Jump to content

Dynamo/ladeproblemer

Gabba III

Recommended Posts

I helgen mistet jeg plutselig ladingen, ladelampe og instrumenter på motoren (Sabb 2J) under gange, og jeg driver nå og feilsøker. Jeg oppdaget at dynamoen (merke S.E.V, 35A) sin D- utgang kun er koblet til jording på instrumentene, ikke til felles jord på motoren slik jeg hadde forventet. Jeg koblet en tynn (2,5 kv.) ledning mellom D- og jord, og da var alt tilsynelatende OK. Da motoren hadde gått noen minutter ble denne ledningen veldig varm.

Jeg lurer på følgende:

Skal dynamoen normalt bare jordes gjennom gods til motoren? Kan denne jordingen ha "forsvunnet" slik at dynamoen plutselig manglet jord? Er det trygt å koble en tykkere ledning (10-16 kv.) mellom D- og gods for å løse problemet, eller kan det være en kortslutning noe sted?

Svar mottas med takk :yesnod:

Jeg har laget meg et felles jordingspunkt på motoren min. Dit går alle jordledninger, inkludert en jord på 10 kvadrat fra dynamoen. Til dette punktet går naturligvis også batteri minus. Punktet ligger i nærheten av selvstarteren, som også har fått en egen minusleder til dette berømte punktet.

Det er viktig at minusledningen/tilkobling er på samme styrken/tversnitt som på pluss som går til batteriene.

Ellers blir det kraftig spenningsfall/motstand, som trådstarteren kunne kjenne på kabelen allerede.

Mister dynamoen kontakt på minus mens den går,

da er det det samme som med å miste pluss til batteriene = stor fare for at dynamoens dioder får skade.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det kan tyde på at du har mistet jordingen fra godset på dynamoen til godset på motoren. En-polede installasjoner har normalt minus via godset, men det skulle ikke skade om du har en kraftig kabel fra D- til motor-jord. Sjekk for sikkerhets skyld at dynamoen lader som den skal når motoren går (spenningen skal være i overkant av 14 V).

Jeg oppdaget at dynamoen (merke S.E.V, 35A) sin D- utgang kun er koblet til jording på instrumentene, ikke til felles jord på motoren

Bare for at vi snakker om det samme:

S.E.V. 35A har bare :

D+ ...som er betegnet med 61 på dynamoen; der skal tilkobles både ladekontrollampen og dette rødfargete kabel fra regulatoren.

B+ ...som finnes på rødfarget plate med 4 skrubolter (diodefordeling).

F ....som finnes tvers over dynamoen, på andre side av 61; der kobles dette grønnfargete kabel fra regulatoren og er felt.

Sortfargete kabelen som kommer fra regulatoren kobles til dynamo-hus, fordi dynamo-minus går egentlig via hus.

Med det skulle det egentlig ikke være en kontakt som heter D-.

Hvor har du nå tilkoblet minusledningen din?

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg er ikke sikker på om den er på 35A, bare så det var stemplet 35 på den... :smiley:

dynamo.jpg

Som bildet viser har den de tilkoblingene du nevner, i tillegg til en D- kobling.

Om jeg har forstått folk riktig er det ingen fare forbundet med å koble D- til jordingspunktet på motoren?

Jeg har hatt av det svarte plastdekselet nå og tror jeg fikk bedre kontakt mellom D- og gods i dynamoen, men denne forbindelsen virket litt spinkel :confused:

Aha, da er det riktig det du sir men den type hadde ikke jeg i hendene før.

Den må være en av de siste som fantes, fordi den har ikke lengre diodefordelingen

som fordeler uttaket på flere pol (liksom nåværende skilledioder).

Ellers er både 61, D+ og felt på samme sted.

Nei, det er ingen fare med å koble D- til gods.

Men uansett gjelder det samme, minus må den har.

Det er kanskje best hvis du sjekker det hele om hvorfor at den har mistet minus.

Det hadde jo vært dumt hvis den virker ellers men blir øddelagt helt pga. en liten feil.

Lykke til !

Jørg

...mmh.

Kan det være at den opprinnelig ha vært topolt før, men ble forandret etterpå?

Det som jeg lurer om er at den har en sånt stor D- bolte.

Hvis du bare legger en fornuftig kabel mellom motor-minus og D- da skulle det holde, tror jeg.

