Jump to content

Fredagshølet

M/B Stella

Recommended Posts

Har du ikke vert der enda du som har båt i Fredrikstad :smiley:

Du kommer jo i fra nord så da kan du gå inn vest av Grindskjæra deretter går du mellom

Jordbærholmen og Alholmen det er den sikreste ruta,du har da har du Fredagshølet i nord.

Det er også mange andre plasser å ligge f.eks i "Alholmsundet" men det kan være en del trafikk i gjennom der.

hgfredagsholet.jpg

fredagshullet.jpg

Redigert av Espen C (see edit history)
Har du ikke vert der enda du som har båt i Fredrikstad :smiley:

Du kommer jo i fra nord så da kan du gå inn vest av Grindskjæra deretter går du mellom

Jordbærholmen og Alholmen det er den sikreste ruta,du har da har du Fredagshølet i nord.

Det er også mange andre plasser å ligge f.eks i "Alholmsundet" men det kan være en del trafikk i gjennom der.

Hehehe, Har akkurat kjøpt båten, så vi har ikke hatt mulighet til å være der enda. Men håper da på å kunne dra dit idag og bli til imorra, hvis været tillsier det. Er jo veldig pent vær nå iallefall.

Redigert av karlsen84 (see edit history)

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

Fint i fredagshølet. Har ligget der noen ganger før vi har gått over til Vestfoldkysten.

Bare pass på at du ikke tar plassen fra en av de "faste". Er sant det er faktisk enkelte som oppfører seg som om de har hevd på plassene der.

som sagt ligget der flere ganger og alltid gått greit. bortsett fra en gang.

Kom inn og det var mye båt. Så at på pynten vest av øya midt i hølet lå det 2 båter og plenty plass til flere. fortøyde ett par båtbredder ved siden av de 2 som allerede lå der.

Ikke ett nikk eller hils der i gården nei. Skjønte fort at vi hadde gjort noe som ikke var populært.

I løpet av den neste timen kom det 4 båter til. 2 la seg mellom oss og de som lå der, og de 2 andre på andre siden av oss.

De som da lå på hver sin side av vår båt satt da i hver sin båt og pratet "over" oss. fortsatt ikke ett smil eller nikk, så bare rett igjennom oss stakkars Vestfollinger som hadde rota seg borti deres plasser.

Senere på kvelden så ble det fest, av en eller merkelig grunn på den plattingen som var på fjellet 1,3 mtr fra vår baug.

Holdt vel på til 1-2 tiden så det var ikke så galt. Vi fikk til slutt sove.

Men jeg har aldri følt meg så uvelkommen noen plass. Aldri mer Fredagshølet på oss. Da legger jeg meg heller på Alholmen.

PS. har hørt om andre som har lignende opplevelser i det Hølet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hei Mariell.

Har mest lyst til å beklage på andres vegne. Har desverre selv hørt om lignende opplevelser på denne plassen.

Dette må jo være prakteksemplarer av Ola-dunk... :headbang:

Blir jo rett og slett komisk å oppleve voksne som ikke klarer/evner å snakke til.....men som istedet demonstrerer som små barn.

Håper du ellers har andre og bedre opplevelser fra Hvalerskjærgården generelt.

Arve.

Hei Arve!

Vi går som regel rett over fjorden fra Strømstad til vestfold.

Men hvis mye sjø. Så går vi rundt hvalerøyene for å få ett kortere strekk over fjorden.

Da passer det fint med ett kveldsstopp i nærheten av Fredagshølet. Har ikke overnattet så mange andre plasser på Hvaler øyene, men noen er det blitt opp gjennom årene ( uten at jeg husker navn på plassene) Og har aldri bortsett fra denne ene gangen hatt problemer med de "innfødte" :wink: . Har heller vært motsatt. For det meste svært så hygglige folk.

Har også ligget på Alholmen, noe skvalp fra passerende båter uten at det var store problemer. + at det roa seg utover kvelden. Så det blir nok der vi for fremtiden legger oss til i på vendte av kryssing av Oslofjorden.

Redigert: skrive leifer

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

GPS

En bærbar garmin-gps (76) med sjøkart gjorde meg rimelig sikker da jeg selv var ved Fredagshølet/papperhavn i sommer. Har liten oversikt meD den lille skjemen ( I FORHOLD TIL PAPIRKART) , men med skiikkelig inzoom skal i prinsippet skjær dukke opp på dataskjemen før man går på grunn...

FASTE PLASSER

Har også registrert at folk markerer revir når de er på båttur. (Sånne folk bør heller kjøpe seg hytte med selveiertomt.) Min opplevelse var ved en vik på vestsiden av Håøya på dagstur. Jeg ble vennlig informert at det var greit at jeg satt på en ledig trebenk hvis jeg ryddet opp etter meg....man andre ord en klar melding om at jeg lille neset på offenlig friareal var "hagen" til en av de faste besøkende....hvor den ledige sittegruppen med parasol tydeligvis sto der hele sommeren.

