Jump to content

Støy fra vindmåler

Coast

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har et godt råd for å dempe støyen fra vindmåler, eller er dette et problem bare i min båt?

Støyen starter allerede ved 3 m/s vind og øker på. Verste støyen er ved 5-6 m/s. Støyen fra fra "propellen" i mastetoppen forplanter seg gjennom mast og videre til skroget. Ved de verste vindhastighetene hører det ut som hele båten synger i takt med vindinstrumentet. Ikke noe videre å høre på når det blåser om natten.

Vindmåleren er en Silva med kabel.

Kan det være manglende isolasjon/pakninger mellom mastetopp og instrument eller er dette noe som man må leve med i seilbåt?

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Det skal ikke støye noe fra vindmåleren... gjør i allefall ikke det på min, men det er Raymarine sak jeg har da.. det kan vel tenkes det støyer litt 17 meter over havet, men jeg hører det i allefall ikke ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Om det er Ray eller Silva eller annet skulle vel ikke bety noe, men kan det være en manglende pakning som gjør dette? Masta skal av i høst og da vil jeg gjerne få gjort noe som fjerner lyden. Er det noen som har hatt lignende problem og fått det utbedret?

First 40.7 NB 8700

Har aldri opplevd dette selv. Men det virker som om det oppstår en form for resonans, og at det forplanter seg i masta hos deg. Jeg ville tippe, uten å være noen ekspert på akustikk, at en form for isolasjon i form av en fleksibel pakning mellom vindfløy og mastetopp ville fjerne mye av problemet. Sjekk også at propellen ikke er skadet på noen måte. Det kan være at det er ubalanse som setter hele vindfløyen i bevegelse.

Det er nok resonans. Lyden nede både nede i båten og på flere meters avstand fra båten er altfor sterk til at den kan komme direkte fra vindfløyen. Men vil jeg få bukt med dette ved å legge en pakningsflate mellom instrument og mastetopp eller må innfestingen byttes ut med foringer som isolerer både innfestingsskruer og instrument fra masta?

First 40.7 NB 8700

Det blir vel en hard pakning som blir løsningen.

Jeg må vel også forsøke å finne ut om det er ubalanse eller lagerfeil før masta settes opp igjen. Vindfløyen er helt ny så lagreneburde vel holde mer enn en sesong.

Forresten "gladiator": Jeg akter å slå deg på regattaen i morgen!!

Redigert av Safrane (see edit history)

First 40.7 NB 8700

Forresten "gladiator": Jeg akter å slå deg på regattaen i morgen!!

Svarten at jeg sitter i Bergen, hvis ikke så hadde jeg vært ballast ombord i Gladiator :headbang: da hadde du møtt "tung" motstand

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Du får ringe kjærringa, kan tenkes hun blir med da i mitt fravær... hun har jo tilogmed kurs i dette med seiling

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...