Jørg

Etter å ha sjekket koblingene innvendig i dynamoen, fant jeg ut at det var noe dårlig isolasjon og overslag. Et forsøk på å reparere dette resulterte i et stort smell og vakre stikkflammer ut fra dynamoen :smash:

Så jeg kjørte på Biltema og kjøpte ny dynamo til 699,- Den passer ikke helt, men skal få den på plass med en ny strammearm. Holder vel en stund :confused:

Den passer ikke helt, men skal få den på plass med en ny strammearm. Holder vel en stund :confused:

Så synd at den røyk.

Ang. nytt dynamo.

Den må passe riktig, minst med alle måler som angår lagringen (særlig hovedfestningen),

at reimskivene ligger 100% parallelt, og at vifteren dreier mot riktig rettning.

Husk at det er store krefter som virker på alt og at også små feil kan øddelegge hele gleden ganske så fort.

Gjør dette altså best meget ordentlig.

Ellers virker en Biltemadynamo ikke særlig annerledes enn den som du hadde fra før,

kanskje sågar bedre.

Lykke til !

Jørg

Nå har jeg fått laget en ny strammearm og montert den nye dynamoen. Den er ikke 100% rett, men rettere enn den gamle var :yesnod: Får finjustere mer senere!

Dynamoen lader (gir utslag på voltmeteret) men ladelampa vil ikke slukke helt, den bare lyser svakere... Jeg regner med at dette skyldes svak pære i lampa?

Uansett, nå lader motoren og jeg drar på øltilvenning med strøm til kjøling av pils :cheers:

Det er mulig at lampen din er for liten, men dynamoen din skulle jo bare tenne med det.

Men hva betyr "gir utslag på Voltmeteret"?

Bruk bedre en vanlig Multimeter for å sjekke spenninger på både batteri, dynamo B+ og D+ og mellom disse,

i tillegg spenningsfall ved å måle mellom dynamo og batteri (pluss-pluss og minus-minus), og også hvor mye spenning som finnes på ladelampen din.

Kanskje at du har en annen små-problem også. :smiley:

Gratulerer og ønsker lykke til videre

Jørg

ps: du skulle "finjustere" festene med en gang.

Ingen av disse fester er beregnet for en annen belastning enn 90° av skruen som finnes der inne.

Tar man ikke hensyn til det da knekker festene helt gjerne og i tillegg lett.

Nå er dynamoen endelig skikkelig i sving :smiley:

Forsøkte først med større pære, men det gav ingen effekt, så kikket jeg nærmere på dynamoen, og fant ut at mannen på Biltema hadde lurt meg :lol: Den tilkoblingen han sa var til ladelampe er nok til turteller (rød ledning som kommer ut av dynamoen). Jeg koblet ladelampa til D+ og alt er i orden! Den gir ikke fullt så høy spenning som den gamle gjorde, men det kan skyldes at batteriene nå er ganske tomme etter noen turer med dårlig lading...

Så til et nytt spørsmål, dynamoen har en tilkobling som er merket "+". Noen som vet hva den er til?

Så til et nytt spørsmål, dynamoen har en tilkobling som er merket "+". Noen som vet hva den er til?

Vel, jeg går ut i fra at den er for batteripluss, eller en ekstrauttak.

Men hvis jeg husker riktig ha det vært en liknende spørsmål for ikke lengen siden her på BP.

Den dreide seg også om Biltemadynamo og tilkobling.

Må du bare lete litt i det siste.

Jørg

Det er riktig som det er sagt, jeg hadde jording via gods på den gamle dynamoen også. Felles jordingspunkt rett på Sabben.

Men nå skjønner jeg mindre og mindre! Som jeg skrev virket alt utmerket tidligere i dag, men da jeg skulle ut på en liten kveldstur nå, er alt dødt igjen :headbang: Ingen lading (voltmeteret, VDO i instrumentpanelet, holder seg på ca 12,5v) og ladelampa slukker ikke, bare blinker ved lavt turtall... Er det elendig Biltemakvalitet, eller har den ikke tålt å ha spenning koblet til det jeg tror er turtelleruttak?! Jeg har kjørt noen timer med den koblet slik desverre :nonod:

Er det elendig Biltemakvalitet, eller har den ikke tålt å ha spenning koblet til det jeg tror er turtelleruttak?!

