Jump to content

Teknisk dokumentasjon v/ import av Grand Banks

Grand Banks

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å importere en Grand Banks 42 fra Statene.

Er det noen dere ute som sitter på teknisk dokumentasjon av Grand Banks 42 fot ?

Likeledes sitter noen på brukerhåndbok med nordisk språk ?

Eventuell pris vil vi nok bli enige om.

Har vurdert import fra EØS området, men får tilsynelatende lite igjen for pengene sammenlignet med prisene i USA.Aktuelle båter er definitivt av plast og nyere enn 1974 fortrinnsvis nærmere 1980.

Takker for gåde råd så langt, men savner forsatt den helt store og gode gjennomskjæringen fra noen som har konkret erfaring fra US import av GB.

Redigert av Grand Banks (see edit history)

Hei og velkommen til Baatplassen. Det har vært skrevet mye om GB og Trawlere her på BP, så ved et søk (menyen opp til høyre) vil du finne mye. En aktiv tråpd som er pågående heter Trawler. Her vil du også sikkert finne mye interessant stoff.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har du vurdert import av GB fra Europa (eksempelvis Middelhavet, Tyskland, England). Det er endel interessante objekter også her. Det er mulig du kan få litt hjelp fra norsk importør av GB til manual. Antar at du kjenner til forhold omkring import fra USA, som bruk av lokal "researcher" og EU godkjenning i andre land enn Norge, som eksempelvis Sverige. Det lønner seg å stille endel spørsmål her på BP, så får du sikkert mange synspunkter.

Et problem kan være om det er gamle motorer i båten som ikke tilfredstiller CE kravene til utslipp.... Det kommer selvsagt litt an på hvor gammel båten er.. Det var en kar som tok inn en Nordhavn fra USA og han har sikkert noe gode tips om dette.

Når det gjelder håndboken så kan du fint oversette denne selv, eller lage en selv om det ikke finnes en engelsk.. Det er ikke så mange sidene som skal til her.. Alternativet er å CE merke den i England, ta den innom kanaløyene først der er det ikke noe avgift.. og få den CE merket der før du tar til Norge.. Da unngår en kravet om skandinavisk språk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor har du dette fra? Så langt jeg har forstått kommer man ikke utenom å ha en manual ombord på et skandinavisk språk, definert som svensk - dansk - norsk.

Isåfall hindrer det fri flyt av varer og tjenester innen EØS-området, og vil vel være et ulovlig krav..

Så lenge båten er registrert innen EØS, og CE-godkjent er det vel ingenting norske myndigheter kan kreve utover det?

Jeg tror det er lurt å sjekke dette litt inngående før man handler båt fra utlandet. Eksempelvis har Sjøfartsdirektoratet utarbeidet informasjon om CE-merking, et dokument som gir en del forordninger om dette, se bl.a. http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20...king_juni05.doc Fra dette dokumentet heter det bl.a.

Hvordan finner jeg ut om båten er korrekt CE-merket?

Det er viktig å se etter følgende:

1. Har båten et produsentskilt med CE-merke?

2. Har båten identifikasjonsnummer (CIN-kode) på skroget?

3. Har båten brukerhåndbok på skandinavisk språk?

4. Har båten samsvarserklæring?

Så får man mene hva man vil om brukerhåndbok på skandinavisk språk - men man kommer ikke utenom dette kravet så sant båten faller inn under kravet til CE-godkjenning. Selve reglene om CE-merking finnes i fritidsbåtforskriften: FOR 2004-12-20 nr 1820: Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv, som er her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...41220-1820.html. I forskriftens punkt 2.5 Håndbok for bruker heter det:

Fartøyet skal være utstyrt med en brukerhåndbok på norsk, eller på svensk eller dansk der det ikke kan oppstå misforståelser. Skal fartøyet gjøres tilgjengelig i en annen EØS-stat enn Norge, skal brukerhåndboken være på det eller de offisielle EØS-språket/-språkene som gjelder i denne staten.

