HaHa Startet 23.August.2007 Link til dette innlegget Startet 23.August.2007 (redigert) Det sitter en sjøvannskjølt Yanmar 1GM10 fra 1999 i båten min. Jeg må gi på en god del gass før den starter. Ved bakking rett etter start bare stopper den. Jeg må kjøre den ca 5 minutter i fri før jeg kan belaste den. Dette er vel ikke riktig? Jeg skal åpne vannutskilleren/dieselfilteret og bytte dette. Tanken min har tappekran i bunnen, og jeg kommer til å tappe fra denne til jeg ser at det kommer ren diesel. Er det flere mulige kilder til den litt 'slappe' oppførselen? Jeg er 'grønn' når det gjelder motorer og takker for råd og kommentarer! - Harald Redigert 23.August.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Sjekk dieselen din. og filter Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Hasla 26 Svart 23.August.2007 Link til dette innlegget Svart 23.August.2007 Du for juster vaieren litt nede med motoren så for du litt høyere turtall,men når du har latt motor blir varm så går denne bedre som du sier helt normalt men juster opp tomgangen litt. Men hvis den fusker hele tiden mulig dritt i diesel eller så for du lufte denne litt og la den stå og gå ett kvarter så hjelper dette muligens.mvhBjørnh Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
HaHa Svart 25.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 (redigert) Jeg har nå skiftet filter og tappet noen desiliter fra bunnen av tanken. Filteret var rent, men montert med for stor pakning mot glasset i vannutskilleren - jeg fikk det i allefall ikke til å sitte riktig ved motering av nytt filter. Det var litt gruff i bunnen av tanken, men ingenting som ligner skrekkeksemplene fra artikler i seilmagasinet. Luftet dieselsystemet 'etter boka' og motoren startet opp med et ordentlig pådrag på gassen. Greit arbeid, selv for en som er 'grønn' angående dieselmotorer. Det er forøvrig nyttig å lese brukerhåndboken: der står det faktisk at motoren ikke skal belastes før den er varmet opp i fem minutter. Redigert 25.August.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Det sitter en sjøvannskjølt Yanmar 1GM10 fra 1999 i båten min. Jeg må gi på en god del gass før den starter. Ved bakking rett etter start bare stopper den. Jeg må kjøre den ca 5 minutter i fri før jeg kan belaste den. Dette er vel ikke riktig? Jøss, du beskriver motoren min, jo! Har akkurat samme greia med min 1GM10. Sliter med å få startet den, men når den går og er blitt varm, funker den helt ok. Ryker din mye ved oppstart? Det gjør min. Lurer litt på om jeg må sjekke ringer og ventiler. Litt usikker. Det er irriterende at den er så tregstartet. Klarer du å dra motoren relativt enkelt rundt med sveiva uten å løfte "hendelen"? Min går an å dra rundt, med det er tungt. Usikker på om det er tungt nok. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
HaHa Svart 30.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Jøss, du beskriver motoren min, jo! Har akkurat samme greia med min 1GM10. Sliter med å få startet den, men når den går og er blitt varm, funker den helt ok. Ryker din mye ved oppstart? Det gjør min. Lurer litt på om jeg må sjekke ringer og ventiler. Litt usikker. Det er irriterende at den er så tregstartet. Klarer du å dra motoren relativt enkelt rundt med sveiva uten å løfte "hendelen"? Min går an å dra rundt, med det er tungt. Usikker på om det er tungt nok. Litt røyk i omtrent 5 sekunder. jeg må gi på gass (nær max) for at den skal starte på første forsøk. Det går greit å dra motoren rundt med sveiva, ja. Hvilken hendel er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Litt røyk i omtrent 5 sekunder. jeg må gi på gass (nær max) for at den skal starte på første forsøk. Det går greit å dra motoren rundt med sveiva, ja. Hvilken hendel er det snakk om? Det er dekompresjonshendelen som du ser på toppen av motoren. Når den løftes opp, åpnes en ventil (det er vel eksosventilen) slik at motoren enkelt kan trekkes rundt. Jeg lurer ellers på hva jeg må gjøre med den lille jernklumpen for å få den litt mer lettstartet. I og med at den er relativt lett å dra rundt med startsveiva, tror jeg det er alt for dårlig kompresjon. Mulig det er dårlig tetning i ventilene. Så det jeg lurer på er om jeg skal ta av toppen og inspisere/slipe ventilene. Spørsmålet blir fort da hvor mye deler som man bør bytte når en først er i gang (stempelringer, etc.). Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