Hvordan kan båtfolket kritisere hytteierne i strandsonen når de selv jager bort snikprivatiserer sine "faste" plasser ?

Redigert av salt (see edit history)

Dette var lite inkluderende. Trist at folk opplever dette til sjøs.

Vi ligger som regel på samme brygge i Sandspollen når vi er der, men slik oppførsel farer vi da ikke med. Tvert i mot, vi ønsker nye folk velkommen inn i varmen og inviterer dem bort til oss, hvor det som regel blir langbord ut på kvelden. Koslig å møte nye båtfolk når man er på fjorden.

Jeg har opplevd det motsatte i Dragsund, hvor jeg var så uheldig å sette meg på den faste pløassen til "Inga". Jeg ble spurt om jeg kunne flytte meg over på den andre siden i en sittegruppe som sto der "Olav" pleide å sitte på denne ledige plassen, for han kom ikke denne kvelden. Sukk.....

Etter at Dragsund fikk ny flott brygge oppsatt av Skjærgårdstjenensten er det blitt stor søkning til Dragsund, noe de faste missliker i stor grad. Heldigvis er ikke alle av en slik eiertrang til friområdene. Og fortsatt er det plasser å finne på store utfartshelger.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er plass til alle. Drar man f.eks. til Fredagshølet så er det stort sett alltid mulig å få plass. Kanskje ikke den beste plassen, men plass får man. Regner med at i de fleste populære uthavner så blir mange kjent med hverandre, og møtes i helgene i slike uthavner. Særlig er det tilfelle utenom ferien.

At man har favorittplasser som man oppsøker igjen og igjen og igjen er ikke noe nytt. At man har hevd på plassen fordi man har vært der ofte er selvsagt bare tull. At noen mener at det er slike tilstander i Fredagshølet gjør også til at de som mener dette oppfører seg deretter. De er forutinntatt og regner med at de ikke er velkommene fordi det står noen på land og kikker på dem. Kanksje lurer bare vedkommende på om de trenger hjelp, kanskje lurer han på om du vet om det skjæret som du har kurs mot, kanskje ville han bare si fra om at noen har satt ut åleteiner der du har tenkt å legge til ( det var tilfelle nå i helgen).

Det jeg forsøker å si er at jeg tror det som blir skrevet om hevd på plasser her er betydelig overdrevet. Jeg har selv ikke vært noen hyppig gjest i Fredagshølet, men har lagt der noen ganger i de siste par årene. Jeg har selv aldri følt at jeg har blitt møtt med slik oppførsel om hevd på plasser. At noen er nysgjerrig på hvem jeg er og kikker på meg tåler jeg meget godt. Jeg forventer ikke at folk står smilende og vinker meg inn. At noen av og til står stb.by og ser om jeg trenger hjelp synes jeg er bare bra. Kanskje de også tenker at " .. der ble den plassen opptatt. Da må venn X som er 10 minutter unna finne seg en annen plass. Klart at bekjente ringer hverandre for å høre hvordan plasssituasjonen er før de ankommer. Ingenting rart i det.

Det som man kan oppleve er imidlerrtid også at det fylles opp med båter utenpå hverandre når det er fullt langs land. Trives man ikke med det så er ikke populære uthavner som fredagshølet plassen å være i helgene. Selv synes jeg det kan bli for mye og for tett med båter. Fredagshølet er derfor ikke plassen jeg er som oftest, men jeg er av og til innom. F.eks. nå i helgen så det slik ut på le-siden i hølet.

dsc00312.jpg

Herregud.....

Bortsett fra Lost Weekend har jeg alldri sett noe lignende i en uthavn en vanlig helg.

Enten har vi bedre plass på vår kant av landet eller er kulturen anderledes her. Eller kanskje jeg ikke har funnet de populære uthavnene enda....

Aner ikke, men det der så ikke fristende ut om en da ikke er en stor vennegjeng som reiser sammen.

Jeg ser nå at jeg egentlig er glad for at det ikke blei noen tur til Fredagshølet :eek: For det frista ikke å legge seg til der ifølge bildene nei. Tok en rolig natt i hjemmehavn istedet vi, og tok oss en liten tur idag. MEN FY FADER så mange rikmanns j.... som ikke er påpasselig med hekksjøen sin. Gir gass før dem er ved siden av oss og pløyer seg forbi uten å vise hensyn. Lurer på hvor mange som egentlig har båtførerbevis jeg. Noe jeg skal skaffe meg snart. Presser seg imellom seilbåter som er ute å seiler og alt sånn fa.... skap :headbang::headbang::headbang::headbang:

Man blir ikke rik av å ha snekke, men en hadde jaggu vært fattig uten

At noen mener at det er slike tilstander i Fredagshølet gjør også til at de som mener dette oppfører seg deretter. De er forutinntatt og regner med at de ikke er velkommene fordi det står noen på land og kikker på dem. Kanksje lurer bare vedkommende på om de trenger hjelp, kanskje lurer han på om du vet om det skjæret som du har kurs mot, kanskje ville han bare si fra om at noen har satt ut åleteiner der du har tenkt å legge til ( det var tilfelle nå i helgen).

