Jump to content

X-34 sjøsatt

Kosmix

Recommended Posts

Enig med deg. Nå er vi i kategorien SEILEBÅT, i motsetning til hva man har tatt for seg i mange andre diskusjoner(krangler).

Så så, ikke provosere nå da, stridsøksen er begravet. :wink:

Håper jeg får tatt en tur og tittet. Kosmix, du er jo nesten forpliktet til å velge Jeppesen neste gang.

Jeg hørte at Dehler 34, som jo er en konkurrent, er forsinket så den kommer dessverre ikke til Sandvika.

"Ulempen" med X'ene er at man skal slite for å seile opp mot LYS tallet....

...men jeg hadde personlig valgt en X, hvis jeg skulle hatt en ekstra båt, i tillegg til turbåten.

X-34 er jo en turbåt. Det er x-35 som er regattabåten i den størrelsen. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jo, det er X-35 som er regattabåten. -Men racer-cruiserne X-34 og 37 (o.s.v.) blir nok populære i regattaer, og jeg tror Lano har rett i at de vil få et lystall som blir vanskelig å seile opp mot. Det er kanskje ikke båten for menigmann som ønsker å vinne regattaen....da er nok en Bavaria med gode seil og VC17 tingen :-)

Noe jeg fant litt merkelig; X-34 har asymetrisk spinnaker/gennaker - og det er bra, men den har ikke baugspyd. Jeg har ikke seilt gennaker før, men er det ikke fordel med spyd? J/Boats har jo spyd, og det er kanskje en av de nærmeste konkurrentene til X-Yachts.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Jeg har ikke seilt gennaker før, men er det ikke fordel med spyd? J/Boats har jo spyd, og det er kanskje en av de nærmeste konkurrentene til X-Yachts.

Det er helt klart en fordel å få gennakeren et stykke foran forstaget. Ulempen med lange spyd er at det straffes knallhardt i LYS-systemet. Der er det en fordel med fullt mannskap og spinnaker.

"Ulempen" med X'ene er at man skal slite for å seile opp mot LYS tallet....

Det med lys-tallet er både òg. Det er en x-37 her i bergensområdet som alltid er blandt de siste på listene. Den har nok et noe høyt tall. Til gjengjeld virker det som x-99 går som en kule i forhold til sitt. Hvordan x-35 er vet jeg ikke, med har registrert at nede i rogaland dominerer de stort.

X-99 må vel være et naturlig steg videre for Kosmix?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Til gjengjeld virker det som x-99 går som en kule i forhold til sitt.

X-99 må vel være et naturlig steg videre for Kosmix?

Det at X-99 leverer gode resultater skyldes at dette er en båt som regattaseilere tiltrekkes av. I tillegg er det ofte stor kontinuitet i mannskapene, og trening med faste oppgaver med samme mannskap gir resultater. Derved ser det ut som om det er lett å seile opp til lystallet. Men tro meg, det er en båt som krever at man lærer den å kjenne.

Kan anbefales, Kosmix!!

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...