Jump to content

X-34 sjøsatt

Kosmix

Recommended Posts

Blanco skrev:
Enig med deg. Nå er vi i kategorien SEILEBÅT, i motsetning til hva man har tatt for seg i mange andre diskusjoner(krangler).

Så så, ikke provosere nå da, stridsøksen er begravet. :wink:

Håper jeg får tatt en tur og tittet. Kosmix, du er jo nesten forpliktet til å velge Jeppesen neste gang.

Jeg hørte at Dehler 34, som jo er en konkurrent, er forsinket så den kommer dessverre ikke til Sandvika.

lano2 skrev:
"Ulempen" med X'ene er at man skal slite for å seile opp mot LYS tallet....

...men jeg hadde personlig valgt en X, hvis jeg skulle hatt en ekstra båt, i tillegg til turbåten.

X-34 er jo en turbåt. Det er x-35 som er regattabåten i den størrelsen. Eller?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jo, det er X-35 som er regattabåten. -Men racer-cruiserne X-34 og 37 (o.s.v.) blir nok populære i regattaer, og jeg tror Lano har rett i at de vil få et lystall som blir vanskelig å seile opp mot. Det er kanskje ikke båten for menigmann som ønsker å vinne regattaen....da er nok en Bavaria med gode seil og VC17 tingen :-)

Noe jeg fant litt merkelig; X-34 har asymetrisk spinnaker/gennaker - og det er bra, men den har ikke baugspyd. Jeg har ikke seilt gennaker før, men er det ikke fordel med spyd? J/Boats har jo spyd, og det er kanskje en av de nærmeste konkurrentene til X-Yachts.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Kosmix skrev:
Jeg har ikke seilt gennaker før, men er det ikke fordel med spyd? J/Boats har jo spyd, og det er kanskje en av de nærmeste konkurrentene til X-Yachts.

Det er helt klart en fordel å få gennakeren et stykke foran forstaget. Ulempen med lange spyd er at det straffes knallhardt i LYS-systemet. Der er det en fordel med fullt mannskap og spinnaker.

lano2 skrev:
"Ulempen" med X'ene er at man skal slite for å seile opp mot LYS tallet....

Det med lys-tallet er både òg. Det er en x-37 her i bergensområdet som alltid er blandt de siste på listene. Den har nok et noe høyt tall. Til gjengjeld virker det som x-99 går som en kule i forhold til sitt. Hvordan x-35 er vet jeg ikke, med har registrert at nede i rogaland dominerer de stort.

X-99 må vel være et naturlig steg videre for Kosmix?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

jeanneau skrev:
Til gjengjeld virker det som x-99 går som en kule i forhold til sitt.

X-99 må vel være et naturlig steg videre for Kosmix?

Det at X-99 leverer gode resultater skyldes at dette er en båt som regattaseilere tiltrekkes av. I tillegg er det ofte stor kontinuitet i mannskapene, og trening med faste oppgaver med samme mannskap gir resultater. Derved ser det ut som om det er lett å seile opp til lystallet. Men tro meg, det er en båt som krever at man lærer den å kjenne.

Kan anbefales, Kosmix!!

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...