Jump to content

Er det "farlig" å skru av tenningen mens en dieselmotor går?


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Det er vel diodene i dynamoen som pleier å ryke om man gjør slik. Trenger ikke skje, men det er ikke direkte uvanlig at det skjer heller. Utover dette burde ikke noe annet ta skade. Men om du sprenger diodene koster det vel en tusenlapp det også, så det er ikke å anbefale å slå av tenningen mens motoren går nei....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

"Mnja, mener å huske fra min gamle brukermanual for denne motoren at det sto en advarsel om at turtelleren kunne ryke hvis man gjorde dette. Vi snakker fremdeles om 3QM30, sant?"

 

Det gjør vi, ja. Her var det litt motstridende meldinger. Er det noen som med sikkerhet kan si det ene eller det andre når det gjelder denne typen motor? Takk for tilbakemeldinger...

Link to post
Det er vel diodene i dynamoen som pleier å ryke om man gjør slik.

 

Det er advart mot dette i yanmar brukermanualen; slå aldri av strømmen så lenge motoren går, det kan skade dynamoen. Nå klarte jeg allikevel å gjøre det da jeg hadde yanmar og ingenting skjedde. Det er kanskje forskjell på om den går på tomgang eller 3000 omdreininger. Den motoren jeg har nå stopper av seg selv hvis jeg tar ut nøkkelen, akkurat som en bensinmotor.

Link to post
Det er advart mot dette i yanmar brukermanualen; slå aldri av strømmen så lenge motoren går, det kan skade dynamoen.

Det er forskjell mellom å slå av tenningen eller strømmen.

Med tenningen menes vanligvis tenningsnøklen, som vanligvis bryter spenning til motorstyring og instrumenter.

 

Men å slå av strømmen (som også du leser på manualen) menes det forbindelsen mellom dynamo og batteri,

f.eks. med hovedstrømbryteren.

Forresten gjelder det begge to sider, minus og/eller pluss.

I så fall kan dette knekke diodene av dynamoen, dette kan ikke utelokkes.

 

Tilbake til spørsmålen.

Om det er farlig å slå av tenningen (altså ikke hovedstrøm) er vel avhengig motorstyringen.

Men det finnes (hvis overhodet) sikkert bare noen få motorer det man ikke kan slå av tenningen mens motoren går,

fordi dette er jo nesten vanlig måte å stoppe motoren.

Hos bensinmotorer stenges tenningen.

Hos dieselmotorer stenges innsprøytning direkte (magnetventil), eller med magnetkraft som trekker på en hebel.

Dette er de vanligste metoder, men både andre og manuellt stop finnes også.

 

At man kan skade dynamoen med det synes jeg er ikke mulig,

hvis ikke f.eks. en relè mellom dynamo og batteri bryter denne forbindelsen samtidig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For ordens skyld, det jeg mener manualen advarer mot mht turteller er å vri nøkkelen fra 1 (gange) til 0. Denne motoren startes med egen knapp, og stoppes med hjelp av wire. Nøkkelen styrer altså ingen av delene.

 

Min motor var fra 1982, om senere modeller av 3QM30 har en annen "nøkkelstyring" vet jeg ikke.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Bytta for noen år sia fra bensin motor til en Yanmar.

Mor skulle ta jomfruturen til vår faste båthavn på egenhånd, mens sjefen sjøl kjørte hjem båthengeren.

En tett varmeveksler sørget for at jeg måtte stoppe... Og mor var ikke informert om at det nå skulle stoppes med wire istedetfor nøkkel... Det tok noen minutter før jeg fant wiren. Intet galt skjedde.

Åkke som, nøkkelen er ikke strømbryter hos oss; det er egne nøkler annetsteds i båten.

 

Og etter å ha fått konferert med sjefen pr. telefon, og kobla vekk veksleren, kom jeg meg inn igjen også... :seeya: (av og til er det lettvindt å være oppdratt av en far som egentlig ønsket seg en sønn :wink: )

a mor

Link to post

Uten å ha studert 3QM30 så er det på vekselstrømsdynamoer blant annet tilkoblingspungter som er merket B+ og D+ , B+ er koblet direkte til batteri gjerne over en hovedstrømsbryter eller ett laderele. D+ gir strøm inn til dynamo (statorstrøm som bestemmer hvor høy spenning dynamoen skal lade med) via tenningsbryter og viss du kutter denne slutter dynamo å lade , ladelampe vil lyse og dynamo kan, jeg sier kan og ikke at den gjør, ta skade av det.

Link to post

Vanligvis er det sånt at D+ bare får "starthjelp" via ladelampen.

Senere forsyner seg dynamoen selv så lenge den produserer spenning, altså så lenge den dreier.

...jeg elsker jo rett og slett å henvise på dette her fra Ingar. :yesnod:

 

Dynamoer (eller bedre diodebruen) tar stortsett bare knekk hvis dynamoen mister kontakt til batteriet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har et motorpanel med nøkkelbryter for tilkobling av strøm til panelet og en bryter for start av motor (strøm til startrele) og en bryter for stopp av motor. Det har hendt noen ganger at jeg i "villfarelse" har skrudd av nøkkelbryter uten først å ha stoppet motor. (Det er vel en vane innarbeidet ved bilkjøring). Jeg har Yanmar 6LYA-STE motor med Hitachi 80 A dynamo. Kan disse dynamoene ta skade av mine "villfarelser"?

Link to post
Jeg har Yanmar 6LYA-STE motor med Hitachi 80 A dynamo. Kan disse dynamoene ta skade av mine "villfarelser"?

Det samme gjelder hos deg, svaret er trolig nei.

 

Nei, man behøver i tillegg bare å tenke på alle andere og, ikke bare ang. båt.

Hvem har ikke stengt tenningen en gang mens motoren gikk?

Det gjelder i alle fall alle som har mekanisk stopp fra tidligere dager da nesten alle dieselmotorer ha vært bygget opp slik.

Man gjør denne "feilen" med å slå av tenningen før motoren har stoppet nesten automatisk en gang,

minst hvis man er så livredd som jeg for å høre varsellyden for oljetrykk hvis den er montert.

Ville det være sånt at dynamoer kunne knekkes med det, da ville man vel har hørt mer om det. :wink:

 

Altså kjære venner: dette er bare en myte.

 

Det eneste jeg ikke vet til 100% er om det finnes turtallmålere eller annen utstyr som kan knekkes med det.

Jeg kan ikke se en grunn for dette heller, men undersøker dette senere når det finnes mer tid.

Men kanskje at en dykker opp inni mellom som vet mer om ekte bakgrunn til dette, hvis problemet finnes.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...