Jump to content

Noen som kjenner til Turning Point propeller? Lavt turtall :(


Daffy

Recommended Posts

Kan virke som at dromedille skrogene ikke har like stort utbytte av heving som et vbunns skrog. Mener å huske at Ingar nevnte det samme mtp. monteringshøyde på de mindre with-båtene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kan det være slik at dromedillen blir en slags brems?

At den blir presset ned i vannet når motor kommer så høyt

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Kan det være slik at dromedillen blir en slags brems?

 

Hei `Daffy` har lest hele tråden som er litt interessant. Mulig at du er inne på noe når det gjelder skrogformen på Dromedillen. Vi har jo 20 fotere begge to, med noenlunde samme vekt. Jeg har en båt med 19 grader v-bunn og en 115 hk Optimax og bruker en alu. propeller 13 1/4 x 17P og får CA: 35 Knop. (Heist ett hull)

Kan ikke forstå annet enn at med dine 130 hk skulle du overgå min hastighet, men det jeg mener er at du muligens får for mye "våt flate" på din Dromedille. Har du noen mulighet til å flytte noe av tyngden i båten akterut?, som et forsøk?

Link to post

Har også samme erfaringer med dromedille skroget. Båten går faktisk raskest ved nøytral uttrim. Virker også som om skroget løper veldig lett opp til 30 knop, deretter må det mye krefter til! Har selv byttet til stålpropell (14x20) på min Suzuki df 140. Får nå temmelig nøyaktig 35 knop ved 6200rpm. Med 6 voksne tungvektere ombord oppnådde jeg 6000rpm og 32 knop. Har også prøvd med 131/4x19 Turning Point stål, men da ble turtallet altfor høyt (6500rpm og 33,5 knop) I forhold til den gamle motoren min (yamaha 115) har jeg derfor ikke oppnådd mere enn ca 3knop øking i toppfart. Når det gjelder marsjfarten ser imidlertid bildet HELT annerledes ut. Nå kan jeg trekke fra 1200 rpm(5000rpm)og marsje på 30 knop. trekker jeg av til 4500rpm ligger jeg i 25 knop, og ved 4000rpm i ca 20-22 knop. Med den gamle motoren lå jeg på 32 knop i 5600, ca 28 knop ved 5000 og 22 knop ved 4500(marsjfart). Er derfor storfornøyd med motorbyttet da marsjfarten har økt med nesten 10 knop! I tillegg er akslerasjonen av en helt annen verden, i positiv forstand!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Er jo litt å tenke på at din 140hk tydelig takler 14x20 propell, jeg var helt overbevist om at Daffy burde ha større propell -men vi fikk ikke noe mer ut av det, jeg ble litt forundret -liker jo å ha rett ;-) Daffys 130hk gikk best med 13 1/4 x 17. Marsjfart på eks 4000 testet vi desverre ikke, kan hende forskjellene syns bedre der, vi hadde fokus kun på maksfart.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post

Nå skal det sies at utvekslingen på min motor er en helt annen en på Yamahaen. Ellers så vil jeg tro at ytelsen på topp er rimelig lik, mens Suzukien sannsynligvis har mere moment i bånn/mellomregisteret!

 

Men, som du sier, det er et poeng å sjekke marsjfart også. For min del blir toppfarten i praktisk ganske uinteressant. Hvis jeg skulle hatt høyere fart tror jeg nok jeg kunne oppnådd det med f.eks. en Ballistic 131/8x23, men tror nok at marsjfart egenskapene er betydelig bedre med 14x20 på min motor.

Link to post

Årsaken til at jeg nå primært fokuserer på maksfart er for å få riktig toppturtall slik at jeg ikke ødelegger motoren. Jeg vil vel tro at marsjfart også vil følge dette.

 

Forskjellen på 115B/C og 130B med samme testpropell (YB-1624) er 300 o/min i flg. klokeboken.....
Mener du med dette å si at det er optimistisk å tro at man skal oppnå særlig mer hastighet enn med 115 hk?

