Jump to content

Overhaling av KAD42P (1997)

vidark

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som har peiling på hva en overhaling av en 1997 KAD42P kan omfatte?

Under kjøring fikk vi en indikasjon på høy motor temperatur. Motoren ble kontrollert av marinaens servicemann.

Han mente at motoren var noe åpen og at en overhaling derfor var på tide. Det kommer noe oljedamp ut fra lufteslangen på toppen.

Motoren har gått et sted mellom 1500-2000 timer og sitter i en Fjord 815.

Noen med erfaring?

Hvor utføres overhaling av denne motoren på beste og billigste måte :confused: ? (Båten ligger i Skjebergkilen i Østfold).

Redigert av vidark (see edit history)

Har en kompis med 2 x KAD 42, som beggere overhalt. Den ene i fjor og den andre i år, begge grunnet at den blåste hull i et stempel, og slapp oljen ut gjennom peilepinnen og toppdeksellokk.

Så vidt jeg husker koster et komplett overhalingssett til denne motoren ca. 30.000, slik at hele jobben kommer på omkring 55.000. Det skulle inkluderer nye stempler, foringer, alle pakninger, lager etc. slik at motoren blir som ny igjen.

Den ene ble tatt hos Ragnar Ringstad i Fredrikstad, som er meget gode på dette og har overhalt en masse motorer i 40 serien. De er nok ikke blandt de rimeligste, men de gjør en skikkelig jobb. Lykke til.

Hilsen Ludde

Det vet jeg desverre ikke nok om, men dersom du drar med deg en VP mekaniker ombord vil han sikkert fortelle deg ganske raskt hva som må/ bør gjøres med motoren din. Vi hadde en ombord i båten til kompisen min når vi lå i Hunnebostrand i fjor, og han sjekket turbo, kompresjon etc. og konstaterte raskt hull i den ene sylinderen, og ga et rimelig eksakt anslag på hva dette ville koste.

Jeg vil tro at en av mekanikerne på Ringstad vil kunne gi deg alle de svar du trenger etter en befaring ombord.

Hilsen Ludde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...