Jump to content

Morgendagens racer/cruiser i dag


Enzo

Recommended Posts

Lånte dette hos Seilas

 

Hva synes de av dere som er glad i å seile om denne båten , må vel være et skikkelig spennende alternativ til Sunfast 3200 , X-35 og andre raske båter i den størrelsen

 

 

Hans Petterson heter svensken bak suksessen CB 66. (CB for Carl Bayer som er konstruktør). Nå vil han gjenta suksessen med en større båt HP 1020. Nyheten er utviklet av Danish Marine Design med Jacob Vierø i spissen. De er mest kjent for DS Matchracer, men står også bak Maxi 1300. Nå utvikler Danish Marine Design en GP33 for en svensk båtbygger.

 

Moderne rigg

Hans Petterson har vært gjennom en lang utviklingsprosess med båten siden januar hvor Seilas presenterte tidlige skisser som første nettsted i verden. Petterson har også tenkt tanken rundt en GP 33 båt, men har droppet tanken fordi rigg-konseptet er sentralt i ideen, og GP33-klassen vil ikke tillate et «fathead» storseil.

 

Rever seg selv

«Fathead» seilet er kjent fra America’s Cup og Open-båtene, men har også vært et viktig moment for suksessen bak CB 66. Brettseileren har hatt slike seil lenge, og konseptet er genialt forteller Hans Petterson. Seilet er selvrevene. I vindkastene vil toppen av storseile tviste ut og slippe kraften på kryss. På unnavind gir det superkrefter. Riggen gjør at båten tåler mye seil uten for mye bly i kjølen.

 

Grei for tur

Båten er 34 fot og byr på en innredning som også gjør at båten kan brukes for turseiling. Forskipet er smalt, noe som gjør forpiggen trang, men salongen og byssa er stor. Båten mangler kartbord, men det gjør at toalettet blir stort. Akterkabinen har køya på tvers.

Cockpiten er stor, lang og åpen. Fint både for tur og regatta. Båten har også rorkult, noe som er på vei tilbake på regattabåter. I år har flere av TP 52-båtene rorkult.

 

Rask

HP 1060 blir lett, under 3 tonn. Det er halve vekten av X-35 og seilarealet er på nesten 60 kvadratmeter, 15 mindre enn X-35. Båten har ekstremt mye seil i forhold til vekten. Det vil gjøre at den planer tidligere enn de fleste andre båter på fjorden.

 

Billig

De første båtene vil gå for 800 000 svenske inkludert moms. Da følger det med storseil og fokk i Pentex. En gennaker vil koste ca 25 000 ekstra. Det vil også en enkel elektronikkpakke koste. Legger du til 35 000 vil du også få en komfortpakke som inneholder landstrøm, varmtvann, dusj på hekken, varmeapparat og kjøleboks.

 

Miljøvennelig

Båten vil i standardversjon levert med en OZ elmotor. For å å strøm til fremdrift brukes det et lite Honda aggregat for bedre rekkevidde. Med en el. motor kan propellen brukes for å lage strøm når man seiler. Båten kan også leveres med minste Volvo Penta diesel.

 

Avansert produsksjon

Produksjonen av første båt ble satt i gang i juli, og båten vil være seilklar i november.

Båten vil bli bygget av Simfotech i Skara, en fabrikk som også bygger bildeler. De har spesialisert seg avansert glassfiberproduksjon som vil gi båten sterkere, lettere og billigere. I Norge vil Briz som i dag selger Grand Soleil være agent.

Mer info?Hans Petterson når du her

 

Noen data

LOA 10,20 m

LWL 9,00 m

Bredde 3,15 m

Dybde 2,00 m

Vekt 2,9 tonn

Kjølvekt 1,2 tonn

Seilareal: 58,6 kvm

 

 

p3npemu9b3jnjmlkpte3mdu1ma.jpg

view2.jpg

viewinn.jpg

Link to post
Hva synes de av dere som er glad i å seile om denne båten , må vel være et skikkelig spennende alternativ til Sunfast 3200 , X-35 og andre raske båter i den størrelsen

Jepp, nøyaktig slik ville den perfekte turbåten ha vært for meg, og den var svært aktuell da den ennå het hp96, men så ble den hetende hp99 og nå hp1020, og er desverre 70cm for lang til at vi har lov å ha den i båsen vår :cryin: .

 

Fant vel ut etterhvert at splitter ny båt nok ville bli litt i dyreste laget, eller det hadde nok gått, men vi fant nå en fin brukt en som vi er i ferd med å kjøpe...

 

Dessuten, har ikke sett noen foto av den ennå -- med seil oppe -- på vannet...

 

Så det blir jo spennende å følge med på, velger å ikke tro noenting før jeg ser den på vannet.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Hadde vært gøy å banke resten av seilforeningen i denne hver tirsdag !

Nå er det vel blitt påpekt gang på gang både hva LYS er og hvordan det gjør at underriggete og overlessete turbåter med grunn og lett kjøl og stor bredde merkelig nok stadig vekk ser ut til å vinne regatter.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Heftig storseil. Blir interessant å se hvor avhengig man blir av stramme lensetakler på slør og lens.

De vil vel helst bli brukt på kryss i hard vind for å stramme forstaget og bøye masten, tenker jeg. På slør og lens henger vel masten fint på vantene. Er ikke vinden hard nok, kan du jo hekte fokkefallet fast i baugen og vinsje masten frem :rolleyes:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
De vil vel helst bli brukt på kryss i hard vind for å stramme forstaget og bøye masten, tenker jeg. På slør og lens henger vel masten fint på vantene. Er ikke vinden hard nok, kan du jo hekte fokkefallet fast i baugen og vinsje masten frem :rolleyes:

 

Christian 8-)

I såfall blir den ganske grei å håndtere med få hender. På kryss er det jo bare å sette le lensetakkel før slaget.

 

Men den er vel også litt i bredeste laget for plassen din? Jeg mener den startet på rundt 2.80, men nå har den vel lagt på seg noen cm.

Link to post
Men den er vel også litt i bredeste laget for plassen din? Jeg mener den startet på rundt 2.80, men nå har den vel lagt på seg noen cm.

Lengden blir vel det største problemet, kunne nok få klemt den inn ellers, selv om den ble 15cm for bred. Vi fant denne isteden:

351111.jpg

som vi var så heldige at vi fant pent brukt i Holmestrand :flag:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...