Jump to content

Billig Owatrol


Baatmannen

Recommended Posts

Etter å ha flere ganger kjørt forbi et skilt på riksvei 22 (fra Fetsund) hvor det har stått et skilt m/billig Owatrol

bestemte jeg meg her en dag å stoppe og sjekke dette.

Snakket litt med fyren som driver sjappa. Han hadde tidligere jobbet på Owatrol-fabrikken og hadde nå diverse

liter til overs som han solgte billig (85,-/liter).

Jeg kjøpte en liter og har testet dette i båten og på hagemøblene. Han kalte oljen for penetrerende olje, men på meg

så synes jeg den er prikk likk D1-oljen (som jeg forøvrig har betalt over det dobbelte for fra før).

Kan dette være tilfelle?

Jeg tar meg snart en tur igjen for å prate med fyren om dette, og kjøper sikkert en 10-liters dunk.

 

For de som er spesielt int.: Riksvei 22 fra Fetsund -> Et stykke etter Gan så ser du etter et skilt på venstre side om billig Owatrol og olabukser.

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo veldig kjekt ut. Håper at du legger inn rapport etter neste besøket ditt der. Så skal nok jeg ta meg en tur å hente meg flere liter jeg også :yesnod:

 

Du kan jo evt sende meg en IM hvis du heller føler for det..

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke oppskriften, men regner med at det er en blanding av vanlige, normalt billige ingredienser.

Kanskje vi kunne få laget vår egen oppskrift? Etter at jeg fikk trebåt, går det mye penger til Owatrol.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Den stivner jo som oljemaling, vanlig olje vil over tid delvis bare fordampe og bli klissete. Kan det være linolje involvert?

Linolje stivner ved oksidering, ikke fordamping av løsemidler. Oksidasjon skaper varme, filler/twistdotter med linolje kan bli så varme at de selvantenner!

Prosessen gjør at linolje ikke blir full av porer fra fordampet løsemiddel og er effektiv som rustbeskyttelse, nesten som 2-komp.

Link to post
Share on other sites

Oljen stivner ikke. Dette er penetrerende oje som trekker inn i treverket.

Har hatt penselen liggende ute i friluft uten at den har stivnet.

Mener å huske at det sto Owatrol på tønnene han tappet fra.

Tar meg en tur snart og kjøper mer, så skal jeg avlegge rapport.

Link to post
Share on other sites

Inneholder sikkert noe linolje. Veldig mange oljer inneholder linolje i større eller mindre grad, da denne oljens penetrerende egenskaper er i en klasse for seg. I kombinasjon med andre typer alkydoljer, får man alle linoljen gode egenskaper, uten at det byr på problemer å etterbehandle overflatene.

 

Vær oppmerksom på det Ingar skriver om selvantennig av filler etc. Les på boksen hva du bør/ skal gjøre med disse.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Var det 85 kr pr liter solgt i litersboks var det billig, men i 10 liters spann var det ikke så stor forskjell på denne og orginalen. Jeg betaler kr 890 for en 10l D1 eller D2 på malerforetning

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Mange mener at Owatrol kun er dyr White Spirit!

Dei kan ikkje ha prøvd begge delar! Owatrol er fantastisk på tre som skal halde på gløden. Owatrol 1, vel og merke, den utan lakk. Har brukt han både i båten og på stuemøblar.

 

Sjølv tynnar eg owatrol med terpentin, og eg lagar han tjukkare med milebrent tjære, alt etter kva eg er ute etter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...