Jump to content

Slepe pioner Maxi

Sprocket

Recommended Posts

Sitter og vurderer kjøp av en pioner maxi. Forhåpentligvis perfekt opplæringsbåt for ungene. Men kunne vært greit å vite om den er grei å slepe etter større båt og. Har tidligere slept båter som ligger og jager frem og tilbake. Noen som har forsøkt å slepe pioner maxi og kan fortelle om dette? :fishing:

Pioner Maxi er vel rundt 12-13fot minns jeg å huske, hvis den ikke er så stor som 14fot da. Har slept en maxi før, med en annen Maxi vel og merke, gikk fint som snus det. Men hadde da 50hk på maxien jeg slepte med. eneste problemet med den slepingen var at jeg brukte noe j....... med bensin. Ser ikke noe problem i å ha en Maxi som slepebåt og opplæringsbåt for ungene. Er en ekstremt stødig båt.

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Maxi'en er vel ca 3.70 lang. Virker som en av pionerene med minst "balje" preg. Virker å være mer v-bunn i denne, noe som ikke alltid gir bra slepeegenskaper i fart.

Sprocket, hva slags båt har du tenkt å slepe med , og hva slags fart er aktuell?

Karlsen84, hvordan gikk det med 50hk på Maxi'en da...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Karlsen84, hvordan gikk det med 50hk på Maxi'en da...?

Det ble jeg litt nysgjerring på jeg også gitt ... da jeg mener å huske Pioner Maxi strengt tatt ikke er godkjent med mer enn 15 Hk? Jeg har prøvd "overmotorisering" selv jeg :lol: men det er ganske stor forskjell på 15 og 50 Hk :crazy:

Mener å huske en artikkel i BM for noen år siden "Med bøtteplast og 25hk" , det virket å gå helt utmerket.

Har en mistanke om at Veritas reglene vi hadde tidligere var strengere med tanke på maks motor enn det regelverket vi har nå..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har selv en 235, men ikke Maxi.

Tror man skal glemme å slepe etter dreneringsproppen oppe på baugen. Den egner seg kun til dels til fortøyning og ikke til sleping (både av hensyn til plassering og soliditet). Skulle man erfare tendenser til slingring kan man kanskje i tillegg til slepefeste i baugen også lage hanefot mot åregaflene eller lignende?

Bruk for all del ikke øvre festepunkt(dreneringspropp) ved tauing. Ved litt sjø spretter den opp som en champagne kork. Den proppen bør det aldri festes tau i .

Snakker av egen erfaring her, hadde en 10 fots Pioner med tau festet i begge punkter(dessverre) vi brukte bare det nedre festet, men når min onkel skulle sette fast jolla så brukte han det øvre og resultatet var drivende jolle i relativt mye sjø. Er ikke å anbefale, ble et svare strev for å få fisket den opp igjen.

Det ble jeg litt nysgjerring på jeg også gitt ... da jeg mener å huske Pioner Maxi strengt tatt ikke er godkjent med mer enn 15 Hk? Jeg har prøvd "overmotorisering" selv jeg :lol: men det er ganske stor forskjell på 15 og 50 Hk :crazy:

Hehehe. Gikk fint det. Eller rettere sagt, det gikk noe sinnsykt. Lå faktisk veldig stødig i vannet selv med så stor motor. MEN brukte noe sinnsykt med bensin da Maxi'en er en halvplanende båt (men lå faktisk i noe som lignet farlig i plan med 50hk). Men er litt vel mye på en Maxi. Fadern skal kjøpe seg motor til sin gamle maxi nå, og han planlegger en 25hk, noe jeg tror vil bli litt bedre.

Er veldig grei båt å slepe tras i vekten, men for all del, bruk nedre festepunkt.

MEN brukte noe sinnsykt med bensin da Maxi'en er en halvplanende båt (men lå faktisk i noe som lignet farlig i plan med 50hk).

Halvplaner ? Nei det kan du vel ikke mene seriøst? Har du trimmet den rett?