Brukerhåndboken skal særlig legge vekt på risikoen for brann og vanninntrengning og inneholde opplysningene omhandlet i pkt. 2.2, 3.6 og 4, samt fartøyets egenvekt i kilogram Jeg har forstått at det etter hvert har blitt flere i Norge som har spesialisert seg på import av båt fra bl.a. USA og det er sikkert klokt å kontakte noen av disse før man kommer for langt i importprosessen.

Redigert av roaldbj (see edit history)

Det er nok slik som Anonym beskriver dette... Den veiliedningen fra sjøfartsdirektoartet gjelder "kun" ved import fra 3.land og ikke import mellom EU/EØS landene... Er båten CE merket i et land så gjelder selvsagt dette innen hele området.... Om en velger å CE merke båten i f.eks polen så er det ikke krav om skandinavsiks språk der, dette medfører ikke at CE merkingen dermed ikke da er gyldig i andre land som f.eks Norge.

Kjøper man en brukt Benteau fra f.eks Frankrike så er det ikke krav om Norsk bruksanvisning der... Denne kan man da fritt ta meg seg hvor som helst innen EU området uten at noen stiller spørsmål ved båtens CE merking... enekelte EØS stater stiller krav om litt moms da, men det er ikke tema her..

Så jeg vil forstatt hevde at det er de krav som gjelder i det landet hvor båten "settes i markedet" som gjelder ved CE merking, og i mitt eksempel er dette et engelsksprårklig land..og da gjelder de enegslek kravene og ikke de norske.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Den forskriften omhandler kun import fra land utenfor EU? Ved import fra EU-land gjelder neppe kravet om manual på lokalt språk?

Ellers er det vanlig at vi i Norge er best i klassen og tolker EU-direktivene for strengt. Kommiteen som er satt ned for å sikre samordnet tolking av EU dirkektivet har faktisk konkludert med at kravet til språk i manualen skal tolkes som det lokale språket "eller det språk som brukeren foretrekker". Jeg tolker dette som om jeg kan velge brukermanual på engelsk, men lager likevel manual på norsk for å unngå krangling med norske byråkrater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nå er det nok flere flere forskirfter som omhandler CE merking og det å gjøre et produkt tilgjengelig for det indre marked... Så man finner ikke eksplisitt skrevet i den forskriftern du referer til Roaldbj... Men om vi ser litt på følgende under som er sakset fra den referert forskirften så handler dette om der hvor produktet først gjøres tilgjegelig i EØS området, ser vi videre på vedlegg 2, del 2.5 så sier den at om produktet gjøre tilgjengelig i annen stat enn Norge så skal håndboken være på det språket...

Dette er etter mitt syn god nok dokumentasjon på at om en båt første gang gjøres tilgjenegelig for markedet i f.eks England så skal håndboken være på Engelsk.. Hva som deretter hender med produktet er ikke interessant fordi det alt er på EØS markedet, da regulere dette av blant annet av frihandelsreglene...

Så jeg mener fortsatt at impart av brukte båter eller andre brukte duppedingser innen EØS området ikke omfattes av dette dokumentasjonskravet.. Er båten først introdusert innenfor EØS området og CE merket et sted, så kan den fritt selges ovar alt innen EØS området uten at det vil utløse noen krav om ny brukerhåndbok..

Det er selvsagt meget mulig jeg tar feil, men inntil det motsatte er bevist så velger jeg å opprettholde min påstand om dette faller inn under "fri flyt av varer og tjenester" innefor EØS området

§ 4. Definisjoner

I denne forskriften betyr:

c) Gjøre tilgjengelig: Første gang produktet gjøres tilgjengelig for distribusjon i EØS-området etter produksjonsstadiet.

Vedlegg 1

2.5. Håndbok for bruker

Fartøyet skal være utstyrt med en brukerhåndbok på norsk, eller på svensk eller dansk der det ikke kan oppstå misforståelser. Skal fartøyet gjøres tilgjengelig i en annen EØS-stat enn Norge, skal brukerhåndboken være på det eller de offisielle EØS-språket/-språkene som gjelder i denne staten.

Da er mail sendt til Sjøfartsdirektoratet med spørsmål om det er krav til skandinavisk brukerhåndbok ved bruktimoprt av CE merket båt fra Europa.. "Time will show" om det kommer noe svar.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...