Julsen Startet 26.August.2007 Link til dette innlegget Startet 26.August.2007 (redigert) Hei! Når jeg kjøpte min 29 Scand Baltic i juni klarte den 16-17 knop på maks, ved turtall 3600. Sliter nå med å få opp farten, båten gir nå maks 11 knop og turtall på 3250. Motoren er en Volvo Penta 40 Tamd, der jeg har feilsøkt med følgende: -Byttet forfilter og hovedfilter til diesel og luftfilter. -Tømt båten for all tilført kg med bagasje osv. Motor har ingen øvrige symtomer på feil, starter lett og fin gange.. Har sjekket under har litt groe men ikke mye. Båten ble bunnmalt i mai.. Sjekket med tildigere eier, i følge ham har 3600 omdreininger aldri vært noe problem. Noen som har noe tips om årsak til manglede turtall og fart? Kan det være så enkelt at dette skyldet litt groing? Redigert 27.August.2007 av Julsen (see edit history) Sitér dette innlegget Skarpnes 30 Scand Baltic 29 Princess V39 Link to post
Hans-Petter Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 du kan jo prøve å koble på en elektrisk matepumpe på dieselen. jeg hadde problemer med turtallet på min aqad40b i sommer ,da koblett jeg på en elektrisk matepumpe og turtallet steg fort til 3700 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
tiriltoppen Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hei hadde samme problem mistet 300omdr,tok ut intercooler og rengjorde denne var mye skit og olje på kjøleelemente.Satte sammen igjen med nye pakninger og probleme var vekk. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hva med vekta? Har du tatt ombord mye, og kanskje toppet tanker? Med så "liten" motor i en så tung båt, så blir marginene små. Øket vekt + groe på skrog og propell kan ha stor betydning. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Geir Kallevik Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Kan det være så enkelt at dette skyldet litt groing? Skal ikke mye groing på en så " tungdrevet " båt, med en så " liten " maskin, før du får problemer med og oppnå maxturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Julsen Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Det skyldes nok ikke last, har tømt båten og tankene er på reserve. Tengte jeg skulle ta opp og spyle båten under for å sjekke om det skyldes groing. Sitér dette innlegget Skarpnes 30 Scand Baltic 29 Princess V39 Link to post
Julsen Svart 31.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Hurra, har i dag funnet ut av dette! Heiste opp båten og fjernet groing på bunn og propell... vips 3650 omdreininger og 17 knop igjen. Sitér dette innlegget Skarpnes 30 Scand Baltic 29 Princess V39 Link to post
fjordbuss Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Godt at det ordnet seg..... God helg! Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.