ivar Startet 24.August.2007 Link til dette innlegget Startet 24.August.2007 Satte ut Yamarinen ikveld, og etter en halvtimes tid begynte motoren (Yamaha F115) å kutte litt på tenninga samt at det blinket sporadisk i "check engine" på turtelleren. Sjekket motoren, og den var der,den... Sjekket boka , men der sto det jo bare "kontakt din forhandler" Kan forhandlerne koble til noe diagnoseverktøy for å få ut mer konkret hva som er feil...? Ellers, noen som har vært borti det samme som kanskje har noen tips...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 (redigert) Hei, nå vet jeg ikke om du har noe diagnoseverktøy på din Yamaha lik Mercurys Smart Craft. All den tid du fikk beskjed "check engine"og at den begynte å kutte på tenninga, tyder på at noe er galt. Forhandler burde jo kunne gi deg et svar på telefon, hva dette indikerer. Ville kanskje sjekket plugger etc, hvis du ikke har gjort det på en stund ??? Redigert 24.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Har sjekket litt på iboats.com, ser ut til at antall blink angir hva feilkoden gjelder, og at det står i servicemanualen. Skal sjekke nærmere imårra, hvor mange blink etc. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Avsluttet2 Svart 24.August.2007 Link til dette innlegget Svart 24.August.2007 Når du får en slik melding er det nesten garantert at verkstedet kan lese av feilen. Klart du kan feilsøke ved å prøve deg fram på de vanlige servicepunktene, men det er ikke sikkert feilen ligger her. Får jeg en slik melding leverer jeg den på verksted - kanskje jeg er verkstedenes drøm?? Sitér dette innlegget Link to post
affanavy Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Hei Ivar, jeg har opplevd tilsvarende på min Yamaha F100. Jeg hadde dorget med motoren på tomgang en stund, og da jeg satte opp farten hjemover oppdaget jeg disse blinken. Fikk med meg at den blinket et visst antall blink før den tok en pause, tror det var 8 blink. Da jeg kom til havna spylte jeg igjennom kjølesystemet med ferskvann. Mistenker at det hadde kommet siv eller noe inn i kjølevannsinntaket. Har ikke sett noe til disse blinkene siden. Ville være svært interesseert i å få hvite hva koden på antall blink er. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Var akkurat nede hos den lokale Yamaha-pusheren, men der var det ingen på verkstedet. Skal ned i båten nå å sjekke antall blink. Tror det var noe sånt som 3 + 6 eller 3 + 7. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 25.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Fikk tips om å sjekke vannutskilleren på motoren - og den viste seg å være løs fra festet,slik at den bare hang i slangene. Antar dette førte til at motoren trakk luft av og til, og dermed at den "kuttet" og at feilmeldingen kom. Ifølge en kamerat av meg som er Yamaha-mekaniker så kan verkstedet lese av alle slike feilsituasjoner, samt ting som forsøk på å starte i gir/uten daumannsknapp osv. Lagret med dato/klokkeslett. Skal få det lokale verkstedet til å lese av loggen ved første høve. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 25.August.2007 Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Fikk tips om å sjekke vannutskilleren på motoren - og den viste seg å være løs fra festet,slik at den bare hang i slangene. Antar dette førte til at motoren trakk luft av og til, og dermed at den "kuttet" og at feilmeldingen kom. Ja Ivar, bra det ikke var noe mer alvorlig , men man blir selvfølgelig litt "skvetten" når slike ting hender. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2007 Helt klart, man ønsker jo ikke å kjøre istykker en motor til nærmere 100 store dersom det kan unngås... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rago63 Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) ...........så kan verkstedet lese av alle slike feilsituasjoner, samt ting som forsøk på å starte i gir/uten daumannsknapp osv. Lagret med dato/klokkeslett. Skal få det lokale verkstedet til å lese av loggen ved første høve.......... Ja, nå Ivar....- kommer alle brølerne for en dag Husk å be om en papirutskrift for å lime inn i loggboken..... - Godt at det bare var en bagatell Redigert 26.August.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.