ET Startet 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2004 Jeg kan se noe mystisk på innsiden av glasset i vannutskilleren etter dieseltaken. Det ser ut som sopp eller lignende som fester seg på glasset. Kan dette være de omtalte dieseldyrene, eller er det bare litt "koagulering" etter en lang vinter? Hva er best å hive på tanken? Noen som kjenner til stoffet Tri-Pak Dieselbooster, som også kan fås på Clas Ohlson, og om dette fungerer? ET Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 dette er mest sannsynlig dieseldyr ja. Det beste er å hive ikkno`på tanken, tøm den derimot & rengjør den skikkelig. Disse vidunderkurene har jeg liten tiltro til, diseldyr skyldes vann / kondens og vannet må vekk. Uansett hva leverandører av "mirakelkurer" måtte mene / si.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SveinHa Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Har det vært spesielt kaldt der du har båten har jeg mest tro på at det du ser er voksutfelling (antar det er lyst på farge siden du sier sopp e.l.). Så vidt jeg har fått med meg er dieseldyr en brunsort slimete graut som legger seg i bunnen av tanken. "Dyrene" er en alge eller bakterie som må ha både diesel OG vann for å formere seg. Det viktigste av alt er å fjerne vann og slam i tanken og jeg ville i alle fall tilsatt en eller annen form for dieseldyrdreper ved første tanking etterpå. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skin Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Jeg har også liten tro på at det er dieseldyr du har på tanken. Dieseldyr kan opptrer i forskjellige former og farger, men det er skjelden man blir utsatt for det. Om så skulle skje krever det en nøye rengjøring og flushing med kjemikalier. Jeg har heller ikke den store troa på mirakelkurene, men som forebygging har det sin virkning. Nei drain av vann og sjekk filter(e) og går det bra har du ikke dieseldyr. Om du har diseldyr på systemet merker du det!! Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Hei! Eg trur og at det kan vera voksen i dieselen som skil seg ut p.g.a. lav temperatur. Dette har eg opplevd på traktor som det ikkje var skiftet over til vinterdiesel, Voksen legg seg då b.annet på vannutskillerglasset. Har du varmepistol eller hårføner kan du prøve og varme forsiktig. Er det voks vil denne forsvinne, er det dieseldyr vil det vel ikkje bli nokon forskjell. Mvh Steinar Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 15.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Det kan virke som om dere har rett. Fargen på "slammet" er lys, det er noen svampete tråder som flyter i dieselen og som henger seg på glasset. Motoren har ikke gått på en stund, men den har lagt på vannet (Bergen) hele tiden og det har ikke vært spesielt kaldt (min 7-8 kalde i korte perioder). Jeg skal prøve å varme glasset for å se om det kan være voks. Tanken skal bli rengjort uansett, tenker jeg. ET Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Forslaget om å ta en prøve av dieseloljen inn i hus og varme den opp er godt. Hvis du har en olje med voks i, blir oljen klar når den blir varm. Har du dieseldyr (bakterier eller sopp) der, vil de ikke kunne skjule seg. Disse seige, slimete skapningene kan ikke omdanne seg. Nå om vinteren er temperaturene så lave at du får ikke dieseldyrproblemer. Du har altså god tid på deg, men når gjøken galer, er det varmt nok til at bakteriene begynner å formere seg. Da hjelper det ikke å drepe fa.. skapet. De er jo med i mikroskopisk mengde i nesten hver leveranse du får. Spørsmålet om du får problem er om du legger opp til levelige vilkår for dem. Sikreste måte å gardere seg på er å tilsette pesticider (gift) eller stoff som fjerner/binder vann i brenneoljen. Hammerdown (ikke giftig eller miljøskadelig) er et av flere stoffer som gjør det siste. I tillegg får du renset motoren og får omkring 5% reduksjon brennoljeforbruket ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 15.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2004 Vil bare konstatere at enkelt stoffer mot dette fungerer utmerket. Vi fikk noe baktere da vi bunkret noe diesel fra en suply båt. Tanken bestod av ca. 1300 MT gassolje, etter en test som vi tar ved hjelp av en gjennomsiktig glassflaske, og tilsetting av noen testkjemikalier, dyrker vi eventuelt bakterie. Dette ga utslag, vi hadde bakterie ombord. Tilsatte 6 liter med UNICORN BIOSTOP, og bakteriene var borte. Det er ikke så enkelt og tømme en tank som rommer 5000 MT for å så gjøre den ren... Men dette fungerte iallefall. Men foretrekker selvsagt å gjøre tanken ren, dersom dette er mulig.... Celina Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 17.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Sikreste måte å gardere seg på er å tilsette pesticider (gift) eller stoff som fjerner/binder vann i brenneoljen. Hammerdown (ikke giftig eller miljøskadelig) er et av flere stoffer som gjør det siste. I tillegg får du renset motoren og får omkring 5% reduksjon brennoljeforbruket ditt. Hvor får jeg tak i Hammerdown, og er det andre som har kommentarer til dette? Har det noe for seg på en VP rekke-3, på 36 hk fra 1976? ET Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 17.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2004 Hvor får jeg tak i Hammerdown,.....Forsøk en mail til Kjell Vestrheim: miljot@online.no. Jeg mener det var her jeg bestilte. Gi gjerne en tilbakemelding dersom du får napp her. Jeg skal nok bestille en flaske til utpå våren en gang. En 0,5 liters flaske holder en stund til en vanlig fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 22.