Jump to content

Noen som kjenner til Turning Point propeller? Lavt turtall :(


Daffy

Recommended Posts

Med min 115hk hadde jeg 15" propell, oppnådde da 33knop og 5700rpm. Kontaktet Olle Terjesen, som viste til en test han hadde gjort med 17" stål der han fikk ca. 36 knop (er vel det som er referert til i kjørefakta lenger opp i tråden) Jeg vurderte å bytte til 17" men var redd denne ble litt tung (båten som gjorde 36 knop var jo helt ny, uten utstyr, flere lag bunnsmurning osv.) Jeg ville således tro at med 130hk og 17" stålpropell burde du fint oppnå de samme tallene? 19" blir kanskje litt stor stigning på en stålpropell?

 

Ps. Orginal alupropell på 21" tror jeg blir ALT for stor. Skroget er lettdrevet, men båten er jo veldig solid bygget(=tung)

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Jeg får 35 slik den er nå så grunnen til at jeg lurte var at jeg lurer på hva potensialet er i båten.

om jeg skal kjøpe mindre propell eller heve motor.

Hvis potensialet er maks 36 knop gidder jeg ikke å styre med å heve.

Men er det 40 kan det jo være interessant.

 

Ja denne båten er vesentlig tyngre enn andre 20 fotere jeg vet om.

Det ser man ikke minst hvis man skal ha tilhenger til den :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ett hakk til opp og en Ballistic i 19" tror jeg vil gjøre susen her Daffy. Jeg forutsetter at du da har original Yamaha alu uten cupping i dag. Da vil du sannsynligvis få det siste på uttrim også - og den siste knopen... :wink:

 

Ballistic er etter min erfaring en mer lettdreven propell enn Turbo og Power Tech semicleaver. En kollega byttet til 19P Ballistic ifra en 19 Alu på en 205 mercruiser/maxxum og fikk ved bedre uttrim på drevet +7 knop og + 400o/min Originalpropellen tålte neste ikke uttrim...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Det som står på i dag er Turning Point Express 13 1/4 x 19" Den gir prestasjonene som er nevnt over.

"Originalpropellen" jeg har er 21" men jeg lurer på om ikke den er 13" i diameter.

 

På siden linket til over her har de en prop wizard hvor de anbefaller den propellen jeg har. Men hvis jeg overdriver litt på vekten går de ned til 17" for cruising og 15" for vannsport.

Det kan jo tenkes at båten har trukket noen liter vann siden den var ny :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Ja denne båten er vesentlig tyngre enn andre 20 fotere jeg vet om.

Det ser man ikke minst hvis man skal ha tilhenger til den :rolleyes:

 

Hei `Daffy`, hva er vekten på båten din.? Har selv en Ryds 20fot som veier 880 kg uten motor. (motor ca: 180 kg)

Hadde først en 19 P propeller, som jeg måtte bytte omgående til 17 P for å oppnå et noenlunde riktig turtall.

Jeg er klar over at det er stor forskjell på skogtypene på With 20 fot og Ryds 20 fot , men som du sier vekten av din WITH er vesentlig høyere enn andre du vet om. Mulig du også burde prøve en 17 p. :yesnod:

Link to post

Ifølge brosjyren veier den 920 kg tørrvekt (som ny) Motor veier 167

I tillegg til dette kommer da 60 l vanntank, 1 105 ah batteri, 1 75 ah batteri og ca 65 liter bensin.

 

Da er vel din litt tyngre enn vanlig også?

De andre båtene jeg tenker på veier 7-800 kg.

Og når man ser på tilhengerprodusentene så kan man ta en av Tysse sin som eksempel. 23 fot nyttelast 1120 kg.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Ifølge brosjyren veier den 920 kg tørrvekt (som ny) Motor veier 167

I tillegg til dette kommer da 60 l vanntank, 1 105 ah batteri, 1 75 ah batteri og ca 65 liter bensin.

Da er vel din litt tyngre enn vanlig også?

 

Hva som er vanlig tørrvekt på en 20 fot daycruiser kan vel variere, men jeg måtte som sagt ned til en 17 P propeller og sågar heise motoren 1 hull for å oppnå nesten max rpm. Dette var alu. propeller. :yesnod:

Link to post
Originalpropellen" jeg har er 21" men jeg lurer på om ikke den er 13" i diameter.

Yamaha's 21" alu prop er 12 5/8" i diameter, 19" er 13" i diam, 17" er 13 1/4" i diam.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for den Infoen Ivar:)

Da er det jo slettes ikke usannsynlig at det kan gå med Yamaha propellen da.

 

 

Jeg skal gå for en 17" men da kan jeg jo bruke alu propellen i mellomtiden...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

tror nok at 21" blir litt i overkant, mer stigning + mindre diameter vil jo også gi mer slipp vil jeg tro....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Da har jeg bestilt 17" propell så får vi se hvordan det går når den dukker opp.