HaHa Svart 24.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Jeg har full verkstedmanual, hvis du er interessert. Utover det har jeg ikke erfaring nok til flere konstruktive innspill. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jeg har full verkstedmanual, hvis du er interessert. Utover det har jeg ikke erfaring nok til flere konstruktive innspill. Takk for det, men jeg har faktisk en selv også, kjøpt på amazon.com . Var forøvrig nede i båten i går kveld, og ved å lytte når jeg sveivet, hører jeg det lekker luft ut av sylinderen , så det er nok bare å begynne å skru . Blir spennende å se hva som åpenbarer seg når jeg åpner . Så nå er det bare å konstatere at mitt vinterprosjekt kommer til å bli full gjennomgang av yamnar'n . Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
hschrde Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Har hatt endel problemer med samme motor - men da gikk det mer på noe lav effekt og soting. Tok alt, fra dyser til pumpe - men det viste seg å være stempelringene... Noen ideer: - dyse: greit å få overhalt uansett, gir den veldig feil spredning så tenner det vel ikke så lett? - timing: denne justeres ved å legge inn rett antall pakninger under dieselpumpa. Kan sjekkes ved å koble til en plastslange til pumpa, fylle denne med diesel i bunn og luft på toppen og så sjekke om søylen med diesel når sitt høyeste når det skal. Mener denne prosedyren står i manualen? - justere maks effekt: skal egentlig gjøres på verksted, men jeg har justert meg sånn ca frem til noe som virker rimelig... Det er den store skruen som stikker fremover omtrent der pådraget sitter på motoren, men det skal vel egentlig mye til for at dette har endret seg? - sjekk om motoren faktisk får fullt pådrag - vaiere slites og kan lett komme til å trekke for lite. Koble gjerne fra for å bruke fingeren til å gi på... - dieselpumpe: hvis motoren har gått med mye vann i så kan dysene inne i både dyse og pumpe slipes i stykker. Et vanlig lastebilverksted kan sjekke de fleste pumper... - stempelringer: bruker motoren olje? Soter den mye? Da kan det være stempelringene - selv om det visstnok skal være et sjeldent problem på disse, sånn relativt sett i forhold til andre motorer. - fødepumpe for diesel: hvis denne er dårlig så skjer jo ingenting, vet ikke helt hvordan det burde sjekkes... Pumpe hardt på den manuelle pumpen med fullt pådrag for å se om turtallet stiger??? Ellers er det en lett jobb å ta toppen på disse, min så såpass bra ut at jeg bare avsota den og slipte ventilene lett. Stempelringene var mer jobb, men ikke vanskeligere enn at jeg gjorde det alene på et par dager... Har en komplett manual selv, men tør ikke love at jeg finner den igjen... Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 26.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Du finner mange manualer - også verkstedmanualer - på http://motoren.ath.cx/ - helt gratis! Jeg ser fram til hva MortenK finner når han går løs på sin. Jeg frykter at jeg bør gjøre det samme med min. - motormekkevegrer Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 26.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2007 Har hatt endel problemer med samme motor - men da gikk det mer på noe lav effekt og soting. Tok alt, fra dyser til pumpe - men det viste seg å være stempelringene... Noen ideer: - dyse: greit å få overhalt uansett, gir den veldig feil spredning så tenner det vel ikke så lett? - timing: denne justeres ved å legge inn rett antall pakninger under dieselpumpa. Kan sjekkes ved å koble til en plastslange til pumpa, fylle denne med diesel i bunn og luft på toppen og så sjekke om søylen med diesel når sitt høyeste når det skal. Mener denne prosedyren står i manualen? - justere maks effekt: skal egentlig gjøres på verksted, men jeg har justert meg sånn ca frem til noe som virker rimelig... Det er den store skruen som stikker fremover omtrent der pådraget sitter på motoren, men det skal vel egentlig mye til for at dette har endret seg? - sjekk om motoren faktisk får fullt pådrag - vaiere slites og kan lett komme til å trekke for lite. Koble gjerne fra for å bruke fingeren til å gi på... - dieselpumpe: hvis motoren har gått med mye vann i så kan dysene inne i både dyse og pumpe slipes i stykker. Et vanlig lastebilverksted kan sjekke de fleste pumper... - stempelringer: bruker motoren olje? Soter den mye? Da kan det være stempelringene - selv om det visstnok skal være et sjeldent problem på disse, sånn relativt sett i forhold til andre motorer. - fødepumpe for diesel: hvis denne er dårlig så skjer jo ingenting, vet