Jump to content

Råd om slapp Yanmar 1GM10


HaHa

Recommended Posts

Hallo!

 

1GM10 er kjent for å få problemer med eksosventilen. Symptom er tung å starte når den er kald og at den har begynt å sote.

Bruker den olje er det stempelringene. Når du demonterer toppen så er vanlig prosedure å løsne dysa og dra rundt motoren da kommer dysa sprettende.

Lever hele toppen på mekanisk verksted. De tar ventilene og vasker toppen. De delene under dysa er ikke nødvendig å ta ut. De vaskes med resten av toppen. Renset og slipt topp bør ikke koste mer enn ca 1000+mva

 

Blir spennende å se hvor mye det koster for å fikse toppen min. Blir ikke bare sliping, tror jeg. Må nok ha ny eksosventil og ventilstyring. Så byttes vel oljepakningene til ventilene, vil jeg tro. Innsugsventilen tror jeg er grei, men mulig de foreslår å bytte den også når de først er i gang. Det gjenstår å se.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hallo!

 

Å demontere og sette på plass igjenn er ingen kunst men momentnøkkel er et must. Helst en som er kalibrert. Pakninger 3 stk ,topp-pakning , til eksos og en til ventildekselet og så må du justere ventil-klaringen intet av dette noe hestekunst, .Skal forsøke å ta bilder, skal selv gjøre dette om noen dager.

 

Ta fram digitalkameraet som skal være i ethvert verktøys-skrin, ta bilder etter hvert som du demonterer.

 

Lurer du på noe så:rolf-e.s@online.no

Link to post
  • 4 uker senere...

Nå har jeg kommet litt videre med min slappe 1GM10.

 

Sånn så toppen ut:

dsc00458web.jpg

dsc00456web.jpg

 

Ventilene, den minste er eksosventilen (helt utrolig at motoren i det hele tatt gikk):

dsc00501a.jpg

 

Og sånn ser toppen ut nå, før montering. Måtte bytte ventilene og ventilsetet til eksosventilen er byttet. Jeg må også bytte fremre dysekammer i toppen da det var sprekker i det gamle. Er glad valgte å sjekke de delene også, når jeg først er i gang. Disse delene er ikke montert i toppen ennå.

dsc00497.jpg

dsc00504.jpg

 

Blir spennende å se hvordan resultatet blir når jeg får montert toppen igjen.

Redigert av MortenK (see edit history)

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Da har jeg fått satt sammen motoren :smash: og jammen, den startet med en gang, summet helt nydelig og gikk uten å ryke eller legger igjen noe skit på vannet bak ved eksosen :smiley: !

Prøvde å starte etter en stund igjen, og da startet den med en gang uten at jeg måtte gi noe gass.

 

Har ikke tatt båten ut på prøvetur ennå, så det gjenstår, men dette tegner seg til å bli bra :yesnod: .

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Var på prøvetur i dag! Motoren starter på første slaget (uten at jeg gir gass) og det er en helt annen kraft i motoren nå i forhold til tidligere. Så alt i alt kan jeg foreløpig konkludere med topplokksoverhalingen har løst alle mine problemer med motoren (som jeg har slitt med de siste årene) :flag: . Prismessig har det kostet meg ca. 3.500,- pluss litt egeninnsats :smiley: . Jeg synes egentlig ikke det er så verst :yesnod: .

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg løfter denne tråden igjen. Jeg er blitt innhentet av min egen 'mekkevegring': I år etter sjøsetting ville motoren kun gå på tomgang - og det er litt snaut. Jeg burde gjort dette arbeidet sist høst slik jeg selv antydet. Akk, etterpåklokskapens klare innsikt kommer alltid etterpå....

 

Jeg har nå tatt av toppen og legger snart ut bilder. Jeg klarte ikke å få løs dysa slik verkstedmanualen foreskrev, men den er nok moden for en overhaling eller utskiftning sammen med ventilene. Jeg tenker å overlate det meste til Oslo Sylinderservice som ser ut til å gjøre en grei jobb.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post

Ikke noe mystisk at 'Hjalmar' er slapp - her får Oslo Sylinderservice noe å jobbe med! Det er rust, noe som antakelig skyldes vann i sylinderen p.g.a. utett toppakning, noe som heller ikke hjelper på kompresjonen - eller hva mener ekspertisen?

