Jump to content

Problem med Wallas Safeflame 1000 kokeapp.

jo_no

Recommended Posts

Noen som kan gi meg et tips vedr. dette:

Brukte Wallas'en som vanlig. Platene var nesten blitt kalde (lampen hadde sluknet) så finner vi ut at vi må koke litt til.

Så problemet: Apparatet starter som det skal, platene begynner å bli varme.

Plutselig: Klikke-lyden forsvinner og grå røyk siver ut av selve apparatet :confused:

Slår av i en fart - og siden har jeg ikke engang våget å starte det.

Kan jeg håpe på at det er en sikring som har tatt kvelden?? Noen som har et tips???

Redigert: Glemte å si eksakt type: Det er en Wallas Safeflame 1000,

Redigert av jo_no (see edit history)

Hei.

Kan høres ut som om selve sugepumpen er i ferd med å gi opp eller at det er for lav spenning til at brenneren starter. Den grå røyken er vel antakelig uforbrent drivstoff...

Selv kastet jeg ut Wallas'n i fjor og installerte gassbluss, og fornøyd vi er med det. Kan absolutt anbefales jo-no. :yesnod:

Tja, var borte i et tilsvarende tilfelle for mange år siden som er nesten likt:

Wallasen hadde kokt opp middagen og ble slått av.....

Så før alt var helt stille i den kom vi på kaffevannet.

Bryteren ble vridd rundt igjen men da likte ikke automatkken dette og det kom ørlite røyk ut eksosslangen men så begynte det å dryppe lampeolje under varmeren...

Slo av fortere enn svint og lot den stå et par dager mens jeg fabulerte over "at alt håp var ute" og så høvdingene forsvinne ut vinduet.

Ved neste besøk i båten vred jeg på bryteren og alt funket 100%......

Virket så lenge jeg hadde den.

men om det er det samme hos deg, nei se det.....

Ellers er en telefon til importøren av Wallas en god investering. Folkene der er meget imøtekommende og gir gode tips til deg.

Var i båten i ettermiddag.

Trykket inn en knøttliten knapp på baksiden (resetknapp??)

Fyrte opp på nytt: Nå kom det først grå røyk ut av eksosen - så etterhvert - fargeløs eksos.

Altså: Virket OK.

Tror jeg får ringe Wallas å høre litt med dem vedr. konsekvenser av feil bruk (slår på apparatet igjen før det er ordentlig nedkjølt osv...)

Wallasen hadde kokt opp middagen og ble slått av.....

Så før alt var helt stille i den kom vi på kaffevannet.

Bryteren ble vridd rundt igjen men da likte ikke automatkken dette og det kom ørlite røyk ut eksosslangen men så begynte det å dryppe lampeolje under varmeren...

Dette har også jeg vært ue for på min wallas 1000. Har skiftet div deler men uten videre hell.

Når dette har oppstått har jeg også sjekket strømmen inn på ovnen men den har vært tilfredsstillende over 12,7 volt.

Jeg tror dette kommer av at varmen inne i brenneren er så høy at oljen gasser seg før brennerhodet klarer å tenne oljen.

Sånn sett så må man planlegge litt i forkant hva man skal lage på ovnen før man starter opp kokingen.

Selv bruker jeg ikke diesel på ovnen men holder en knapp på Esso sitt produkt EXXOL D60 - lampeolje.

Ut fra hva vi har opplevd så kan vel ikke dette ansees som farlig men mer ubehagelig når det oppstår.

I løpet av vinteren skal denne wallas`en skiftes ut med gass.

Noen som har gode forslag til gassovn og hva det vil koste med komplett anlegg?

så må man planlegge litt i forkant hva man skal lage på ovnen før man starter opp kokingen.

Akkurat DET er vel wallas i eit nøtteskal.

Skal ein ha Wallas Safeflame må ein ha god tid. Først skal apparatet pumpa, så tenna og etter langt om lenge brenn det. Men så tar det framleis evigheter før kokeplatene har fått varma opp kjelen til koking...

Skiftar du til gass har du både fått kokt middag, kaffivatn og evt varma oppvaskvatn, FØR potetene på wallasen i det heile har nådd kokepunktet. I tillegg tenner det som regel alltid (så sant det er gass på flaska), du slepp merkelege øvingar med å løfta tanken og blåsa i lufteslange, og ikkje minst slepp du all elektronikken som stadig lagar trøbbel...

Bill.mrk "Aldri meir Wallas" :smash:

Jeg for min del har aldri gjort noe mer enn å skru på knappen for å få liv i Wallasen! Ikke synes jeg den tar så lang tid heller. Men så er jeg ikke av dem som har det travelt på sjøen heller da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
I love my Wallas!!

Jeg også, og spesielt kona!

Og mitt Wallas Safeflame 100x Ceramic er blitt en god gammel venn, det er nå 18 år gammelt. Noen deler er blitt skiftet gjennom årene, men hva så? (skiftet forresten glødetråd tidligere i idag da den brant av, men det er en enkel jobb å fikse).

At det ikke varmer like så mye som en primus eller et gassapparat, betyr ingenting. Det varmer mer enn nok til å steke en biff. Og tid til å vente på at potetene skal koke opp, har jeg også. Når jeg er i båten "lever jeg langsomt". Og det må gjerne kokeapparatet få gjøre også. Stress og utolmodighet legger jeg igjen hjemme.

Sommerhilsen Lars H. :cheers:

(pt. Grebbestad Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tenk over navnet---Safeflame. Jeg tror dette er det sikreste man kan ha i en båt, ingen åpen flamme, ingen eksplosjonsfare. Spesielt hvis man har med gjester/barn i båten. Da venter jeg heller noen minutter ekstra på at potetene skal koke.

