Beining Startet 24.August.2007 Del på Facebook Startet 24.August.2007 Hei, Jeg vil gjerne ha noe musikk i båten (Uttern S46) og kunne da tenkt meg å satt inn noe to marine høytalere i sittekassen(eller et annet sted) Men, det jeg lurer på er om det vil svekke glassfiberne så mye at det kan være farlig for båten? Kunne da også tenkt meg å satt inn en Sony Marine spiller(en litt stor sak) som ser ganske bra ut. Noen som har noen meninger om å skru rett i glassfibern? Haakon Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Sonata 7 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Har montert marinehøytallere i benkene på seilern min og det fungerer flott. Har også montert anlegg med høytallere i konsoll på en askeladden jeep. Jeg ser ingen grunn til at glassfiberen skal bli svekket så lenge man tetter rundt hele høytallerene/cdspilleren så det ikke kommer vann inn i laminatet. Men for sikkerhets skyld kan man jo bare ringe forhandler bakken motor f.eks og spørre. Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Noen flere med erfaringer? Jeg har hvert å kjøpte en Sony Marine spiller i dag og et kompinent sett. Tenkte jeg skal ta noen bilder og legge ut så dere kan se hva jeg kanskje har planer om. Er det bare og borre og lage hull i glassfiber? Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Gega Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Noen flere med erfaringer?Jeg har hvert å kjøpte en Sony Marine spiller i dag og et kompinent sett. Tenkte jeg skal ta noen bilder og legge ut så dere kan se hva jeg kanskje har planer om. Er det bare og borre og lage hull i glassfiber? Fortsettelse følger. Fint om du kan legge ut bilder når du er ferdig...jeg har også tenkt på å montere høytalere rundt omkring i båten... Det er vel nada problem å ta hull i glassfiber så lenge man bare følger med hva som er på baksiden og at man ikke ødelegger konstruksjoner i båten og så lenge man lager runde eller firkantete hull.. det som er skadelig er vel om glassfiberen "revner"...men jeg vill ikke tro at du ødelegger noe ved å ta hull i benker eller sittekasser som du kaller det.... Sitér dette innlegget Hilsen Geir Link to post
Hydrox Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Jeg har montert i sittebenken i båten min, men der har ikke sittebenken noen bærende konstruksjon. Det er bare en sittebenk med stuverom under. Kassen blir da noe stor og det blir MYE bass av det, litt for mye av det gode. Vurderer å sette kasse på elementene inni benken. Bilder av hvor du vil montere hadde sikkert hjulpet. Da kan sikkert noen fortelle deg om det er plasser du ikke bør sage hull.. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Så lenge kassen ikke er en flytetank går det bra. du må kanskje lime fast noen trebiter til å skrue fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Hei igjen, Nå tenkte jeg at jeg skulle komme med noen bilder så kan dere se hvordan jeg kanskje har tenkt meg det: Her tenkte jeg å plasere en diskant(ved siden av ekkoloddet): Og helt inne ved vindskjermen og kanskje spiller på babord side av rattet(om jeg får plass, evt. en fjernkontroll http://www.yaha.no/y.asp?pd=232987&og=...=136&ug=257 ): Og kanskje montere selv spiller her med tanke på plass og tyveri, og da bare ha den lille fjernkontrollen synelig: Andre siden: Og høytalerne her: Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Beining Svart 29.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2007 Beklager å dumpe denne, men ingen som har noen innspill? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Beining Svart 15.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 Fortsatt ingen som vet? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Brynjar Svart 15.Desember.2007 Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 Kan ikke se at noe av dette skal være bærende konstruksjon. Jeg hadde bare montert ivei men sørget for å få pene rette kutt og passet på å få det tett for vann der det er aktuelt. Lykke til Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Beining Svart 15.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 Takk for svar. Det høres bra ut, hva er det som lønner seg med tanke på skjæreutstyr osv...? Jeg vil få det så bra som mulig, og at det skal være en langvarig løsning som ikke ødelegger glassfiberen og verdien på båten Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Brynjar Svart 15.Desember.2007 Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 borr hull og skjær med stikksag, vær meget nøyaktig m. mål og kutt.. Masker m. tape der du skal kutte for å unngå at gelcoaten sprekker. Er det fare for at vann kan komme til der du har kutta bør du forsegle kuttet med f.eks polyester. Marine høyttalere er et must. Høyttaler plasseringen ser litt skummel ut forresten.. blir ikke hullet veldig nært dørken her? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Hansi Svart 15.Desember.2007 Del på Facebook Svart 15.Desember.2007 (redigert) Hadde et mega anlegg i en Ibiza 20" SE for noen år tilbake. 4 høyttalere + en gedigen basshøyttaler var felt inn. I tillegg var det også en ekstern forsterker. Litt voldsomt spør du meg, men lyd var det i massevis. Ikke gjort av meg, men av han jeg kjøpte båten av. Så lenge det ikke går ut over båtens flyteegenskaper ved en eventuell skade kan jeg ikke se noen problemer med å legge inn litt ekstra lyd. Men gjennomtenkt bør det jo være. Redigert 15.