Jump to content

Hva er dette for noen påler?

Larspo

Recommended Posts

Jeg er litt usikker, men betyr ikke stort sett alle gule bøyer/påler at man SKAL holde seg på utsiden? Det er f.eks oppsatt gule i nærhet av badeplasser, og gule hvis det er arbeide som pågår under vann... Vet ikke om det er tilfelle her, men jeg kan også tenke meg at det kan være fare for steinras i dette området... Kan se slik ut. Kjør på utsiden! :yesnod:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Special Markers:

Yellow marker buoys with a single yellow X on top. Indicates a special area, which charts or sailing directions need to be consulted for specifics. May indicate spoil ground, deep draft, pipeline etc.

yellow.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Har seilt (jeg er av de som seiler med motorbåt) frem og tilbake dette sundet sikkert rundt tusen ganger og kjenner dette veldig godt. Det er definitivt ikke noe badeplass på baksiden. Dette er en trang fjord med utrolig sterke strømninger (opp mot 5-6 knop til tider på noen steder). Kombinert med mange "terskeler" under vannet gjør denne leden til ytterst falig å både dykke/svømme og i det hele tatt oppholde seg i utenom i en båt.

Det lignet ikke på slik typisk klassisk gul "lett" merke. Dette var påler av god tyngde. Alle var også festet med tau til land (tauet var ikke stramt og var tynnt, så noe bæring i disse var det trolig ikke). I tillegg så hang det en solid stropp om toppen som gikk ned i vannet. Virket nesten som om det var en stor moring i bunnen, med en stropp opp som var hengt på toppen. Typiskt en stropp som tåler 4-5 tonn.

Jeg vet det har vært snakk om å kanskje sprenge vekk et par av terskelene pga. noen større skip som skal inn. Det første som fallt meg inn var at dette var noen innretninger som kanskje målte strøminger. Men på kloss hold ser det relativt dumme ut, og tviler på at dette var bruksområdet.

At det er fare for noe steinras ol. kan selvfølgelig være, men har aldri vært noen varsel om dette ellers. Og disse merkene kom like brått som de forsvant igjen, uten nevneverdig endring i landskapet (totalt oppe 1-2 mnd).

Redigert av Larspo (see edit history)

Jeg er enig med Divemaster her i at dette er spesialmerker som er satt opp for å markre et eller annet i sjøen som en må være obs på... Det er ikke bare badebøyer som er gule, men spesialmerker av ymse slag og de kan mange utforminger... Hvorfor de er/var der er en annen sak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har sømfart EFS (kart 1, ringdalsfjorden om noen vil dobblesjekke) for både i år og 2006 uten å finne noen kommentarer. Siden jeg er av den nyskjerrige typen, hvem kan kanskje ha noe greie på dette? Kan det være noen lokale i kommunen som kanksje har greie på slikt?

Hei

1. juni i 10-tiden kom rørleggingsfartøyet Normand Cutter og taubåten Bruce til innløpet på fjorden. Der rotet de rundt litt og fortsatte innover til de endte opp inntil land på nordsiden av fjorden der den svinger brått sørover ca kl 16.

Regner med at de har lagt ut rør el

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...