Jump to content

Er servopumpen på mitt Bravo1 drev havarert..?

Hydrox

Recommended Posts

Funderer litt på om servopumpen til bravo1 drevet mitt er havarert.

Gikk til innkjøp av reserve reimer til motoren min i dag og prøvde for sikkerhets skyld at de var riktig lengde. Dette er to paralelle reimer som driver dynamo og servopumpe på motoren. Når jeg kjenner på reimhjulet på servopumpen er det aksiell og radiell slark, ikke mye men godt merkbart men den snurrer lett rundt. Sammenlignet med dynamoen og den er tight og fin i opplagringen. Når motoren går så hørers det også ut som ulyder i fra et lager. Rattet er også varierende lett og tungt å snu på og føles litt hakkette når jeg snur på det.

Kan jeg kjøpe meg reimer som kun går til dynamo og kjøre uten servo..?? Hvor tung blir den på rattet..?? Forsvinner lyden og rattet blir jevnt like tungt så kan jeg vel konstatere at pumpen er vrak.

Det skal være null slark og gjerne ende litt mindre (ordentelig tight). Hadde tilsvarende problem med vannpumpa mi forleden, måtte skrote den. Kanskje du kan bytte lagrene, men tror det enkleste blir å se etter en annen på ebay.

Jeg har dobbelinstallasjon i båten min, og pumpen er kun koblet på ene motor. Jeg har testet å kjøre med kun en motor (den uten pumpe) og det er j..... tung. Man får styrt, men når jeg er vane med å kunne "kaste" rattet fra ene til andre siden (rattet spinner av seg selv fra ende til annen), så blir det ubrukelig for meg.

Kortere remmer finnes. Ta med remmen til en litt serriøs bildele-forhandler (typisk en amerikans foretning, veng eller tilsvarende). De har den typen du er ute etter i alle forskjellige lengder. Du bår nok finne lengden du trenger på forhånd ved å eks. surre et tau rundt rem-hjulene og så måle lengden på tauet.

Redigert av Larspo (see edit history)

Motoren min leveres uten servo og jeg vet hvilken reim jeg skal kjøpe, ikke noe problem. Pumpen er ikke gått mer enn 40 timer så dette blir nok en reklamasjon, men det er jo ok å kunne konstatere hva som er feilen. Nå vet ikke jeg hvordan disse servopumpene er bygget opp, men jeg antar jo at de har en opplagret aksling med kulelager.

Hva som er "tungt på rattet" må hver og en avgjøre. Hadde før en båt som jeg satte en større motor i uten servo. Fungerte OK det, men måtte gjøre om litt på utvekslinga for å få noe fornuftig motstand. Kommer an på hvor mye kraft som virker inn på drevet og hvor godt drevet er vedlikeholdt (mhp. smøring).

Har du 350HK på et drev, ca. 2-3 omdreininger på rattet fra ende til annen, så tror jeg dette blir for tungt til at det er brukanes i lange perioder.

Selve pumpen er akslet opp med lager, og det skal ikke være noen form for slakkhet. 40 timer er ingen ting. Min pumpe går like fint nå etter 1000 timer og 18 år.

Redigert av Larspo (see edit history)

Nå har jeg snakket med Univa som jeg har kjøpt motoren og drevet av. De kunne bekrefte at det ikke skal være noe form for slark i denne reimhjulsakslingen. Ingen problem, jeg får ny pumpe tilsendt. Forhandleren i Bergen bytter pumpen for meg eller jeg kunne gjøre det selv. Regner med jeg bytter den selv siden forhandleren i bergen sikkert har hendene fulle på denne årstiden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...