MortenK Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Hallo! 1GM10 er kjent for å få problemer med eksosventilen. Symptom er tung å starte når den er kald og at den har begynt å sote. Bruker den olje er det stempelringene. Når du demonterer toppen så er vanlig prosedure å løsne dysa og dra rundt motoren da kommer dysa sprettende. Lever hele toppen på mekanisk verksted. De tar ventilene og vasker toppen. De delene under dysa er ikke nødvendig å ta ut. De vaskes med resten av toppen. Renset og slipt topp bør ikke koste mer enn ca 1000+mva Blir spennende å se hvor mye det koster for å fikse toppen min. Blir ikke bare sliping, tror jeg. Må nok ha ny eksosventil og ventilstyring. Så byttes vel oljepakningene til ventilene, vil jeg tro. Innsugsventilen tror jeg er grei, men mulig de foreslår å bytte den også når de først er i gang. Det gjenstår å se. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
rolf-eigil Svart 8.April.2008 Link til dette innlegget Svart 8.April.2008 Hallo! Å demontere og sette på plass igjenn er ingen kunst men momentnøkkel er et must. Helst en som er kalibrert. Pakninger 3 stk ,topp-pakning , til eksos og en til ventildekselet og så må du justere ventil-klaringen intet av dette noe hestekunst, .Skal forsøke å ta bilder, skal selv gjøre dette om noen dager. Ta fram digitalkameraet som skal være i ethvert verktøys-skrin, ta bilder etter hvert som du demonterer. Lurer du på noe så:rolf-e.s@online.no Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 (redigert) Nå har jeg kommet litt videre med min slappe 1GM10. Sånn så toppen ut: Ventilene, den minste er eksosventilen (helt utrolig at motoren i det hele tatt gikk): Og sånn ser toppen ut nå, før montering. Måtte bytte ventilene og ventilsetet til eksosventilen er byttet. Jeg må også bytte fremre dysekammer i toppen da det var sprekker i det gamle. Er glad valgte å sjekke de delene også, når jeg først er i gang. Disse delene er ikke montert i toppen ennå. Blir spennende å se hvordan resultatet blir når jeg får montert toppen igjen. Redigert 2.Mai.2008 av MortenK (see edit history) Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Sleipner93 Svart 2.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2008 Det burde ihvertfall bli mye bedre!! Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 4.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2008 Da har jeg fått satt sammen motoren og jammen, den startet med en gang, summet helt nydelig og gikk uten å ryke eller legger igjen noe skit på vannet bak ved eksosen ! Prøvde å starte etter en stund igjen, og da startet den med en gang uten at jeg måtte gi noe gass. Har ikke tatt båten ut på prøvetur ennå, så det gjenstår, men dette tegner seg til å bli bra . Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
MortenK Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Var på prøvetur i dag! Motoren starter på første slaget (uten at jeg gir gass) og det er en helt annen kraft i motoren nå i forhold til tidligere. Så alt i alt kan jeg foreløpig konkludere med topplokksoverhalingen har løst alle mine problemer med motoren (som jeg har slitt med de siste årene) . Prismessig har det kostet meg ca. 3.500,- pluss litt egeninnsats . Jeg synes egentlig ikke det er så verst . Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
HaHa Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Flott at overhalingen gjorde susen, Morten! Min motor starter lettere nå når det er blitt varmere i været. Jeg velger derfor å bruke det fine været på å seile... Men det ligger nok en lignende overhaling i kortene til høsten/vinteren. - Harald Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Jeg løfter denne tråden igjen. Jeg er blitt innhentet av min egen 'mekkevegring': I år etter sjøsetting ville motoren kun gå på tomgang - og det er litt snaut. Jeg burde gjort dette arbeidet sist høst slik jeg selv antydet. Akk, etterpåklokskapens klare innsikt kommer alltid etterpå.... Jeg har nå tatt av toppen og legger snart ut bilder. Jeg klarte ikke å få løs dysa slik verkstedmanualen foreskrev, men den er nok moden for en overhaling eller utskiftning sammen med ventilene. Jeg tenker å overlate det meste til Oslo Sylinderservice som ser ut til å gjøre en grei jobb. Redigert 9.Juni.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 (redigert) Ikke noe mystisk at 'Hjalmar' er slapp - her får Oslo Sylinderservice noe å jobbe med! Det er rust, noe som antakelig skyldes vann i sylinderen p.g.a. utett toppakning, noe som heller ikke hjelper på kompresjonen - eller hva mener ekspertisen? Jeg skulle gjerne vært ute og seilt, men det er jammen utfordrende og lærerikt å skru motor også.... Redigert 9.Juni.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 9.