Baatmannen Startet 23.August.2007 Del på Facebook Startet 23.August.2007 Etter å ha flere ganger kjørt forbi et skilt på riksvei 22 (fra Fetsund) hvor det har stått et skilt m/billig Owatrol bestemte jeg meg her en dag å stoppe og sjekke dette. Snakket litt med fyren som driver sjappa. Han hadde tidligere jobbet på Owatrol-fabrikken og hadde nå diverse liter til overs som han solgte billig (85,-/liter). Jeg kjøpte en liter og har testet dette i båten og på hagemøblene. Han kalte oljen for penetrerende olje, men på meg så synes jeg den er prikk likk D1-oljen (som jeg forøvrig har betalt over det dobbelte for fra før). Kan dette være tilfelle? Jeg tar meg snart en tur igjen for å prate med fyren om dette, og kjøper sikkert en 10-liters dunk. For de som er spesielt int.: Riksvei 22 fra Fetsund -> Et stykke etter Gan så ser du etter et skilt på venstre side om billig Owatrol og olabukser. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Stella Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Dette høres jo veldig kjekt ut. Håper at du legger inn rapport etter neste besøket ditt der. Så skal nok jeg ta meg en tur å hente meg flere liter jeg også Du kan jo evt sende meg en IM hvis du heller føler for det.. Sitér dette innlegget Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten Link to post
NilsPils Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Høres ut som en som kjenner oppskriften og selger hjemmelaget kopi. Var boksen merket Owatrol? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Apropos kjenne oppskriften, noe som vet hva som er spes. med denne oljen? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Jeg kjenner ikke oppskriften, men regner med at det er en blanding av vanlige, normalt billige ingredienser. Kanskje vi kunne få laget vår egen oppskrift? Etter at jeg fikk trebåt, går det mye penger til Owatrol. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Den stivner jo som oljemaling, vanlig olje vil over tid delvis bare fordampe og bli klissete. Kan det være linolje involvert? Linolje stivner ved oksidering, ikke fordamping av løsemidler. Oksidasjon skaper varme, filler/twistdotter med linolje kan bli så varme at de selvantenner! Prosessen gjør at linolje ikke blir full av porer fra fordampet løsemiddel og er effektiv som rustbeskyttelse, nesten som 2-komp. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Oljen stivner ikke. Dette er penetrerende oje som trekker inn i treverket. Har hatt penselen liggende ute i friluft uten at den har stivnet. Mener å huske at det sto Owatrol på tønnene han tappet fra. Tar meg en tur snart og kjøper mer, så skal jeg avlegge rapport. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Inneholder sikkert noe linolje. Veldig mange oljer inneholder linolje i større eller mindre grad, da denne oljens penetrerende egenskaper er i en klasse for seg. I kombinasjon med andre typer alkydoljer, får man alle linoljen gode egenskaper, uten at det byr på problemer å etterbehandle overflatene. Vær oppmerksom på det Ingar skriver om selvantennig av filler etc. Les på boksen hva du bør/ skal gjøre med disse. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Ingar Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Oljen stivner ikke.Ok, ser på websiden at det er to oljer og at den ene er penetrerende og den andre dekkende. Står ikke hva de inneholder.Ser ut som om Olsen&Wang (Owa) har solgt produktene til ett spansk firma. Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Mange mener at Owatrol kun er dyr White Spirit! Forøvrig er D1 en penetrerende olje du metter treverket med og D2 er lakk for finishen. Det finnes jo hjemmesider for trebåtrelatert stoff. http://www.trabatsakuten.nu/ tips&triks http://www.baathjelp.no/ Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Var det 85 kr pr liter solgt i litersboks var det billig, men i 10 liters spann var det ikke så stor forskjell på denne og orginalen. Jeg betaler kr 890 for en 10l D1 eller D2 på malerforetning Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Baatmannen Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Jeg betaler kr 890 for en 10l D1 eller D2 på malerforetning Hvilken forretning er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 (redigert) Alle Jernia butikker har Owatrol. Jernia på Skillebekk har ekstra stort utvalg. Her er litt om oljene.Owatrol Redigert 1.September.2011 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Mange mener at Owatrol kun er dyr White Spirit! Dei kan ikkje ha prøvd begge delar! Owatrol er fantastisk på tre som skal halde på gløden. Owatrol 1, vel og merke, den utan lakk. Har brukt han både i båten og på stuemøblar. Sjølv tynnar eg owatrol med terpentin, og eg lagar han tjukkare med milebrent tjære, alt etter kva eg er ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 1.September.2011 Del på Facebook Svart 1.September.2011 Verdens beste olje lager man lett selv. 50% linolje(kaldpresset) 50% terpentin og en dæsj antiparasitt. funker som f det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.