ikke helt hvordan det burde sjekkes... Pumpe hardt på den manuelle pumpen med fullt pådrag for å se om turtallet stiger??? Ellers er det en lett jobb å ta toppen på disse, min så såpass bra ut at jeg bare avsota den og slipte ventilene lett. Stempelringene var mer jobb, men ikke vanskeligere enn at jeg gjorde det alene på et par dager... Har en komplett manual selv, men tør ikke love at jeg finner den igjen... Dysa har jeg overhaldt for ikke alt for mange år siden, så den bør være ok. Motoren bruker ikke skremmende mye olje, så jeg har et håp om at stempelringene er greie. Kontroll av timingen bør jeg nok gjøre, så en sjekk av dette tenkte jeg å prøve meg på før motoren åpnes. Jeg kommer også selvfølgelig til å sjekke ventilklaring. Men jeg er nok der at jeg kommer til å ta av toppen for å sjekke status på denne uansett. Nå har jeg slitt med en tregstartet motor i mange år, så nå vil jeg ha klarhet i at alt er ok i de indre organer. Jeg må også ha av starteren og sjekke denne, for den slår ikke inn alltid når jeg skal starte. Starter med en kontroll og rens og håper den blir mer pålitelig. Skal prøve å få til å ta noen bilder av prosessen og legge ut. Spørsmål til Hschrde: Hvor kjøpte du nye stempelringer, toppakning, etc. og hva var prisen ? En tanke slo meg, hvis det er flere av dere med en 1gm (eller en annen yanmar, for den saks skyld) som skal gjøre noe tilsvarende i vinter, kan man jo vurdere å bestille nødvendige deler felles på nettet fra USA. Det er vel litt å spare på det. Jeg må vel ha minimum ha en ny toppakning og pakning til eksosbendet, men det kommer sikkert mer på listen når en er i gang. Mulig det blir litt utfordring med administrasjon og kanskje betaling, men det er ihvertfall noe som kan vurderes. Generelt sett er nok mitt problem at motoren har stått for mye. Den blir ikke mye brukt. Til tider gidder jeg ikke å starte den engang når jeg skal inne og ut av båsen i havna og det er passe og forutsigbar vind. Bruker heller seilene. Så det er ikke mange timene den motoren har gått de siste årene. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
hschrde Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jeg kjøpte stempelringene fra et verksted rundt fredrikstad, måtte bare ringe rundt til jeg fant noen som hadde på lager da det var midt på sommeren... Husker ikke hva toppakningen kostet, men det var uansett billig. Kan muligens være med på litt bestilling selv, i alle fall av slitedeler... Det å ta toppen er sikkert lurt uansett ja, det kan jo også være den rett og slett er tilsotet? Hvis det er tilfelle så blir jo varmefordelingen feil - vet ikke om det kan føre til et effekttap som beskrevet? Ellers har jeg hatt startproblemer etter jeg tok stempelringene, da i form av at starteren ikke får dratt rundt motoren. Det er også så godt som umulig å sveive den, men i det siste har den startet relativt normalt. Regner derfor med at det kun er stempelringene som har trengt å gå seg til - de tettet vel antakelig for godt etter overhalingen? Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Nå har jeg endelig fått tatt av toppen på Yamnaren min. Har tatt noen bilder og jeg tror feilen ligger i eksosventilen. Som bildet viser, ser det litt rufsete ut inni kanalen, så det er vel sansynlig at det er der det lekker ut luft. Eller hva tror ekspertisen her på forumet? Se også på eksoskanalen. Det ser ut som det er mye avleiringer der som ikke skal være der. Eller ....? Ellers lurte jeg litt på stempelet. Er det normalt å kunne rugge det litt frem og tilbake i sylinderen? Ca 0.5 til 1 mm frem og tilbake. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Sleipner93 Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 (redigert) Er det rust jeg ser på toppen/ventilen?? Dette tyder vel isåfall på at det har kommet vann inn i sylinderen... Men du må ihvertfall få rensket bort all soten. Jeg ville brukt diesel eller white sprit til dette. Vet det finnes en metode hvor man bruker vann. Tror det er slik at man setter toppen i vann natten over så blir soten helt løs dagen etterpå. Men er ikke sikker på dette.. Etter du har rensket opp ville jeg slipt ventilene så de blir tette.. Deretter ville jeg tatt ut stempelet og sjekket klaringen på ringene. Dette gjøres ved og ta ringen av stempelet og lure den ned i sylinderen. Man måler så åpningen ved stempelringen. Står nok i boka hvor stor slitasje det kan være der. Til og måle brukes som regel bladføler. Lykke til! Redigert 24.Mars.