lars g Startet 26.August.2007 Link til dette innlegget Startet 26.August.2007 Hei. Eg har ein vindskjerm på ein 4 år gammel båt som begynner å bli matt og vanskelig å sjå gjennom. Tenkte i den forbindelse at det sikkert er ein eller annan der ut som har i tips/ triks for å freche opp plexiglass. Båten er ein Jeanneau Cap Cammerat 615 WA. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Du kan prøve litt tannpasta i et hjørne og se hvordan det tar seg ut. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sofaseileren Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har ikke erfaring selv, men jeg vet at autosol kan brukes til å feks polere opp ripete klokkeglass, så jet kan jo være verdt et forsøk på et mindre synlig felt. Har selv et kompass jeg tenkte jeg skulle forsøke dette på. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Autosol og andre poleringsmiddel med noe slipemiddel i hjelper mot matt overflate, men ikke mot sprekker pga sol. Jeg bruker ofte Turtel skrogrens på pelxiglass. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Jeg tror jeg også ville spurt forhandler om hva som er forventet levetid på en vindskjerm på denne båten, selvfølgelig forutsatt at den har vært utsatt for normalt bruk og vedlikehold! Kanskje forhandler føler et ansvar? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alidal Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Holder vanlig plexi mer enn 4 år? Ville uansett skiftet til lexan Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Ville kontaktet forhandler fordi dette etter min mening ikke er holdbart. Vinskjermen skal etter min meningen stå båtens levetid ut så lenge den ikke blir påført skade. Du har ikke vasket den med aceton eller rødsprit eller noe slikt vel..?? Slike stoffer matter overflaten i plastglass. I så tilfelle er skaden påført og selvforskyldt. Hør med forhandler... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Du har ikke vasket den med aceton eller rødsprit eller noe slikt vel..?? Slike stoffer matter overflaten i plastglass. Har brukt plexiglassplater til plotting,notater, tegninger med fettstift i over 20 år. Har alltid vasket med alkohol. Plexiglass blir ikke matt av alkohol. Akryl derimot... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Hydrox Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har brukt plexiglassplater til plotting,notater, tegninger med fettstift i over 20 år. Har alltid vasket med alkohol. Plexiglass blir ikke matt av alkohol. Akryl derimot... Bøyer meg for den, men uansett så er det vel en fordel å være litt forsiktig med glass man skal se gjennom laget av en eller annen form for plastik. Jeg synes uansett at en båt som har en levetid på 15 til x antall år bør ha en vinskjerm som varer i mer enn 4 år. I norge har vi 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment til å være lengre. Dette vil garantert komme inn under dette. Jeg hadde forlangt ny vindskjerm, men husk på at man kommer som regel lengst med å konfrontere selger på en høflig måte. Luen i hånden trixet... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Hadde samme problemet på en tidligere Nor Star 290. Der var hjørneglasset i vindskjermen i plexiglass mens resten av vanlig glass. Jeg fikk noe spesialstoff som jeg ikke husker navnet på hos en glassmester. En spesialpolish for å få vekk striper i plexiglass. Dette finnes helt sikkert i ordinær handel også. Skulle ikke forundre meg om Biltema har noe som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har brukt plexiglassplater til plotting,notater, tegninger med fettstift i over 20 år. Vil det si at du har en plexiglassplate over kartet, der du plotter kursen med fettstift? Høres smart ut.... Noe du kan anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Fikk sjekket hva jeg en gang hadde kjøpt for pleksiglasspolering. Den heter "Unipol" og ble kjøpt i en motorsykkelforretning for lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Vil det si at du har en plexiglassplate over kartet, der du plotter kursen med fettstift? Høres smart ut.... Noe du kan anbefale? Plottingen på kart jeg har bedrevet er den samme som i Kjartan Fløgstads bok U3. Tror ikke jeg vil anbefale annet enn å plotte kursen direkte på kartet med tanke på at kartet kommer til å bevege seg. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Nils Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har brukt plexiglassplater til plotting,notater, tegninger med fettstift i over 20 år. Har alltid vasket med alkohol. Plexiglass blir ikke matt av alkohol. Akryl derimot... Etter det eg veit er Plexiglass ein merkevare innan akrylplast, så erfaringane dine stemmer vel ikkje heilt, og eg trur det er siste påstand som ikkje stemmer. (Wikipedia, akrylplast) Sitér dette innlegget Link to post
lars g Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Takker for oppmerksomheten. om skjermen er av plexi eller ei det skal ikkje eg sei. Skal snakke med forhandler ang. garanti, for det burde være lengre levetid på ein vindskjerm fra ein annerkjent båtprodusent som Jeanneau...;-) Har forøverig hatt båten i berre ein mnd, så tidligere vedlikehold er eg litt usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Luigi Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Jeg har fått noen små riper i vinduet på min Bavaria 38 motorbåt - noe som jeg tror om etter at jeg brukte en svamp som ikke var helt god. Har dere noe forslag til hvordan man kan få bort dette? Er det noe middel man kan bruke? Evt en bedrift man kan henvende seg til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.