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2009 - eller hva mener ekspertisen? Ikke for å påberope meg den tittelen. Er førstereisgutt i 1gm10 og motormekking i det hele... Men denne ser forferdelig ut ift min, som jeg hadde av for litt siden. Her hos deg lekker det garantert kompresjon. Om det bare er pakningen som har lekket vann, så er jo dette en smal sak. Eventuelt kan vannet komme inn via en sprekk - eller gjennom eksosventilen dersom hevertventilen ikke er kurant. Men dette har du kanskje kontroll på. Samtidig med at toppen er av vil du kanskje kontrollere om stempelringene sitter løst og ikke er fastbrente. Flere metoder der. Den enkleste jeg har hørt om er å rugge litt sideveis. Lar det seg rugge, er det bra. Eller se om du kan effektivt lage vakuum med teip og papir over sylinderen og sveive. Trenger du hjelp, så driver den hyggelige dansken på Blommenholm motorverksted p.t. med en doktorgrad i 1gm10 (på min). Han anbefaler jeg gjerne. Virker grundig og flink, og kjenner motoren. Men det er før jeg har fått regningen. ;) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 10.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Takk for råd og lenke til tråden din. Din topp så jo helt grei ut. Jeg har også tenkt å kontrollere og rengjøre motorblokken selv og komer etterhvert tilbake med bilder og en situasjonsbeskrivelse (og sikkert flere spørsmål). Nå har jeg nettopp levert toppen på Oslo Sylinderservice. De kan få tatt den i løpet av neste uke hvis jeg skaffer ventiltettinger. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 10.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2009 Ikke noe mystisk at 'Hjalmar' er slapp - her får Oslo Sylinderservice noe å jobbe med! Det er rust, noe som antakelig skyldes vann i sylinderen p.g.a. utett toppakning, noe som heller ikke hjelper på kompresjonen - eller hva mener ekspertisen? Jeg skulle gjerne vært ute og seilt, men det er jammen utfordrende og lærerikt å skru motor også.... Uff og huff! Denne så like ille ut som min! Lykke til med overhalingen. Jeg kan jo nevne at min fortsatt går som en klokke og starter tvert uten bruk av ekstra gass. Bare fryden, med andre ord. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
HaHa Svart 11.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2009 (redigert) Siste melding fra Oslo Sylinderservice er at jeg må skaffe en ny eksosventil. Noen tips om gode forhandlere? Redigert 11.Juni.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2009 På tide med en liten oppdatering: - Dansken på Blommenholm har jeg kun hatt telefonisk kontakt med. Han bestilte ikke det jeg trengte, nemlig ventiltettinger (norsk-dansk språk forvirring?). Forøvrig et forferdelig rotete verksted.... - Ab Marineservice i Leangbukta hadde eksosventil på lager - ryddig sted og svarer på telefon, har kontroll på lagerbeholdning. - La-Sa på Vækerø hadde ventiltettinger på lager, men er vanskelige å få kontakt med pr telefon. - Oslo Sylinderservice gjør seg ferdig med toppen neste uke. De har ennå ikke gjort en dysesjekk slik jeg har bedt om. Jeg reiser på ferie neste uke og regner med å skru sammen motoren når jeg kommer hjem. Får krysse fingrene og håpe at dysa er OK. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 17.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2009 Håper det ordner seg. Min erfaring med Blommenholmdansken er at han strekker seg langt for å finne løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Nok en oppdatering: Nå har jeg fått toppen fra Oslo Sylinderservice - bilde kommer snart. Dyse ble sjekket og justert hos Krogsrud Marine Service. Alt ser ut til å komme på plass igjen, med ett unntak: Jeg får ikke skrudd nippelen for dieselreturen inn i injektoren fordi gjengene i injektordelen ser ut til å være skadet. Jeg vurderer å prøve å gjenge opp selv, og er glad for eventuelle råd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Få heller Krogsrud Marine Service til å fikse gjengene. Det er nok uansett de som har ødelagt den, og det er viktig å unngå metallspon inn i dysen. Det er nok heller ikke standard gjenger her, så du kommer nok ikke langt med et vanlig gjengetappsett... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HaHa Svart 15.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Jeg gjetter det er OSS som har laget krøll med gjengene. Uansett er gjengene standard M8 1.25 - jeg rensket opp igjengene på nippeldelen med en M8 sakjeg 'lånte' på biltema. har nå kjøpt gjengesett med tapp. Jeg får ta ut dysa og holde den opp ned slik at evt sponfaller ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Ja, det går nok greit. Eventuelt kan du smøre grease på gjengetappen, da holder den på det meste av sponen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HaHa Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Endelig er alt på plass! Og den både starter og går bedre enn før Kommer tilbake med en mer fyldig rapport senere. Sitér dette innlegget Link to post
SS Maule Svart 15.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Fikk vi noe fyldig rapport? Hadde de ellers noen spesielle utfordringer da du skrudde toppen på igjen, eller gikk det lett? Skal gjøre det samme med min neste uke Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Hei Gutta ! Jeg holder på med dette nå: https://baatplassen.no/i/topic/99760-yanmar-1gm-start-og-tomgangs-problemer-blitt-tregere-og-tregere/page-2 Synes det er vanskelig få slipt eksos-ventilen tett, idet det var et irret hakk i godset i toppen, tips ? Det snakkes om ventil-tetninger , hva er det iforhold til selve ventilstangen, som slipes mot godset i toppen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.