Det tror jeg ikke noe på.

W (uttak for turtallmåleren) er ikke noe annet enn direkte forbindelse til statoren.

Der finnes altså kun vekselstrøm, fordi den ligger vanligvis før likeretterdiodene.

Hvis man altså sender likespenning dit skjer det ikke noe med dynamoen,

men omvent kan det går noe galt.

Dette er skjelden men kan skjer.

Det som er litt smårart er at ladelampen din blinker ved lav turtall.

Vanligvis peker dette på enten en dårlig regulator, eller kontaktproblem på rotorslepering/fjær av kullbørsten,

eller (for meg mer sansynlig) delvis knekkte dioder = vekselstrøm på D+.

Sistnevnt hadde ikke vært særlig fint, men kan måles med en oscilloskop.

Jørg

Jeg har kommet til at jeg tar den med tilbake til Biltema i morgen og klager på den, så får jeg se hva som skjer. Regulatoren er en original Bosch, men den ser ikke ny ut i motsetning til resten av dynamoen. Vurderte å skru den ut og se på den, men om jeg skal reklamere er det sikkert ikke lurt å skru for mye :nonod:

Ladelampa blinker, og hvis motoren stopper i "rett" posisjon, lyser lampa svakt til motoren dreier igjen. Mystisk

Angående "+" tilkoblingen fant jeg ikke noe svar på hva den er til i andre poster som omhandler denne dynamoen...

Ladelampa blinker, og hvis motoren stopper i "rett" posisjon, lyser lampa svakt til motoren dreier igjen. Mystisk

Da kan dette ikke være feil på diodebruen, men mer mekanisk/kullbørstene.

Men du kan jo fortelle i morgen hvordan det gik hos Biltema.

Lykke til !

Jørg

Kanskje litt på siden av spørsmålet til Gabba III, men passer godt til emnet "dynamo/ladeproblemer":

Overtok en ny (brukt) båt i fjor sommer. Voltmeteret sto "i pigg", dvs. på maks. i flere timer underveis heim. Fant senere ut at dette måtte komme av en oljelekkasje(!). Oljelekkasjen var ca 10 cm bak dynamoen og det sprutet olje slik at dynamoen ble sauset full. Etter at lekkasjen var tettet, stabiliserte spenningen seg på ca 14 volt. Jeg tror derfor at oljen i dynamoen måtte være årsak til manglende regulering(?).

Uansett: Hvor stor blir ladespenningen hvis regulatoren svikter?

Har to typer batterier. Gele og bly. Skal de tåle, evt. hvor lenge, at ladespenningen er alt for høy?

Noen med synspunkter på dette?

Kanskje litt på siden av spørsmålet til Gabba III, men passer godt til emnet "dynamo/ladeproblemer":

....

Slik kan skjer, ja.

Hvor høyd og rask spenningen øker er avhengig av batteristørrelsen din.

I hvert fall hjelper det litt til å bremse økningen hvis batterikapasiteten er større.

Dette kan tar mange timer, men noen ganger går det også kjapt at batteriene blir så varmt at det skjer noe allvorlig.

Men dette er ikke så meget problematisk først.

Problemet er alle forbrukere man har og hvordan disse er koblet opp.

Noen forbrukere blir skrot allerede ved ca. 16 Volt, mens andre går til himmelen etter 18 Volt.

Hvis man nå forutesetter at en dynamo lett kan svinge opp til langt over 50 Volt, da vet du hva klokken ha slått.

Men hvis dette har gått så langt at spenningen har økt på over 25Volt da hadde du sikkert sett noe annen stedts allerede.

Jeg hadde en kunde her i Norge som fikk sjansen å se hva som skjer på en båt i så fall.

Da ha ikke vært mye igjen i både hele navigasjonen og "luksusutstyr" som ikke ha vært skadet.

Jørg

Nå har jeg fått en ny dynamo, det var ikke noe problem :smiley:

Jeg skrudde ut regulatoren da jeg hadde demontert dynamoen, og fant feilen... Det var som Joerg skrev, fjæren på den ene børsten var defekt, og børsten fikk da ikke noe press. Jeg ble litt skeptisk til kvaliteten på denne dynamoen, men bestemte meg for å gi den en ny sjanse

Skal montere inn den nye i kveld, blir spennende å se om alt virker nå :rolleyes:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...