Jump to content

Volvo td70B, erfaringer?

simarli

Recommended Posts

Jeg hadde min i drift 1 år før vi byttet.

Jeg har ikke noen tall på det, men jeg har ingen følelse av at den brukte spesielt mye.

Det er en stor og tung motor.

Jeg veide min til 900 kg (inkl. kjølevæske og olje) med girkasse.

Om den passer i en Bonanza 28 vet jeg ikke, kan se om jeg har noen mål på den hjemme i kveld.

Motoren ( 70b) er meget velegnet i Bonanza. Bonanza er litt smal i vannlinjen, og har lite bæring foran midtskips. Derfor vil den litt tunge motoren bidra til å øke stabiliteten betydelig !

Dette er en typisk "yrkesmotor" som er bygget for lavt turtall, og for å vare ! I den Bonanzaen jeg hadde , fikk denne motoren akkurat plass under dørken.

Slik jeg erfarte det, er dette en meget driftsikker maskin.Dessuten slipper en stadige drifstans pga datafeil etc, da motorens innsprøytingssystem er mekanisk. Men alt har sin pris, og den økte vekten koster jo å drive frem. Ellers er vel forbruket som andre turbo-motorer uten luftkjøler.

Det som er viktig for Bon. sitt vedkommende, er at vekten må bakover i båten. Dette vil hjelpe meget på retn.stabiliteten, spes i medsjø.

Som andre har sagt vil eg tru at den maskina er i tyngste laget.

Er uenig med tb55 at motoren berre er "litt" tung, den er himla tung!

Eg har 2 x TAMD 70E og dei veg akkurat eit tonn kvar med gear, noko som er meir enn nok i ein 4,1 meter brei 38 fotar.

Den andre innvendinga eg har er at du snakkar om ein TD 70B, altså ikkje ein original marinemotor.

Mest sannsynleg er det hengt på noko heimabygd mariniseringskit som ikkje heldt same standarden som på ein original marineversjon.

Eg vil anbefale deg å gå for ei lettare maskin, men viss du vel 70'en så er det ei solid og enkel maskin til ein relativt låg pris men ver obs på kjølarane då.

Har du pengar, gå for noko lettare og meir moderne.

Og når det gjeld forbruk så er det ikkje maskina som bestemmer det, men fartyget.

Ein konvensjonell diesel har eit gitt forbruk pr kw / time som du ikkje kan gjere noko med.

Det er farten du oppnår med eit gitt skrog på eit gitt turtal som er variablen, ikkje forbruket.

Eit tungdreve skrog må bruke meir maskinkraft (turtal) for å oppnå ein gitt fart enn eit lettdreve, derfor er alltid skrogutforminga mykje meir interessant enn maskininstallasjon fordi det er det som bestemmer forbruket ved ein gitt fart.

For ordens skyld har ein moderne Common-rail diesel eit litt mindre forbruk pr kw / time.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Hei!

Mener Bonanza og Viking 28 er noenlunde samme type båt,hvilken type motor har du idag?

Du tenker ikke Wikingboat28??

Jeg har en Viking 28 som er en planende båt.

I dag har jeg en KAD44.

Den veier 400 kg mindre, har 70 hk mer og er beregnet for drev.

Med TD70'en hadde jeg maks 17 knop, nå har jeg maks 30 knop.

Jeg hadde då girkasse og Sternpower drev so ikke er en god løsning.

Har sjekket delepermen men det står ingen mål i den.

Hvis du går inn på: Volvo Ownersmanual kan du i hvertfall finne TMD70B som er marine versjonen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...