Jump to content

Yamaha F115 - check engine

ivar

Recommended Posts

Satte ut Yamarinen ikveld, og etter en halvtimes tid begynte motoren (Yamaha F115) å kutte litt på tenninga samt at det blinket sporadisk i "check engine" på turtelleren.

Sjekket motoren, og den var der,den... :smiley: Sjekket boka , men der sto det jo bare "kontakt din forhandler"

Kan forhandlerne koble til noe diagnoseverktøy for å få ut mer konkret hva som er feil...?

Ellers, noen som har vært borti det samme som kanskje har noen tips...? :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei, nå vet jeg ikke om du har noe diagnoseverktøy på din Yamaha lik Mercurys Smart Craft. All den tid du fikk beskjed "check engine"og at den begynte å kutte på tenninga, tyder på at noe er galt. Forhandler burde jo kunne gi deg et svar på telefon, hva dette indikerer. Ville kanskje sjekket plugger etc, hvis du ikke har gjort det på en stund ???

Redigert av chagall (see edit history)

Har sjekket litt på iboats.com, ser ut til at antall blink angir hva feilkoden gjelder, og at det står i servicemanualen.

Skal sjekke nærmere imårra, hvor mange blink etc.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Når du får en slik melding er det nesten garantert at verkstedet kan lese av feilen.

Klart du kan feilsøke ved å prøve deg fram på de vanlige servicepunktene, men det er ikke sikkert feilen ligger her.

Får jeg en slik melding leverer jeg den på verksted - kanskje jeg er verkstedenes drøm??

Hei Ivar,

jeg har opplevd tilsvarende på min Yamaha F100.

Jeg hadde dorget med motoren på tomgang en stund, og da jeg satte opp farten hjemover oppdaget jeg disse blinken.

Fikk med meg at den blinket et visst antall blink før den tok en pause, tror det var 8 blink.

Da jeg kom til havna spylte jeg igjennom kjølesystemet med ferskvann. Mistenker at det hadde kommet siv eller noe inn i kjølevannsinntaket.

Har ikke sett noe til disse blinkene siden.

Ville være svært interesseert i å få hvite hva koden på antall blink er.

Var akkurat nede hos den lokale Yamaha-pusheren, men der var det ingen på verkstedet.

Skal ned i båten nå å sjekke antall blink. Tror det var noe sånt som 3 + 6 eller 3 + 7.

Fikk tips om å sjekke vannutskilleren på motoren - og den viste seg å være løs fra festet,slik at den bare hang i slangene. Antar dette førte til at motoren trakk luft av og til, og dermed at den "kuttet" og at feilmeldingen kom.

Ifølge en kamerat av meg som er Yamaha-mekaniker så kan verkstedet lese av alle slike feilsituasjoner, samt ting som forsøk på å starte i gir/uten daumannsknapp osv. Lagret med dato/klokkeslett. Skal få det lokale verkstedet til å lese av loggen ved første høve.

Fikk tips om å sjekke vannutskilleren på motoren - og den viste seg å være løs fra festet,slik at den bare hang i slangene. Antar dette førte til at motoren trakk luft av og til, og dermed at den "kuttet" og at feilmeldingen kom.

Ja Ivar, bra det ikke var noe mer alvorlig , men man blir selvfølgelig litt "skvetten" når slike ting hender.

Helt klart, man ønsker jo ikke å kjøre istykker en motor til nærmere 100 store dersom det kan unngås... :cheers:

...........så kan verkstedet lese av alle slike feilsituasjoner, samt ting som forsøk på å starte i gir/uten daumannsknapp osv. Lagret med dato/klokkeslett. Skal få det lokale verkstedet til å lese av loggen ved første høve..........

Ja, nå Ivar....- kommer alle brølerne for en dag :lol: Husk å be om en papirutskrift for å lime inn i loggboken..... :wink: - Godt at det bare var en bagatell :smiley:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...