump to content

Hvorfor kjøper dere 12-volts TV`er ?

Worry II

Recommended Posts

En liten avsporing: Kjenner noen til om det snart kommer TV med flatskjerm og integrert DVD spiller klargjort for digitalt bakkenett? Jeg klarte å "knuse" vår nye flatskjerm med DVD spiller i kulingen i sommer og må ha ny, men kan avvente noe dersom det er utvikling av TVer forberedt på digitalt bakkenett.

Hei.

Det kommer nok, men vær klar over at det pt. (etter 1. september) kun er Norge og et kommersielt nettverk i Frankrike som bruker bakkesendt TV med MPEG4. Så det store utvalget i TV'er med integrert MPEG4 dekoder tror jeg ikke det blir med det første. Det finnes fremdeles bare noen få TV-mottakere med MPEG2 dekoder, selv om mange land nå har slike sendinger.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg synes det er fint å begrense antall duppeditter i båten. Ferre ting-lettere å holde orden. Jeg kjøpte derfor en 17¨ flatskjerm med innebygget DVD og widescreen. I tillegg har den 12 V kabel. En ryddig og plassbesparende instalasjon. Jeg kan intet om elektronikk, men mener å ha hørt at invertere også trekker mye strøm? Er det tilfelle at bruk av inverter lett kan skape problemer for strømkapasiteten ser jeg helt klart det som enda et godt argument for størst mulig bruk av 12 V.

Har du ikke de stor strømslukerene som thruster, starter og ankerwinch på startbatteriet, og TV på forbruksbatteriene?

Jo, men når motor er starter så switcher jeg inne lading på alle batterier. Jeg har ingen skilledioder og dermed blir forbruk tatt fra alle batterier under gange. Jeg har også 70 mm2 kabler rundt baut.

Jeg har en 110W modifisert sinus Mascot ringkjerne inverter. Den klarer min 14" TV med DVD. Å få tak i en 12V TV med DVD er knotete og finner jeg en, koster den tre tusen raske, ikke tusen.

Å dra laptop samtidig som inverteren lader laptop-batteriet og også driver en 15" ekstern skjerm er heller intet problem.

Hvorfor kjøpe en spesial 12V -->19V konverter til laptop'en når man kan kjøpe en billig 12 --> 230V inverter?

Hva skulle jeg gjort med den eksterne LCD-skjermen? Satset på at den ikke ble grillet av å bli koblet direkte til 11-14,7V?

Synd for dere med en flott og dyr 12V TV når det digitale bakkenettet overtar. Innkjøp av en 12-->230V inverter og en digitaldekoder?

Finnes det 12V stavmiksere forresten? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Jeg erfarte i sommer at Danmark benytter bakkesendt digitalt TV-system. Hvilket system har de? Betyr dette at det er forskjellige systemer for digitalt fjernsyn i skandivania?
Danmark benytter MPEG2 som Sverige og resten av Europa. Norge er først med det nyere systemet MPEG4.

MPEG4 dekodere kan ta inn MPEG2 sendinger, men ikke omvendt.

Selv har jeg en MPEG2 dekoder i båten som jeg benytter her i Sverige hvor jeg nå er på båtferie.

Men den vil altså ikke funke i Norge når de digitale sendingene starter 1. september.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Synd for dere med en flott og dyr 12V TV når det digitale bakkenettet overtar. Innkjøp av en 12-->230V inverter og en digitaldekoder?
Hvorfor kjøpe 230volt dekoder? Velg en som går direkte på 12volt. Selv den første dekoderen som nå er lansert håndterer både 230 og 12volt.

Lars H.

(som har 300w inverter ombord for forefallende bruk)

Men er det mulig å få tak i 12V mpeg4 dekoder nå?

Hvis de starter med digitale sendinger 1. sept synes jeg det er litt rart at vi forbrukere ikke snart overøses med tilbud på mpeg4 dekodere.

Må jo begynne å teste, samt forberede innstallsjon ombord :smiley:

For tidlig?

Ja, du kan kjøpe dekoder nå. prisen er satt til 1500 kroner for første dekoder, deretter tror jeg at nr. 2 og utover kostet 900 kroner. Du må selvfølgelig ha kort til alle dekodere om du da ikke ønsker å bare ta inn nrk samt TV2 til 2010.

Og nei, den kommer ikke i 12V utgave :smiley:

Sikker?

Spøk tilside. Det vil komme 12V digitaldekodere.

Sakset fra http://www.ntv.no/sporsmalogsvar

Kan jeg bruke dekoderen på hytta? I bilen? I båten?

Det vil komme digitale mottakerbokser (dekodere) som er klargjort for 12 volt, noe som gjør det enkelt å benytte mottakeren på hytta, campingvognen, bobilen, bilen eller båten. Ved bruk av 12 volt spenningsmating anbefales det å kople dette via en spenningsregulator (12V) for å sikre en stabil spenning inn til mottakeren. For å være sikker på at mottakeren fungerer i det norske digitale bakkenettet er det viktig at man velger en mottaker som er merket med "Godkjent for det digitale bakkenettet".

Redigert av Lotus (see edit history)

Og nei, den kommer ikke i 12V utgave :smiley:

Akkurat her er jeg ikke helt enig, Grundig sin DTR 8720 kan bukes på 12Volt

Norges televisjon, RiksTV og NRK har etablert en test- og godkjenningsordning for mottakere, for å sikre at norske forbrukere får dekodere som fungerer i det digitale bakkenettet. Grundig DTR 8720 er den første mottakeren som er godkjent. Grundig-mottakeren er klar for HDTV, fungerer både med 220 v og 12 v strøm og har elektronisk programguide og adgangskontroll for foreldre. Den har både scart og HDMI-tilkobling til tv-apparatet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå kom Lotus og mitt siste innlegg samtidig, men jeg kan ikke forstå hvorfor en dekoder ikke skulle kunne lages slik at den går på alt fra f.eks 8 til 32 volt slik veldig mye annet utstyr gjør? Men vi får vente og se. Har ikke sett hva Grundig sier om den dekoderen de nå har lansert. Noen som har funnet detaljert spec for den?

Lars H.

For dem som er bekymret for at enkelte 12V-duppeditter går i stykker når spenningen i båten varierer så er det greit å få med seg at det finnes ganske effektive spenningsregulatorer som gir stabil strøm, eller sikrer mot under- og/eller overspenning

For vanlige PCer finnes det strømforsyninger laget for 12V, og det blir faktisk ikke så dyrt å sette sammen en liten 12V PC som kan brukes i båt eller bil.

Litt tema i alle fall:

Kan noen si sånn ca. hvor mange timer TV jeg kan se om jeg har et eget batteri på 75 Ah, en Biltema 150W inverter og ser på et lite 15" "vanlig" TV (nyere type)?

Legger opp til å sette inverter direkte på batteriet...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...