 

 

Båten går faktisk raskest ved nøytral uttrim.
Dette nevner de faktisk i den testen som vi båtägare hadde
Med en 140 hkr Suzuki och fyra man ombord gjorde hon hela 34,4 knop (mätt med radar). Båten har et bra naturligt trimläge vilket också visade sig genom att toppfarten uppnåddes i nøytraltrim. Vid max intrim blev toppfarten 31,5 knop och vid max uttrim 34,1 knop

 

Virker også som om skroget løper veldig lett opp til 30 knop, deretter må det mye krefter til!

Han som hadde båten før meg sier den gjorde 30 knop med 75 hk som sto på da jeg kjøpte den (målt ved at han holdt følge med en annen båt som de visste gjorde 30) Han sa også at han omtrent ikke merket forskjell om det var 2 eller 6 personer ombord annet enn litt på toppfarten. Han sa den nærmest spratt i plan med 75 hk og 6 voksne mennesker om bord.

Det har jeg også merket. En gang i sommer var vi 8 ombord og da logget jeg 33 knop hvis ikke jeg husker mye feil.

Det var da med 19"

 

Sitter og lurer på om jeg kanskje hadde vært best tjent med å hatt 115 hk med 15" Ballistic propell :rolleyes:

 

Chagall:

Jeg har alt som veier noe bak.

Med unntak av meg selv da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du kan jo uansett slå deg til ro med at selv om du sannsynligvis aldri får båten opp i 40 knop, vil du med den motoren du har nå kunne marsje på et høyere nivå enn med 115hk. Det var greiere før GPSèns tid og med de gamle ofte unøyaktige trykkloggene :lol:

 

Er forresten ikke mange båter i den størrelsen(withen ER en veldig rommelig 20 foter, kan uten videre sammenliknes med f.eks. Skipsplast 655)som marsjer rundt 30 knop med en 130 hk :cool:

Link to post

Det har du nok rett i

Takk for trøsten :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Sitter og lurer på om jeg kanskje hadde vært best tjent med å hatt 115 hk med 15" Ballistic propell :rolleyes:

 

Litt rart at du nevner dette. Hadde en prat med tekn. sjef hos Ryds for en tid tilbake vedrørende stålpropeller for min båt og motor. Han anbefalte Ballistic ,hvis man hadde problemer med å få opp bauen. Mitt problem etter at jeg heiste motoren 1 hull (alu. prop.) er at "tilt range"ikke kan gå over nøytral før den spinner. Han anbefalte meg å prøve Ballistic 13 5/8x 15P, men er redd at "overspeed" kobles inn ganske hurtig.

Link to post

Der sier du noe

Ser ut til at det er en del mer slipp på Ballistic propellene

Turning Point 19"

35 knop og 5100-5200 omdr

 

Turning Point:

13 1/4x17 34,4 knop ca 5600 omdr.

 

 

Ballistic:

13 3/8x19 33,9 knop ca 5700 omdr.

Modifiserte siteringen min litt for å lettere se sammenhengene.

 

Kanskje jeg skal bestille en Turning point 15"

Vurderer først å sette motor 2 hakk ned igjen og se hvilket resultat jeg får med 17" da

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Den skal ha 6000

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

ok, 130 har vel høyere turtallsområde enn f.eks 115 som har 5500 som maks.

Hadde det vært meg så hadde jeg beholdt 17", så lenge motoren jobber uanstrengt på marsjfart.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vet ikke hvor mye baugløft som er vanlig på en slik båt. Bildet under er tatt i ca 30 knop. 5 voksne ombord, alle sammen står rundt førerposisjon. Båten er inne i en slak venstresving. Motoren er trimmet litt lenger ut enn nøytral trim. Synes at baugløftet er brukbart, vektfordelingen tatt i betraktning?

 

23082008.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...