 

Jeg skulle gjerne vært ute og seilt, men det er jammen utfordrende og lærerikt å skru motor også....

 

topp1gm10011.jpg

topp1gm10010.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
- eller hva mener ekspertisen?

Ikke for å påberope meg den tittelen. Er førstereisgutt i 1gm10 og motormekking i det hele...

 

Men denne ser forferdelig ut ift min, som jeg hadde av for litt siden. Her hos deg lekker det garantert kompresjon. Om det bare er pakningen som har lekket vann, så er jo dette en smal sak. Eventuelt kan vannet komme inn via en sprekk - eller gjennom eksosventilen dersom hevertventilen ikke er kurant. Men dette har du kanskje kontroll på.

 

Samtidig med at toppen er av vil du kanskje kontrollere om stempelringene sitter løst og ikke er fastbrente. Flere metoder der. Den enkleste jeg har hørt om er å rugge litt sideveis. Lar det seg rugge, er det bra. Eller se om du kan effektivt lage vakuum med teip og papir over sylinderen og sveive.

 

Trenger du hjelp, så driver den hyggelige dansken på Blommenholm motorverksted p.t. med en doktorgrad i 1gm10 (på min). Han anbefaler jeg gjerne. Virker grundig og flink, og kjenner motoren. Men det er før jeg har fått regningen. ;)

 

Lykke til!

Link to post

Takk for råd og lenke til tråden din. Din topp så jo helt grei ut. Jeg har også tenkt å kontrollere og rengjøre motorblokken selv og komer etterhvert tilbake med bilder og en situasjonsbeskrivelse (og sikkert flere spørsmål).

 

Nå har jeg nettopp levert toppen på Oslo Sylinderservice. De kan få tatt den i løpet av neste uke hvis jeg skaffer ventiltettinger.

Link to post
Ikke noe mystisk at 'Hjalmar' er slapp - her får Oslo Sylinderservice noe å jobbe med! Det er rust, noe som antakelig skyldes vann i sylinderen p.g.a. utett toppakning, noe som heller ikke hjelper på kompresjonen - eller hva mener ekspertisen?

 

Jeg skulle gjerne vært ute og seilt, men det er jammen utfordrende og lærerikt å skru motor også....

 

topp1gm10011.jpg

topp1gm10010.jpg

 

Uff og huff! Denne så like ille ut som min! Lykke til med overhalingen.

 

Jeg kan jo nevne at min fortsatt går som en klokke og starter tvert uten bruk av ekstra gass. Bare fryden, med andre ord.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering:

 

- Dansken på Blommenholm har jeg kun hatt telefonisk kontakt med. Han bestilte ikke det jeg trengte, nemlig ventiltettinger (norsk-dansk språk forvirring?). Forøvrig et forferdelig rotete verksted....

- Ab Marineservice i Leangbukta hadde eksosventil på lager - ryddig sted og svarer på telefon, har kontroll på lagerbeholdning.

- La-Sa på Vækerø hadde ventiltettinger på lager, men er vanskelige å få kontakt med pr telefon.

- Oslo Sylinderservice gjør seg ferdig med toppen neste uke. De har ennå ikke gjort en dysesjekk slik jeg har bedt om.

 

Jeg reiser på ferie neste uke og regner med å skru sammen motoren når jeg kommer hjem. Får krysse fingrene og håpe at dysa er OK.

Link to post
  • 4 uker senere...

Nok en oppdatering: Nå har jeg fått toppen fra Oslo Sylinderservice - bilde kommer snart. Dyse ble sjekket og justert hos Krogsrud Marine Service. Alt ser ut til å komme på plass igjen, med ett unntak: Jeg får ikke skrudd nippelen for dieselreturen inn i injektoren fordi gjengene i injektordelen ser ut til å være skadet. Jeg vurderer å prøve å gjenge opp selv, og er glad for eventuelle råd.

Link to post

Få heller Krogsrud Marine Service til å fikse gjengene. Det er nok uansett de som har ødelagt den, og det er viktig å unngå metallspon inn i dysen. Det er nok heller ikke standard gjenger her, så du kommer nok ikke langt med et vanlig gjengetappsett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...