Enzo Startet 23.August.2007 Del på Facebook Startet 23.August.2007 Lånte dette hos Seilas Hva synes de av dere som er glad i å seile om denne båten , må vel være et skikkelig spennende alternativ til Sunfast 3200 , X-35 og andre raske båter i den størrelsen Hans Petterson heter svensken bak suksessen CB 66. (CB for Carl Bayer som er konstruktør). Nå vil han gjenta suksessen med en større båt HP 1020. Nyheten er utviklet av Danish Marine Design med Jacob Vierø i spissen. De er mest kjent for DS Matchracer, men står også bak Maxi 1300. Nå utvikler Danish Marine Design en GP33 for en svensk båtbygger. Moderne rigg Hans Petterson har vært gjennom en lang utviklingsprosess med båten siden januar hvor Seilas presenterte tidlige skisser som første nettsted i verden. Petterson har også tenkt tanken rundt en GP 33 båt, men har droppet tanken fordi rigg-konseptet er sentralt i ideen, og GP33-klassen vil ikke tillate et «fathead» storseil. Rever seg selv «Fathead» seilet er kjent fra America’s Cup og Open-båtene, men har også vært et viktig moment for suksessen bak CB 66. Brettseileren har hatt slike seil lenge, og konseptet er genialt forteller Hans Petterson. Seilet er selvrevene. I vindkastene vil toppen av storseile tviste ut og slippe kraften på kryss. På unnavind gir det superkrefter. Riggen gjør at båten tåler mye seil uten for mye bly i kjølen. Grei for tur Båten er 34 fot og byr på en innredning som også gjør at båten kan brukes for turseiling. Forskipet er smalt, noe som gjør forpiggen trang, men salongen og byssa er stor. Båten mangler kartbord, men det gjør at toalettet blir stort. Akterkabinen har køya på tvers. Cockpiten er stor, lang og åpen. Fint både for tur og regatta. Båten har også rorkult, noe som er på vei tilbake på regattabåter. I år har flere av TP 52-båtene rorkult. Rask HP 1060 blir lett, under 3 tonn. Det er halve vekten av X-35 og seilarealet er på nesten 60 kvadratmeter, 15 mindre enn X-35. Båten har ekstremt mye seil i forhold til vekten. Det vil gjøre at den planer tidligere enn de fleste andre båter på fjorden. Billig De første båtene vil gå for 800 000 svenske inkludert moms. Da følger det med storseil og fokk i Pentex. En gennaker vil koste ca 25 000 ekstra. Det vil også en enkel elektronikkpakke koste. Legger du til 35 000 vil du også få en komfortpakke som inneholder landstrøm, varmtvann, dusj på hekken, varmeapparat og kjøleboks. Miljøvennelig Båten vil i standardversjon levert med en OZ elmotor. For å å strøm til fremdrift brukes det et lite Honda aggregat for bedre rekkevidde. Med en el. motor kan propellen brukes for å lage strøm når man seiler. Båten kan også leveres med minste Volvo Penta diesel. Avansert produsksjon Produksjonen av første båt ble satt i gang i juli, og båten vil være seilklar i november. Båten vil bli bygget av Simfotech i Skara, en fabrikk som også bygger bildeler. De har spesialisert seg avansert glassfiberproduksjon som vil gi båten sterkere, lettere og billigere. I Norge vil Briz som i dag selger Grand Soleil være agent. Mer info?Hans Petterson når du her Noen data LOA 10,20 m LWL 9,00 m Bredde 3,15 m Dybde 2,00 m Vekt 2,9 tonn Kjølvekt 1,2 tonn Seilareal: 58,6 kvm Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Jeg har jo en båt som er tegnet av Carl, så dette er nok kvalitet ja..... :-) Det spørs om jeg hadde fått med blondinen på tur i den.... :-) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 "Grei for tur" skrives det, samtidig med "Det vil gjøre at den planer tidligere enn de fleste andre båter på fjorden" Definitivt ikke med blondine ombord :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Definitivt ikke med blondine ombord :-) Du får ikke med deg bikkja en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 "Grei for tur" skrives det, samtidig med "Det vil gjøre at den planer tidligere enn de fleste andre båter på fjorden" Definitivt ikke med blondine ombord :-) La oss da håpe denne blondinen ikke leser dette..... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2007 Merkelig det der , kona hadde mer enn gjerne villet vært med en flytur med denne båten. Kan det være fordi hun ikke er blondine eller vet hun ikke sitt eget beste :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hva synes de av dere som er glad i å seile om denne båten , må vel være et skikkelig spennende alternativ til Sunfast 3200 , X-35 og andre raske båter i den størrelsen Jepp, nøyaktig slik ville den perfekte turbåten ha vært for meg, og den var svært aktuell da den ennå het hp96, men så ble den hetende hp99 og nå hp1020, og er desverre 70cm for lang til at vi har lov å ha den i båsen vår . Fant vel ut etterhvert at splitter ny båt nok ville bli litt i dyreste laget, eller det hadde nok gått, men vi fant nå en fin brukt en som vi er i ferd med å kjøpe... Dessuten, har ikke sett noen foto av den ennå -- med seil oppe -- på vannet... Så det blir jo spennende å følge med på, velger å ikke tro noenting før jeg ser den på vannet. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
lano2 Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Sitt eget beste, tipper jeg :-) Hadde vært gøy å banke resten av seilforeningen i denne hver tirsdag ! ( Scanmar 33 er liksom ikke det samme....) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hadde vært gøy å banke resten av seilforeningen i denne hver tirsdag ! Nå er det vel blitt påpekt gang på gang både hva LYS er og hvordan det gjør at underriggete og overlessete turbåter med grunn og lett kjøl og stor bredde merkelig nok stadig vekk ser ut til å vinne regatter. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Hvis jeg ikke var båtboer hadde nok denne vært høyaktuell, ja. Seilbåt for folk som liker å seile. Nå må jeg nok nøye meg med "campingvogna" jeg har. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
ulysses Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Heftig storseil. Blir interessant å se hvor avhengig man blir av stramme lensetakler på slør og lens. Lurer på hvor mye fangst man får med kjølen Noen som vet hvordan en kelp-kutter for torpedokjøler fungerer i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Heftig storseil. Blir interessant å se hvor avhengig man blir av stramme lensetakler på slør og lens. De vil vel helst bli brukt på kryss i hard vind for å stramme forstaget og bøye masten, tenker jeg. På slør og lens henger vel masten fint på vantene. Er ikke vinden hard nok, kan du jo hekte fokkefallet fast i baugen og vinsje masten frem Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ulysses Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 De vil vel helst bli brukt på kryss i hard vind for å stramme forstaget og bøye masten, tenker jeg. På slør og lens henger vel masten fint på vantene. Er ikke vinden hard nok, kan du jo hekte fokkefallet fast i baugen og vinsje masten frem Christian 8-) I såfall blir den ganske grei å håndtere med få hender. På kryss er det jo bare å sette le lensetakkel før slaget. Men den er vel også litt i bredeste laget for plassen din? Jeg mener den startet på rundt 2.80, men nå har den vel lagt på seg noen cm. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Men den er vel også litt i bredeste laget for plassen din? Jeg mener den startet på rundt 2.80, men nå har den vel lagt på seg noen cm. Lengden blir vel det største problemet, kunne nok få klemt den inn ellers, selv om den ble 15cm for bred. Vi fant denne isteden: som vi var så heldige at vi fant pent brukt i Holmestrand Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
ulysses Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Grattis, så dere endte opp med den ja. Så den til salgs på Finn.no. Ser fin ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.