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Er det rust jeg ser på toppen/ventilen?? Dette tyder vel isåfall på at det har kommet vann inn i sylinderen... Ja, det har vært vann i sylinderen tidligere da jeg har hatt et problem med hevertventilen. Så under seiling har jeg fått vann inn i sylinderen noen ganger. Men jeg har fått tømt og startet motoren hver gang, men har jo hatt en mistanke om at dette ikke akkurat har vært bra for den lille jernklumpen. Og en ser jo det her. Men det har ikke lekket vann ned gjennom sylinderen og ned i olja, etter det jeg har kunnet se. Men du må ihvertfall få rensket bort all soten. Jeg ville brukt diesel eller white sprit til dette. Vet det finnes en metode hvor man bruker vann. Tror det er slik at man setter toppen i vann natten over så blir soten helt løs dagen etterpå. Men er ikke sikker på dette.. Etter du har rensket opp ville jeg slipt ventilene så de blir tette.. Det er planen min, ja .....! Deretter ville jeg tatt ut stempelet og sjekket klaringen på ringene. Dette gjøres ved og ta ringen av stempelet og lure den ned i sylinderen. Man måler så åpningen ved stempelringen. Står nok i boka hvor stor slitasje det kan være der. Til og måle brukes som regel bladføler. Jeg lurer litt på det, men kvier meg, for da må motoren løftes ut osv. Håpet på å kun ta en runde på toppen. Mn det er kanskje like greit når jeg først har kommet så langt. Men hvis jeg først tar ut stempelet, så er det vel like greit å bytte ringene når jeg først har alt oppe, eller hva ???. Er det vanskelig å ta den jobben på ringene.....? Lykke til! Takk.....! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
index Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Den toppen ser ut til å trenge en skikkelig omgang ja! Ikke rart den er tung å starte når ventilene ser slik ut! Gjør også ren eksoskanalen, samt stak opp kjølekanalene hvis disse har mye rust. Du siser at stempelet lar seg bevege i sylideren sideveis, det tyder på at stempelringen er løse og fine. Jeg hadde ikke brydd meg med å ta ut stempelet i denne omgang. En skikkelig rengjøring av toppen og grundig innsliping av ventilene løser nok de problemene du har hatt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MortenK Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Den toppen ser ut til å trenge en skikkelig omgang ja! Ikke rart den er tung å starte når ventilene ser slik ut! Gjør også ren eksoskanalen, samt stak opp kjølekanalene hvis disse har mye rust. Du siser at stempelet lar seg bevege i sylideren sideveis, det tyder på at stempelringen er løse og fine. Jeg hadde ikke brydd meg med å ta ut stempelet i denne omgang. En skikkelig rengjøring av toppen og grundig innsliping av ventilene løser nok de problemene du har hatt! Dette var den tilbakemeldingen jeg håpet på ........! Frister ikke å demontere resten av motore, selv om det sikkert ikke er all verdens jobb siden den er så liten! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
index Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 Ingen vits å overhale hele motoren, når problemene høyst sannsynlig skyldes utette ventiler! Og de ventilene der holder garantert ikke tett, slik de ser ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MortenK Svart 27.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2008 Innsprøytningsdysa! Innsprøytningsdysa moteres mot en kobberpakning i toppen. Under kobberpakningen er det er "varmeskjold" bestående av noen deler som kan tas ut. Se bildet: Dette varmeskjoldet ser ut til å måtte byttes. I boka mi står det at det skal være mulig demontere disse delene. Er det noen som vet om dette er vrient . Trenger kanskje ikke å ta ut alle delene, men jeg tror jeg minst må ha ut del nr 25 og 26. Del nr. 27 har jeg tatt ut. O-ringen (28) var ikke der ???? Er det noen som har eventuelle lure triks ? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
MortenK Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Den toppen ser ut til å trenge en skikkelig omgang ja! Ikke rart den er tung å starte når ventilene ser slik ut! Gjør også ren eksoskanalen, samt stak opp kjølekanalene hvis disse har mye rust. Du siser at stempelet lar seg bevege i sylideren sideveis, det tyder på at stempelringen er løse og fine. Jeg hadde ikke brydd meg med å ta ut stempelet i denne omgang. En skikkelig rengjøring av toppen og grundig innsliping av ventilene løser nok de problemene du har hatt! Ga opp å prøve å slipe ventilene selv. Innsugsventilen ser bra ut, men eksosventilen ......oi oi oi Masse gravrust på ventilen og ventilsetet er ikke bra! Ventilsetet må maskinenes på ny og det må nok sansynligvis settes inn en ny ventil, og det krever vel da også ny ventilstyring. Toppen ble levert inn til Oslo Sylinderservice idag, så det blir spennende å høre hvor mye arbeid som trengs på toppen . Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