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Eneste jeg legger merke til er at bensintanken(e) ligger rett bak der du vil ha høytalerene, og de stikker jo tross alt litt inn. Bare vær obs på at ikke det oppstår noen konflikt mellom disse (vanskelig og få ut o.l) ellers ville jeg vært skeptisk til og plassere spilleren der nede, ser ut som en flytetank, og jeg ville heller plassert spilleren under dødmannsknappen og tenningslåsen så sant det er plass på baksiden. Og husk at du må ha sprutdeksel til spilleren, da den ikke er helt vanntett. (så sant det ikke er den nyeste til sony som ikke er standard bilstereo-mål) Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Takk for svar! Du har helt klart et viktig poeng "csvirus" med tanke på høytaler plasseringen. Aller helst kunne jeg tenkt meg å fått alt i konsollen, men siden det ikke er noe kasse bak elemtene så vil jo ikke det spille noe særlig. Det er spillern jeg har kjøpt så tror den skal tåle å stå ute, men problemet under dødmansknappen er det at konsolltrekket ikke går så langt ned så spillern være helt synlig. Er redd den da lett kan bli borte siden jeg ligger i ulåst havn. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Boywonder Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Går det ikke ann å nappe av fronten på den? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Beining Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Nei desverre, ihvertfall ikke som jeg har sett. Så tror det bare er å skru den ut om man vil ha den med seg Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Boywonder Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Hmmm... Ok. Hvis jeg var deg, (nå vet jeg ikke om du har kjøpt den allerede da) så hadde jeg kjøpt meg en billigere spiller som det gikk ann å ta av fronten på. De er ganske utsatt i en slik båt. Jeg har bare en 1000 kroners spiller i båten min. Holder i massevis det. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Beining Svart 16.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Det er det som er problemet Greia var det at jeg fikk en veldig god pris på spilleren som gjorde at jeg slo til der og da. Fordelen er også det at jeg kan koble til mobilen min og få fullstyring av musikken fra spilleren. Hva tror dere om å evt. skru høytalerne i selve konsollen? Da må jeg vel støpe en kasse eller noe bak elementet så det har noe å spille imot (har ikke veldig mye erfaring med å instalere annlegg)? Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
csvirus Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 (redigert) Du trenger ikke nødvendigvis ha kasse bak de, jeg har spilt med mine uten kasse bak med ganske godt resultat, uansett er jo rommet der tankene står ganske så stort, og vil vel ikke gi så veldig mye fordel framfor uten kasse tror jeg..... (boss mr60) Redigert 16.Desember.2007 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Du trenger ikke nødvendigvis ha kasse bak de, jeg har spilt med mine uten kasse bak med ganske godt resultat, uansett er jo rommet der tankene står ganske så stort, og vil vel ikke gi så veldig mye fordel framfor uten kasse tror jeg..... (boss mr60) Litt uenig der, det er nok allt for mye luft til at du vil få noen fin lyd uten noen form for kasse bak med mindre du har såkalte "open air" høyttalere som er beregnet for bruk i fri luft men disse trenger mye effekt:) Sitér dette innlegget Link to post
Beining Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Hei igjen. Etter nærmere ettertanke tror jeg det er bedre å få noen som er flinke til å gjøre. Så er det noen som vet om det er noen i Oslo området som kan motere sterio i båt? Tenkte litt på å høre med Service Avdelingen på Alnabru (kjent for å være flink med bil) om de ville holde på et par timer, men mottar gjerne forslag om det er noen som vet om noen som er flinke med glassfiber ect. På forhånd takk for svar! NÅ ER DET SNART VÅR! Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Boywonder Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 (redigert) Gjør det heller selv. Jeg hadde aldri gjort det når jeg monterte i min båt. Bare skjær hull til høyttalerne der du vil ha de og skru de på plass. Bor et lite hull der du skal skru (mindre enn diameteren på skruen) og vips, så var du der. Slik gjorde monterte jeg høyttalerne foran. Har i ettertid også montert høyttalere på samme vis i benken bak. Ikke noe stress! Redigert 8.Februar.2008 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Beining Svart 13.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 Takk for svar Boywonder! Jeg er bare redd for å gjøre noe feil og at det kan svekke konstruksjonen. Ellers må jeg si at jeg er veldig usikker på om jeg tørr å montere spilleren i "friluft" med tanke på tyveri. Men, om jeg gjør det selv: Da er det bare å borre et hull også skjære med stikksag et hull som passer til elementet? Og hvordan gjør jeg det med kablene osv... tror de andre er ganske godt plasert og vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Fred ut båtvenner! Skipper skuteløs Link to post
Bitteliten Svart 13.Mars.2008 Del på Facebook Svart 13.Mars.2008 (redigert) Tror ikke jeg ville hatt så mye elektriske installasjoner i rommet der bensintanken er. Litt gass fra bensin og litt dårlig kontat - så blir det nok et litet smell i hekken Ser at det er andre el kabler i samme rommet - så det går kanskje greit. Mulig jeg er overdramatisk. Jeg synes Boywonders løsning ser bedre ut. En annen sak du bør tenke på er vibrasjoner i båten og CD spilleren - kan være en mulighet at det blir hakkete spilling om CD spilleren ikke har god demping. Redigert 13.Mars.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.