Jump to content

Rundsitter - fordeler/ulemper

tuffff

Recommended Posts

Jeg har ved noen anledninger her inne på BP uttrykt min skepsis til rundsittere i båter. Nå går det jo snart ikke an til å få en båt uten denne vederstyggeligheten - både inne i lugaren(e) og ute i cockpit og soleplass. Altså må det være noe markedet etterspør tenker jeg. Men hva er fordelene med dette kontra rettvinklede sittegrupper som både gir mer plass og bedre komfort når du trekker bena opp og "slanger deg i sofaen"? Noe som er helt umulig i en rundsitter.

Det må være mange som har erfaring med dette?

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Med "rundsitter" tolker jeg deg å mene en buet sofa/bord, i motsetning til det tradisjonelle firkantete, som gjerne er langt og rett nok til å ligge utstrakt i.

Jeg ser overhode ingen fordeler med dette i en båt. Jeg ser absolutt fordelen i å kunne slenge seg nedpå, for ikke å snakke om muligheten for å lage seg en skikkelig sjøkøye. Dette fikses enklest ved å spenne opp et lebrett i en av sofaene i salongen, men da må den være mulig å ligge komfortalt i. Buete sofaer faller helt gjennom her.

Årsaken er nok at enkelte designere har beveget seg mer og mer bort fra hva som er praktisk i en båt, og hva som ser stilig ut på messer. Mange av båtene som er klasifisert i CE klasse A er f.eks totalt ubrukelige i en skikkelig kuling/storm hvis du skal være utpå i mer enn noen timer. Jeg snakket med eieren av en Farr 56 seilbåt en gang. Det er jo en gedigen båt, med store muligheter for å skade seg fordi det mangler gode steder å holde seg fast under dekk. Verftet hadde motvillig gått med på å sette opp en ekstra stolpe i interiøret fordi "den ødela den store åpne feelingen" som båten i utgangspunktet hadde. Designeren syntes altså det var viktig at båten framsto som rommelig enn at den var sikker å bruke!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg er helt enig i første svar i tråden. Ser bare fordeler med firkantet sittegruppe. Både det å kunne slenge opp beina, men også det å ha et hjørne å sitte i er utrolig behagelig. Høres kanskje ut som en bagatell, men skal man ha en båt i x-antall år, er det ikke sikkert det blir det etter hvert. En vennefamilie av oss hadde tidligere en båt med rundsitter ute, og for oss ble det mer og mer klart at dette ikke var noen optimal sitteløsning.

o.b.lix skrev:
Buet sofa gir bedre benplass under bordet...

Mja, på en gitt plass - si to ganger to meter, så gir vel en rettvinklet sofa plass til flere mennesker rundt bordet og derfor tar de to ekstra benparene plass også. Med like mange mennesker rundt bordet, så blir det vel ikke noe mere benplass i en buet sofa?

Hovedinnvendingen min går imidlertid på det som er nevnt over her. Det er umulig å krype opp i en rundsitter.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...