Jump to content

TAMD40 start problemer

stima

Recommended Posts

For en tid siden kjøpte jeg en tamd40 motor, som jeg skal montere i båten når den er ferdig.

Men jeg tengte at jeg skulle prøve og starte den mens den var ute og sto på pall.

Men det skulle vise seg og ikke være så enkelt.

Jeg fylte opp med kjøle veske og koblet til en 10L med diesel og og vred om nøkkelen.

Etter og prøvd og starte i 2 timer var starteren så varm at jeg ikke tør mere.

Så derfor denne posten, lurer på noen ting:

1: er diesel systemet selv luftene eller ikke (har prøvd og lufte på filtret,pumpa og dysene men syntes det kommer veldig lite diesel i røra til dysene)

2: vil motoren starte uten og gløde( syntes gløde pluggene treker litt lite strøm kun ca 10-15 amper)

Håper noen har noen ideer eller forslag til en løsning!

Mvh

Stig

sorry, ved lufting av dyser, løsne minst 4 av rørene på dysesiden og ha fullt pådrag på gasshendel. Det vil etterhvert komme rikelig ut ifra rørene. Steng og start. Må glødes mellom 15-30sekunder (virker veeeldig lenge) og ha ca 1/4-1/3 pådrag.

Eg hadde same problemet når og skulle prøve å starte min motor når den stod på palle, prøver du å starte motor uten instrumenter?? eg klarte å starte motoren med defekte plugge men da kom de mye røk fra eksos før den startet.

Du må huske på at de ikke skal være strøm på stoppventilen på pumpen. ( virker motsat av bil) dene feilen gjorde eg.

Eg hadde same problemet når og skulle prøve å starte min motor når den stod på palle, prøver du å starte motor uten instrumenter?? eg klarte å starte motoren med defekte plugge men da kom de mye røk fra eksos før den startet.

Du må huske på at de ikke skal være strøm på stoppventilen på pumpen. ( virker motsat av bil) dene feilen gjorde eg.

Å sier du det, skal det ikke være strøm på den, er du helt sikker på det?

Jeg tok også ut gløde pluggene det viste seg da at en var defekt! men den burde jo starte med fordet!

Er du helt sikker på at magnetventilen ikke skal ha strøm?????

Ja du bruker den til å stoppe, dette er for at vis du mister strøm ute på sjøen så skal motoren kunne kjøres til land.Eg veit ikke om de gjelder alle volvo 40 motorer men de var slik på min. som sakt eg hadde samme problem når eg skule starte min på palle, eg tok til slutt ut pumpen og leverte den inn til diesel verksted og ba dem å reingjøre denne innvendig ( p.g.a at eg ikke fekk diesel til dysene) fekk til bake pumpen og fek opplyst at pumpen var finn og rein innvendig og ikke noe galt.betalte 5500-kr for å reparer en pumpe som var ok. Spurte så om de kune fortel va som kune være galt , og da fekk eg opplyst at de ikke skule settes strøm på den.

HEHE! dyr kjøpt erfaring! men takk for tipset det var jo sef sånn det skulle være.

Jeg fikk den til og tenne, dvs den starter men stopper med en gang, det kan nesten virke som den bruker opp det som er i diesel dysene og ikke får på fyll.

Mulig at jeg ikke har fått luftet den bra nok

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...