En annen fordel er at den suger og forbrenner luft fra byssa og ut gjennom "pipa" og således bidrar til et tørt inneklima, i motsetning til gass. Og Wallas ceramic er meget lett å holde ren, år etter år. :smash:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

................Når jeg er i båten "lever jeg langsomt". Og det må gjerne kokeapparatet få gjøre også. Stress og utolmodighet legger jeg igjen hjemme.

Helt enig.

Vi liker også Wallas'en og den har fungert utmerket med unntak av hikken sist helg.

Det som vi egentlig liker dårligst med dette apparatet, er at nedkjølingstiden er så lang (altså før en kan vippe passajerstolen foran tilbake). Det hender jo av å til at en ønsker å kaste loss og komme seg av sted før apparatet er blitt kaldt.

Setter på en kjele med kaldt vann for å redusere denne tiden og det er utrolig hvor mye varmeenergi som fortsatt ligger i plata..

Jeg har typen med keramisk topp. Den blir vel fortere varm, og sikkert mye fortere kald nok til å vippe ned setet over apparatet. Men der er vel noen centimeter mellomplaten og setet sel når når det er vippet ned over apparatet? Og det skal vel mye til at det tar fyr skulle jeg tro.

Lars H.

(Wallas kokeapparat fan)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Hei på dere!

Har skiftet veke og glødetråd (da denne var brent av) på kokeapparatet mitt. Nå blir platene varme igjen, men det skjønner ikke elektronikken.... Lampa lyser ikke når den er varm og følgene er at vifta ikke går etter at bryteren er stilt på null. Uforbrent lampeolje siver ut :cryin: Det tok et par uker fra jeg demonterte til jeg hadde delene og skrudde det sammen. Kan jeg ha glemt noe, eller er det fler feil enn jeg trodde? :confused:

Chiba.

Hei.

Jeg har et Wallas Ceramic 100x kokeapparat som nesten har samme problemet. Hos meg tar det lang tid før den røde lampen tenner og viften går for fullt. Etter en mail til Wallas, fikk jeg vite at det er en føler til en etterkjølingstermostat (som også har en funksjon under oppstart) som jeg før eller siden må byttes. Det høres for meg ut til at det er denne dingsen som er klar for bytte hos deg. Har ikke somlet meg til å bestille delen ennå, men det vil bli gjort før neste sesong.

Det er en liten "kobberkrok" som stikker inn i brennkammeret. Det kan også, dersom den er iorden være at du ikke har fått den helt på plass (fiklete montering) da du skiftet veke og glødetråd. Så send en mail til Wallas med den samme beskrivelsen du ga her på forumet, så får du nok sikker beskjed om det er dette eller noe annet og partnummer på delen.

Lars H.

Hei.

Brenn i vei.

Det synes jeg er et meget dårlig råd til Chiba. Når en skrur av dette kokeapparatet er det et glovarmt brennkammer og en veke inntrukket med lampeolje/diesel som skal kjøles ned. Dette er det viften som gjør frem til en sensor registrerer at temperaturen er forsvarlig lav til at kammeret kan kjøle seg ned uten hjelp. Leste du innlegget til Chiba der han beskrev røyk ved avslag av apparatet, - Frikar? At du har gass i din båt hjelper ikke Chiba med hans problem.

Lars H.

Såså Lars. Det jeg mener er at selv om det kommer røyk en sjelden gang er det ikke farlig. MEN ja som skrevet over må apparatet kjøles helt ned før det startes igjen.

Ser jeg sikkert forklarte dårlig men poenget var at dette ikke er unormalt å at det ikke er noen fare å tenne det igjen når det er kjølnet.

Ang gass så komenterte jeg dette siden det har blitt komentert flere ganger allerede i denne tråden.

Alt ok nå Lars?

Problemet mitt er at apparatet ikke skjønner at det er varmt, og da får det ikke kjøling selv om det har stått på aldri så lenge. Så å slå det på, eller la det stå på er ikke utfordringa. Det er når det skal slukkes....

Eber'n (dieselvarmer) min ryker litt innimellom ved kaldstart, men det er jo noe helt annet, som ikke bekymrer meg så mye...

Chiba

• 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Nye merkelige symptomer:

Tidligere denne påsken var jeg ombord i båten som da fremdeles hadde burka'n på. Stor var min overraskelse da jeg så at den røde lysdioden på min Wallas Safeflame 1000 lyste selv om bryteren stod i 0-posisjon. Lokket var nede og BB sete er montert over kokeren. Platene var varme og det kunne godt blitt brann. Vifta eller pumpa gikk ikke.

Sender den til Wallas over påske, men er det noen som har noen gode tips?

Hilsen

Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 15 år senere...

Hei, 

Finnes det et servicemanual, eller har noen bilder fra a) oppbygning under kokeplater og b) tilknytning a rødt kabel til vifter? Litt fra siden som de som du @Chiba tok.

Hos min Wallas Safeflame 1000 var hele pakningen under glødetrådet oppsmuldret. A) Resultat er at det ligger bare 9.7 V (hvorfor ikke 12 V?) på glødetråden,  og det er ikke målbart strøm (0 A). Dermed gløder ikke glødetråden. Noen ideer?

B) Hvilken funksjon har 80 Grad Thermostat (Wallas Code 362402) med grønn og blå kabler (høyre siden i bildet). Trodde den var <80 Grad closed, slik at strømmen går, og >80 Grad åpen, slik at vifter er satt på. Feil forståelse?

C) Hvor er den røde kabel loddet til vifter? Den løsnet mens jeg jobbet med Wallas. Ødelagt? Trenger jeg nytt vifter?
Hilsen
Josef

image.jpeg.f22930acc186763b692bc9bc48bbd769.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...