MortenK Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 Du finner mange manualer - også verkstedmanualer - på http://motoren.ath.cx/ - helt gratis! Jeg ser fram til hva MortenK finner når han går løs på sin. Jeg frykter at jeg bør gjøre det samme med min. - motormekkevegrer HaHA, hvordan går det med din motor? Har du gjort noe eller ser du det an? Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
rolf-eigil Svart 7.April.2008 Link til dette innlegget Svart 7.April.2008 (redigert) Hallo! 1GM10 er kjent for å få problemer med eksosventilen. Symptom er tung å starte når den er kald og at den har begynt å sote. Bruker den olje er det stempelringene. Når du demonterer toppen så er vanlig prosedure å løsne dysa og dra rundt motoren da kommer dysa sprettende. Lever hele toppen på mekanisk verksted. De tar ventilene og vasker toppen. De delene under dysa er ikke nødvendig å ta ut. De vaskes med resten av toppen. Renset og slipt topp bør ikke koste mer enn ca 1000+mva Redigert 7.April.2008 av rolf-eigil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 8.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 (redigert) Jeg og motoren er nettopp kommet ut av vinterdvalen... Tungstartet er bare forbokstaven, men den startet til slutt. Dessuten er nok kompresjonen dårlig: Motoren lar seg sveive sakte rundt uten å bruke dekompresjonsspaken. Det kan jo høres ut som om jeg også bør levere inn 'toppen' for overhaling eller få noen til å gjøre hele jobben. På tide å skrive ut verkstedmanualen og se hva jeg tør å skru løs selv... Hvis jeg velger å skru av toppen selv og levere den inn til overhaling, hva trenger jeg av deler/pakninger etc for å få den montert igjen? En overhaling av toppen, hos f.eks. Oslo Sylinderservice, omfatter det også eksosventilen? Båten ligger for tiden i vinterhavn på Padda. Har noen erfaring med motoroverhaling hos Sørfonden? Redigert 8.April.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Jeg og motoren er nettopp kommet ut av vinterdvalen...Tungstartet er bare forbokstaven, men den startet til slutt. Dessuten er nok kompresjonen dårlig: Motoren lar seg sveive sakte rundt uten å bruke dekompresjonsspaken. Det kan jo høres ut som om jeg også bør levere inn 'toppen' for overhaling eller få noen til å gjøre hele jobben. På tide å skrive ut verkstedmanualen og se hva jeg tør å skru løs selv... Hvis jeg velger å skru av toppen selv og levere den inn til overhaling, hva trenger jeg av deler/pakninger etc for å få den montert igjen? En overhaling av toppen, hos f.eks. Oslo Sylinderservice, omfatter det også eksosventilen? Båten ligger for tiden i vinterhavn på Padda. Har noen erfaring med motoroverhaling hos Sørfonden? Hvis motoren din ikke bruker masse olje, har du sikkert samme problem som meg! Det tok meg ikke mer enn maks 2 timer og demontere toppen, og da tok jeg det pent og forsiktig. Kunne sikkert klart det på en time, men liker å være sikker på at jeg har oversikt. Jeg bruker foresten Hymers Workshopmanual. Tror du vil spare ganske mye på å ta av toppen selv og lever den inn. Men det er klart, det kreves riktig verktøy å få alt på plass igjen, som f.eks. momentnøkkel etc. og du bør jo ha tro på at du får det til. både demontering og sammenskruing. Følger du workshopmanualen og holder god styr på delene, så er det faktisk ikke så veldig vanskelig. Man må bare passe på og ikke bruke for mye kraft på skjøre deler og skruer slik at de ryker eller gjengene ødelegges. Pakninger (det jeg husker i farten): Du MÅ ha ny topplokkspakning (litt usikker på om du trenger noe pakningsstoff som skal smøres på toppakningen ?) Så er det kobberpakning til dysa, eksosmanifold, mulig nye ventiltettepakninger (2 stk) og termostathuspakning. Mange av disse pakningene kan man lage selv av pakningsmateriale fra biltema hvis man gidder, så lenge man er sikker på at pakningsmaterialet er riktig. Oslo Sylinder service ordner alt. På min må jeg nok ha ny eksosventil og ventilstyring, så det blir nok mer jobb enn bare å slipe opp ventilene. Kanksje ikke rart når man ser hvordan min så ut: Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.