henboe Startet 26.August.2007 Del på Facebook Startet 26.August.2007 Hei. Baugpropellen min har sluttet og fungere, dvs motoren på den går, men ikke propellene.. (QL 450) Jeg leste manualen på den opp og ned, men det står ingenting der om driftstans. Er det noen her som vet om det er en splint på denne typen? Hilsen Henboe Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Mener at det er to splinter som kan gå. Jeg skal forsøke å sjekke nærmere på tegningene når jeg kommer hjem i ettermiddag. Det kan også være at tilstrammer av beltet ikke fungerer. Har du skudd av dekslet og inspisert beltet som overfører kraften fra selve elektromotoren til propellen? Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 26.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2007 Det er ikke noe beltedrift. Motoren står oppå girhuset, med direkte kobling. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Greit, men splint skal det sikkert være. Du skal kunne løsne motoren fra annleggshuset som står inntil baugpropelltunnellen. Antar at det sitter en splint i overgangen mellom motoren og drevet til selve propellen. Det er viktig at du setter inn ny splint med samme kvalitet som den orginale. Hvor lenge har baugpropellen vært i bruk før dette inntrådte? Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Alternativ 1: Motoren er festet med 4 umbraco bolter. skru ut disse og løft av motoren. Under der er det en kobling mellom motot og aksling til truster og der sitter det en splint som er beregnet å knekke før motoren / drivverket i trusteren går. Dette er en enkel og grei jobb. Alternativ 2: Ta båten på land og skru av propelen på trusteren. Her sitter det også en splint, men det er meningen at den som sitter mellom motor og truster skal gå først. Alternativ 3: Og dette var det som var problemet på min truster. Tannhjulene inni trusterhuset var knekkt, og jeg demomterte hele trusterhuset og sendte det til Engbo for rep. Det er masse smådeler og ting inni der som jeg ikke så syn på å beggyne på, og det er engbo som lager trusterene til QL. Lykke til Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
hasse Svart 26.August.2007 Del på Facebook Svart 26.August.2007 Hei Jeg har BP 300 baugproppel og den slute og fungere. Det var ikke bryt pinnerne som hadde gått sønder verken den mellom gir og motor eller til propellern. Det visade seg at det var vinkel giret inne i gir huset som hadde separet. Dette fikk jeg reparert på garanti. Hasse Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
henboe Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Da har jeg snakket med Engbo idag, og de er 99 prosent sikre på at hele gearet har ryket. Fikk ny på garanti uten noen problemer... men er dog skeptisk til kvaliteten da den ikke er mere enn 2 år gammel, og har kanskje en total driftstid på 1 time eller noe sånt.. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 29.August.2007 Del på Facebook Svart 29.August.2007 satt tilbake med samme tvilen om kvaliteten til QL trusterene, og kom frem til at det aldri blir montert QL truster av meg i båt. Den jeg har i denne båten er en vetus truster og den har virket 100% i mange år. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.