Min planer da som bare det i rundt 20 knop med en 15 hester, og lager så godt som null hekkbølger. Husker at når jeg kjøpte den leste jeg i Yamaha sin manual over motorer og båtkombinasjoner at den i full fart brukte 0.34 l/nm. Og så lite bruker ikke en halvplanende båt ...

Unntaket er når jeg laster den med 3-4 personer, og da forsøker å presse den i plan. Da kan man forsåvidt si at den halvplaner eller brøyter i 10-12 knops fart. Men dette tror jeg vil gjelde alle planende båter som presses over sin lasteevne.

Halvplaner ? Nei det kan du vel ikke mene seriøst? Har du trimmet den rett?

Min planer da som bare det i rundt 20 knop med en 15 hester, og lager så godt som null hekkbølger. Husker at når jeg kjøpte den leste jeg i Yamaha sin manual over motorer og båtkombinasjoner at den i full fart brukte 0.34 l/nm. Og så lite bruker ikke en halvplanende båt ...

Unntaket er når jeg laster den med 3-4 personer, og da forsøker å presse den i plan. Da kan man forsåvidt si at den halvplaner eller brøyter i 10-12 knops fart. Men dette tror jeg vil gjelde alle planende båter som presses over sin lasteevne.

Denne maxien jeg snakker om er av den gamle typen. Har blitt noen forandringer siden denne modellen jeg brukte kom ut av fabrikken har jeg sett. Har iallefall blitt meg fortalt av fadern og farfar at dette var en halvplanene båt. Noe jeg ikke forstår. For som jeg sa tidligere, så syns jeg at den lå så godt som i plan. Men farten jeg hadde har jeg ingen anelse om, dro ifra det meste som var rundt meg iallefall. hehe, artig tid det der med masse testing med motorer på båt. Hadde en gang en Pioner Junior som det satt en 15hk på. Jeg og en kompis fikk en temmelig "åndsforlatt" idè. Han hadde en båt med en 25hk på. og idèen endte med at 25hk'ern blei motert på Junior'n. Men fytti katta å det gikk. For å si det mild: Det var ikke helt trygt. Gikk fint hvis man var varsom på gassen til det gikk i plan. Men ga man bånn gass med engang så slo det nesten rundt.

Hadde en annen test engang. En Pioner 235 som går som ei klokke og et skudd med 4hk, hadde en go gammel yamaha 8hk liggende. Monterte den på 235 og dro ut. Det var noe av det råeste jeg har vært med på. Men det anbefales ikke å prøve sånt alene. Og iallefall ikke foran barn :nono:

Hadde en annen test engang. En Pioner 235 som går som ei klokke og et skudd med 4hk, hadde en go gammel yamaha 8hk liggende. Monterte den på 235 og dro ut. Det var noe av det råeste jeg har vært med på.

Det er på min pioner 235 jeg har prøvd den verste overmotoriseringen.... :blush: Du brukte 8 Hk i steden for 4. Jeg og en nevø brukte en Mercury 15 :nono: Men det var ikke noen suksess. Det hele føltes litt skummelt og det virket farlig å bruke kreftene fullt ut. Vi haddde en runde der vi testet denne Mercury 15 (som til daglig står på en 14 fot båt) på hhv en 63 kg 12 foter, den omtalte Pioner 235 og en Suzumar 265 på drøyt 30 kg.

Har forresten flere ganger bitt meg merke i at enkelte reklamebilder etter norske forhold har en "ulovlig" setting.

pioner-235-sport-3.JPG

På bildet vist i denne tråden av en 235 med to barn i er det en 4 eller 5 Hk Tohatsu på båten. Med to såpass små barn (under 16) i båten går den i plan og er ulovlig for disse barna i Norge.

Redigert av Helge (see edit history)

Savner nesten denne tia da man dreiv å prøvde ut overmotorisering. Trur jeg må låne brodern sin Junior en tur snart. og smekke på en svær motor. Eller jeg kan jo bare ta maxien til farfar å låne meg en 60hk eller noe sånt av en kompis :crazy: Men spørsmålet er vel om jeg bør gjøre dette å risikere å skade meg så jeg ikke får kost meg på sjøen med go snekka. Så jeg tror jeg lar vær det forsøket. Får heller mimre litt tilbake i tid. hehehe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...