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2004 Tvilsomt at du har dieseldyr på denne årstiden. De utvikler seg lite når temperaturen er ned mot null. Og hvis du alltid sørger for at det ikke er vann i dieseltanken, skulle du være gardert mot dieseldyr. Det er særlig bakteriene som utvikler seg fort når de får vann å leve i, olje å spise og oppholdstemperaturen er behagelig (20-50 grader). Men vil du sikre deg når vårsola skinner, kan du se på www.motorconsult.no om hvem som forhandler Hammerdown i ditt distrikt. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Har spørmål ang diseltanken og diseldyr. Har hatt lekkasje i den ene tanken min 400l laget i svart stål og måtte ut med denne, den var vannvitig rustet da forrige eier hadde midlertidig tettet denne så det kom ikke som noe sjokk at den begynte og lekke Har nå fått laget en ny i rustfritt stål og håper på og montere denne i dag Har tappet ca 350(Klart jeg hadde nettopp fylt opp tanken når lekkasen skjedde) liter over på fat som det hadde vært disel i før. SPØRSMÅL: Bør/Må jeg ha noe middel i fatene før jeg fyller tilbake diselen og må jeg behandle den nye tanken med noe før jeg tar denne i bruk????? Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Krimart Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Har spørmål ang diseltanken og diseldyr. Innrømmer at jeg ikk er ekspert på dette, men her er mine kommentarer: Hvis du allerede har tatt ut diselen bør du ihvertfall få filtrert den grundig. Ikke bare p.g.a. dieseldyr men også rustpartikler fra den forrige tanken. Hvis du mistenker dieseldyr så bør også disse fjernes, sammen med eventuelt vann selsvsagt. Middel hjelper med å ta knekken på dyrene så de ikke formerer seg videre, men de som allerede finnes må filtreres bort. Så derfor tror jeg middel ilkke har noe for seg. Jeg er ikke sikker på hvordan du skal få gjort dette rent praktisk, men du bør bruke meget finmasket filter. Hvor fint er jeg usikker på, men det må være slik at alle partikler som fører til tette filtre og dyser blir borte. Trolig 10 my eller mindre? Du kan jo ta kontakt med motorprodusenten og spørre om råd. Det finnes industrielle filterposer som brukes av prosessindustri som egner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg vasket tanken grundig i vinter. Tanken er ca. 350 liter, og regner med å ha brukt ca. 1500 liter hittil i år. På vei ut fra inverness med kuling rett i trynet, og bare et par timer før strømmen snudde og ville tatt oss innover med 6-7 knop i tillegg til kuling i ryggen, så begynte motoren å fuske. Det var ikke noe morro, men jeg gikk endel ned på turtallet, og klarte da å komme meg unna de værste grunnene slik at vi fikk satt seil. Det viste seg etterpå at det var tett pga dieseldyr. Synes det er rart at de kom så fort da tanken ble helt ren i vinter, og at jeg i tillegg har hatt i et tilsetningsstoff ved ca. annenhver tank for å unngå at dette skulle komme igjen. Er det kvaliteten på dieselen man får på land som er så elendig, eller finnes det en eller annen lur måte å bli kvitt disse problemne en gang for alle? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Jeg vasket tanken grundig i vinter. Tanken er ca. 350 liter, og regner med å ha brukt ca. 1500 liter hittil i år. På vei ut fra inverness med kuling rett i trynet, og bare et par timer før strømmen snudde og ville tatt oss innover med 6-7 knop i tillegg til kuling i ryggen, så begynte motoren å fuske. Det var ikke noe morro, men jeg gikk endel ned på turtallet, og klarte da å komme meg unna de værste grunnene slik at vi fikk satt seil. Det viste seg etterpå at det var tett pga dieseldyr. Synes det er rart at de kom så fort da tanken ble helt ren i vinter, og at jeg i tillegg har hatt i et tilsetningsstoff ved ca. annenhver tank for å unngå at dette skulle komme igjen. Er det kvaliteten på dieselen man får på land som er så elendig, eller finnes det en eller annen lur måte å bli kvitt disse problemne en gang for alle? Ah, de vet når de skal ta hevn for den kjemiske krigføringen de dieseldyrene... For at dieseldyrene skal trives må det være vann i tanken og passe varm temperatur. Det tar også litt tid før de får formert seg. Ut fa din beskrivlese høres det ut som du har fått det fra tankanlegget på land. Vi hadde en del problemer med dieseldyr og innstallerte en "Dieseldyr-dreper" fra QL/Volvo Penta http://accessorycatalogue.penta.volvo.se/m...amp;language=se men det var først da vi fikk tatt ut, tømt og renset tanke helt vi ble kvitt det. Nå er det lenge siden vi hadde problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 http://www.maritim-consultants.no/docs/En%...r%20Animert.pdf Tilsetning mot dieseldyr, kverker både fødde og ufødde. Brukes helst forbyggende. I tillegg markedsfører de en dipstick for å sjekke om der finnes dieseldyr. Den dyppes i diesel og lagres lunt noen dager mens udyrene dyrkes, vil da ev. vises som røde prikker/flekker. Samme stick kan forøvrig også brukes til dyrking av bakterier i drikkevann. Dipstick'ene er ferskvare, en slags næringsrik gel, synes å huske 6 mnd., kanskje lurt å alliere seg med et par naboer ? Vet at http://www.marine-industrisalg.no/ skaffer begge deler, men forpakningstørrelse vites ikke. Sjekk også https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41144 Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.