 

Jeg skal forsøke å heve den ett hakk til også.

Men jeg venter en ukes tid ca tenker jeg.

 

Denne 17" propellen kan jo uansett være grei å ha til andre bruksområder :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 2 uker senere...

I går fikk jeg propellen.

Da var det ned å prøve :yesnod:

 

(Aluminium rakk vi aldri å prøve)

 

Resultat:

Bra akselerasjon. Nesten rett opp på 6000 omdr. bikket 6200 også ved maks uttrim :eek:

Da trimmet jeg fort ned igjen :yesnod:

 

Men så var det farten da.

34 knop.

Dette er lekepropell ikke fart.

sitter veldig godt i svinger.

Den er nok veldig fin til vannski og Tube.

 

Etterpå tok vi opp båten og hevet motor ett hakk til og satt på 19" igjen.

Da er kavitasjonsplaten 30mm over bunnen.

 

Så nå er jeg spent :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Følger spent med jeg Daffy :yesnod: Nå er vi to som har lekepropell! Men det er jo ganske morsomt da!

Du oppnådde omtrent akkurat det samme som jeg gjorde med turning point propellen på 131/4x19. Fikk lett 6500(!) rpm med fulle tanker og to voksne på drøye 90kg hver..... Men hvilken akslerasjon...... Fikk nå beskjed om at en Stiletto 14x20 er underveis, så nå er jeg spent... Ellers har jeg en mistanke om at det ligger noen fartsbegrensinger i disse skrogene. De er jo veldig lettdrevne, og det skal nesten ingenting til for å få 25-30 knop. Tror veien over 30 knop, og spesielt over 35 er tung.......

Link to post

Daffy, hva slags 17" var det du kjøpte?

 

ynroenn, har lest andre steder at Suzuki DF 115/140 med sin utveksling krever mer diameter enn andre motorer i samme størrelse, og det høres jo fornuftig ut.

 

Har selv en Turbo Quest 13 1/4x19" på tur, skal bruke den både på F115 og 60'en. (Pga forskjellig utveksling så bruker jeg samme prop på begge)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Hei du, har ingen peiling på de propellene men hvis det er gode "farts" propeller pleier de å like å gå høyt i vannet.

 

Har en del erfaringer med Raker som er gode farts propeller og Ballistic.

 

Erfaringer med Raker/Ballistic på Musling 14/Gromling 15/580cm RIB/Hydrolift F-18/Bayliner 17 er følgende:

 

Med motoren montert lavt, altså som mange sier er korrekt med kavitasjonsplaten rundt samme høyde som bunnen funker Rakerene dårlig, de ventilerer og "girer" og føles egentlig helt elendige, her funker Ballistic kjempebra.Ved heving 10 cm og mer kommer Rakerene til sin rett og funker som de skal, jo høyere jo bedre, maks fart får jeg med propellakslingen rett under bunnen og Rakerene funker fint med fult grep selv om jeg svinger litt.

 

Ballisticene jeg har testa begynner å miste grepet ved samme høyde som Rakerene begynner å virke.

 

De jeg prøver å si her er at hvis din propell er som en Raker, Turbo, Stiletto er nok motoren din for lav, hvordan dromedilleskroget påvirker heving av motoren aner jeg ikke men det er jo fort gjort å heise den et par hakk for å se? så sant ikke styringa de lager problemer da.....

 

Lykke til

Har en nor-dan Puma 14 fot, med en evinrude e-tec 50hk, jeg har borret nye huller til den så høyt oppe i akterspeilet som mulig, men jeg klarer likevel bare og heve omtrent 7cm.... Kjøpte en raker 13,5x24 og satt på, dette går sånn nogenlunde, men jeg sliter med og komem i plan, og i tilleg har jeg kun 4500rpm ved laveste tilt (powertrimmen er defekt, så husker ikke helt hva for turtall jeg fikk på uttrim, men det var vel 5000-5500rpm. Båten går dessuten kun 36knop.

 

Hvordan propell vil du anbefale? Ballistic? Båten bør komme greit i plan med 4stk, men vil jo gjerne ha litt god fart på den og, kan jeg forvente over 40 knop (hvis ikke selger jeg motorn og kjøper en 70hk :cheers: )

Link to post

CSvirius,

først ville jeg fått iorden powertrimen, deretter lagd til en brakett av alu profiler for å heve motoren mer samt flytte den litt lenger bak.

 

Mener å huske at Gammabusa fikk muslingen sin opp i 38 knop m/ 50hk, kjenner ikke Pumaen så godt men vil tro du kan forvente omtrent det samme.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis du virkelig har en 24" Raker på en 50hk tror jeg du har bomma voldsomt på propellen, tror du skulle hatt en 16-18" eller kanskje til nød 20", Muslingen min med Tohatsu 50 og ballistic 17" gikk ca 38 knop men den 17" var hakket for tung, standard 16" tohatsu alu var for lett, over max turtall og ca 34-35 knop......