Det jeg forsøker å si er at jeg tror det som blir skrevet om hevd på plasser her er betydelig overdrevet. Jeg har selv ikke vært noen hyppig gjest i Fredagshølet, men har lagt der noen ganger i de siste par årene. Jeg har selv aldri følt at jeg har blitt møtt med slik oppførsel om hevd på plasser. At noen er nysgjerrig på hvem jeg er og kikker på meg tåler jeg meget godt. Jeg forventer ikke at folk står smilende og vinker meg inn. At noen av og til står stb.by og ser om jeg trenger hjelp synes jeg er bare bra. Kanskje de også tenker at " .. der ble den plassen opptatt. Da må venn X som er 10 minutter unna finne seg en annen plass. Klart at bekjente ringer hverandre for å høre hvordan plasssituasjonen er før de ankommer. Ingenting rart i det."

Nå var det like mange båter som OLPI's bilder både inne i Le kroken og borte ved brygga.

Jeg er ikke forutinntatt, og regner ikke med at jeg ikke er velkommen, men er jo klar over at det ikke alltid passer at jeg "trenger " meg på. Det var jo defor vi la til ved den vestre odden for der var det kun 2 båter.

Jeg forventer hverken hornmusikk eller at alle tilstedeværende stiller seg i rett når jeg ærer dem med ett besøk. :wink:

Jeg forventer vel egentlig ingen ting.

Her var det ikke snakk om nysgjærrige blikk, men mer skuling, type Hva F.... gjør du her.

Forsøker selv å være så omgjeglig som mulig. Så hvis de som lå der når vi kom hadde giddi å letta på ræva, og sagt til oss at de ventet 3-4 vennebåter. Så om vi kanskje kunne være greie å legge oss ett par båtbredder lenger vekk fra dem så hadde jeg gjort det. For plass var det der.

Kanskje det var en grunn til at det ikke lå noen andre båter der?? Hadde de frysi ut andre besøkende tidligere??

Jeg forsøkte i allefall å hilse, men vi var bare luft. Trodde ikke at jeg på 193cm og 105 kg ikke syntes.

Har forøvrig også ligget inni lekroken. Og hadde der ett par veldig fine dager der for noen år siden. Men da var det langt fra så mye båt der.

MEDLEM I KNBF

Hvis du var på motsatt side av hølet (nordsiden) så er det veldig ofte en del faste der i helgene. Jeg har aldri lagt der selv.

Det er uansett veldig beklagelig at du opplevde det du gjorde. Det er ikke slik det skal være.

Nå forventer ikke jeg som nykommer å bli mottatt som en av vennegjengen og gli rett inn når jeg kommer på en ny plass. At man kan slå av en prat i en hyggelig tone forventer jeg dog.

Er man litt sosial og gjerne tar initiativ til en prat selv så er min erfaring at skepsisen "tiner" raskt når man treffer nye folk.

Når det gjelder de båtene på bildene så var mer en halvparten nye for de som lå ved siden av meg som er veldig ofte i Fredagshølet. Trodde mange var fra andre siden av fjorden, men de jeg snakket med var fra rekti sia. Er selv mest i Onsøysiden.

Nå forventer ikke jeg som nykommer å bli mottatt som en av vennegjengen og gli rett inn når jeg kommer på en ny plass. At man kan slå av en prat i en hyggelig tone forventer jeg dog.

Er man litt sosial og gjerne tar initiativ til en prat selv så er min erfaring at skepsisen "tiner" raskt når man treffer nye folk.

Trodde mange var fra andre siden av fjorden, men de jeg snakket med var fra rekti sia. Er selv mest i Onsøysiden.

[/quote

Det er vel som OLPI sier at man ikke kan forvente å bli mottatt i vennegjengen når man kommer som fremmed til en ny plass. (helt enig)

Men en viss respekt og høflighet bør man kunne forvente om man ikke er fra den "rekti sia".

Tviler ikke på at det samme kan skje på "andre sia" av fjorden. :yesnod:

Jeg har opplevd ganske nøyaktig det samme av hva Mariell beskriver i fredagshølet ved to anledninger for 7 - 8 år siden. I tillegg var "aktiviteten" ganske langvarig utover natta. Men det må man vel tåle om man drar til populære uthavner. Vi forsøkte 2. gang for å ha mulighet til å revurdere en eventuell feiloppfatning fra den første gangen. Etter dette har vi aldri vært i fredagshølet. Det er så mange andre flotte områder å ferdes i, så vi har ingen planer om å gå dit i nærmeste fremtid. På en måte er det jo greit at endel glade båtfolk fra området omkring trekkes til fredagshølet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...