 

Ja hvis den går like godt som en Musling kan du klare 40 knop ved perfekt oppsett, husker Tohatsuen min var tregeste motoren i 50hk test den tida jeg hadde den og de raskeste konkurentene gikk 3-4 knop raskere, tror testbåten gikk fra 28 til 32 knop med diverse 50 hk

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Blir spennende med 19 nå ja -har tro på det
Ja jeg gleder meg til å se resultatet :yesnod:

 

Ellers har jeg en mistanke om at det ligger noen fartsbegrensinger i disse skrogene. De er jo veldig lettdrevne, og det skal nesten ingenting til for å få 25-30 knop. Tror veien over 30 knop, og spesielt over 35 er tung.......
Det lurer jeg på også...

 

 

Daffy, hva slags 17" var det du kjøpte?
Turning Point Express 13 1/4 x 17 (samme som den i første innlegget bare med 17" istedet for 19") Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Turning Point Express 13 1/4 x 17 (samme som den i første innlegget bare med 17" istedet for 19")

 

Pussig at det skulle bli så stor forskjell mellom 19" og 17" i samme type propell... :confused:

(Det du trenger da er vel en 18" - som ikke fins... Nevnte vel i en tidligere post muligheten for å få Olle Terjesen til å gjøre litt tilpasninger på 17"'eren, f.eks banke inn litt mer pitch + cupping)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja du gjorde det :)

i allefall å spørre de om råd...

 

Nå har jeg hevet den et hakk til så får vi se da :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Hvis du virkelig har en 24" Raker på en 50hk tror jeg du har bomma voldsomt på propellen, tror du skulle hatt en 16-18" eller kanskje til nød 20", Muslingen min med Tohatsu 50 og ballistic 17" gikk ca 38 knop men den 17" var hakket for tung, standard 16" tohatsu alu var for lett, over max turtall og ca 34-35 knop......

 

Ja hvis den går like godt som en Musling kan du klare 40 knop ved perfekt oppsett, husker Tohatsuen min var tregeste motoren i 50hk test den tida jeg hadde den og de raskeste konkurentene gikk 3-4 knop raskere, tror testbåten gikk fra 28 til 32 knop med diverse 50 hk

Fikk nå fikset powertrimen (den røyk igjen i dag, må ha en mer solid løsning på problemet enn kjemisk metall) og jeg fikk sett litt på turtall, i sterk motvind som det var i dag, fikk jeg mellom 5500 og 6000rpm på litt over passe tilt, i medvind klarte jeg ikke passere 5500rpm uansett tilt (bortsett fra spinn da) jeg klarte 38knop på knopmåleren (den er relativt riktig i forhold til gpsen).

Standard propell på motoren er 14x17" så en 24 er ikke så helt forferdelig ille, men det er vel en medvirkende årsak til at den er så vanskelig og få i plan...... skal heve motoren den siste hakket jeg har og gå på når jeg får den på land igjen.

 

Skal få winrace til og beregne en fin propell for meg, fikk vist en del rabatt og slikt gjennom jobben :wink:

Evnt. noen spesiellle anbefalinger på hvordan type/merke propell jeg burde velge?

Link to post
  • 2 måneder senere...

Litt oppdateringer her:

Etter at vi hevet motoren ett hakk til satt vi på 19"

 

Resultat:

35 knop og 5100-5200 omdr

 

byttet da til 17"

Men den ble ikke like sprek som først

Greier ca 34-35 knop det er ved 5500-5600 omdr.

Tilter jeg helt ut får jeg 6000 omdr men da varierer det mellom 29-31 knop.

 

Yzfr17 og jeg tok en liten test runde.

Dataene vi kom frem til da er følgende.

 

Turning Point:

13 1/4x17 34,4 knop ca 5600 omdr.

13 1/4x21 33,2 knop ca 4700 omdr.

 

Ballistic:

13 3/8x19 33,9 knop ca 5700 omdr.

Fikk roostertail med denne propellen. 6000 omdr og 29 knop

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Nå har jeg kjøpt ny motor (2005 Yamaha 130)

Den har jeg satt ett hakk høyere enn den gamle.

Da flukter kavitasjonsplaten med bunnen.

Jeg har også fjernet svingeren til ekkoloddet.

Oppførselen er helt lik.

Den drar jevnt og trutt opp til 5100 omdr og 34-35 knop.

Den går greit opp til trim level 4. Trimmer jeg utover det begynner den å spole og detter ned til 29-30 knop.

 

Noen som har formening om vi har gjort helt feil når vi har prøvd å heve motoren, den er vel hevet 2 hakk over standard nå. At tipsene om å heve motor egner seg bedre på skarpere v-bunn skrog

Kim

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...