Jump to content

Bruk av elektronikk på strømaggregater.

Knut T.

Recommended Posts

Hei.

Kan noen svare meg på om det er noen fare med å bruke elektroniske instrumenter

ved å ta strøm fra strømagregat?.

Grunnen til at jeg spør er at det har vert snakk om å arangere fest i en uthavn som

vi av og til besøker, og da jeg driver mitt eget "one man band" er det blitt spurt om jeg kunne spille til dans.

Det er ikke landstrøm der så jeg er avhengig av agregat, men er blitt usikker på om instrumentet eller

forsterker/mixer kan ta skade. :crazy:

Har nemlig lest i enkelte brosjyrer at agregatet ikke egner seg for elektronikk.

Strømforbruket mitt er ikke så stort ( forsterker/mixer 2x150w, og keyboard bare 20-30 w)

Men det er kvaliteten på strømleveransen jeg er usikker på. :rolleyes:

Noen som kan gi et tips om dette, event. om ett bestemt agregat er bedre enn andre.

( En kompis har ett Honda 1,5kw. i båten )

:confused:

mvh

Knut T.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Jeg kjenner ikke det aggregatet du nevner. Instrumentene dine kan vel være følsomme for 220 volt vekselstrøm som ikke har ren sinusform. Du kan be eieren av aggregatet å finne ut om vekselstrømmen har ren sinusform. I motsatt fall kan kanskje instrumentene dine fungere mindre tilfredsstillende.

En generator leverer vanligvis ren sinus, det ligger som en del av prinsippet for roterende elektriske maskiner.

En inverter derimot; den kan levere mye rart, alt fra ren firkant som er døden for elektronikk, via "modifisert sinus", til rimelig ren og pen sinus - de sistnevnte er kostbare . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

En generator leverer vanligvis ren sinus, det ligger som en del av prinsippet for roterende elektriske maskiner.

Ikke de billige.... :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva med begrepene "Synkron" og "Asynkron" i denne sammenheng? Hadde et meget bra 2 kW eldre Bosch av en av disse typene, og byttet til et 5,5 kW 3-fas GEBE av den andre typen, og opplevde at helbølgeelektronikken på enkelte verktøymaskiner jeg har fikk de til å gå ujevnt på "tomgang", dvs uten belastning på det siste aggregatet..... :confused: Noen som er gode på generatorteknologi her?

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har vert litt rundt på nettet for å samenligne Honda Og Kipor agregatene, som ser ut til å være de eneste

alternativene som kan gjøre tjeneste for meg. Begge skal ha en ganske ren sinuskurve og anbefales til

TV, PC, Video og da må de vel gjør nytten for mine instrumenter også.

eu10_jpg.jpgkipor.jpg

Det er vel stort sett bare prisen som er forskjellig på disse 2 :confused:

Om jeg skal kjøpe ett selv må det antakelig bli Kipor, men jeg tror det er Hondaen kompisen har.

Når det gjelder Gebe anbefales ikke disse brukt til elektronikk

Se herE Sande

mvh

Knut T

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Hei.

Mulig du er overdrevent opptatt av "ren" strøm.

Jeg selv og flere av mine venner spiller ofte med hjelp av forskjellige strømaggregater på øyer/strender og andre plasser der landstrøm ikke er tilgjengelig.

Vi har brukt mesteparten av aggregater i alle størrelser, fra minste lille til de store der vi vært i behov av flere kilowatt.

Ikke noen av mine bekjente har hatt noen problemer med utstyret i ettertid.

Vi bruker omtrent alt tenkelig utstyr; gitarer,forsterkere,keyboards, mixere, og en hel haug av forskjellig tråløst utstyr.

Så mitt forslag til deg er at, så fremt det ikke er noe feil på aggregatet, kjør på å lag god stemning, ikke bekymre deg for strømkilden, det vil fungere.

Det eneste som er viktig er at du har stort nok aggregat med deg. Det er ikke alle forsterkere som har "slow start" så da tar de litt i oppstarten. Men det kan du evt løse med at du starter forsterkeren først og siden det øvrige utstyret.

Ha en fin tilstelning:)

Mikke

• 2 uker senere...

I slike sammenhenger benyttes det kun synkrongeneratorer. Dette for å holde stabil frekvens ved fast turtall. Et av de få stedene asynkrongeneratorer kan benyttes, er i vindmøller (pga variabelt turtall). Som motorer benyttes nesten utelukkende asynkronmotorer, da de er ernkle og driftsikre. "Ulempen" (i den grad det er en ulempe) er at de har et turtall som er litt lavere enn synkront turtall, avhengig av lasten. Men det har som regel ingen betydning. Håper dette var litt oppklarende (eller at forvirringen i det minste ble litt mer strukturert).

Elektroingeniør

nei.

små generatorer har ingen ren sinus og punkterer totalt ved ulinær / lastendringer.

En inverter derimot; den kan levere mye rart, alt fra ren firkant som er døden for elektronikk, via "modifisert sinus", til rimelig ren og pen sinus - de sistnevnte er kostbare . . . .

generator-invertere kan ha aktiv kurveform kontroll og er mye bedre til å håntere ulineære laster (elektronikk + lastendringer) enn små og større vanlige generatorer.

Honda sine EU modeller har aktiv kurveformkontroll og hvis "spinoffene" er lisensierte / OEMede Hondaer skulle det fungere like bra i dette henseende.

Jeg ville ikke tenkt så mye hva elektronikken tåler i denne sammenhengen, det som hadde bekymret meg mest var om en får generator støy i høyttalerene. Om en benytter slike generatorer som er fastmontert ombord så leverer de sinus fra viklingene og det er det. Dette er det samme som en får fra strømnettet hjemme. Disse små kipor agregatene ville jeg prøvd før jeg stilte opp på scenen med de. Eventuellt få det bekreftet fra andre. De aller fleste av oss har irritert oss over generatorstøy på bilstereoen så en vil ikke ha dette på pa anlegget...

Har både en EU-20 og et konvensjonelt aggregat.

Er ikke noe bekymret for å kjøre følsom elktronikk på det vanlige aggregatet så lenge lasten ikke er for stor og det samtidig ikke brukes utstyr som har store lastvariasjoner. Har sjekket kurveformen på dette aggreagtet med scope og ved liten til moderat last er den tilnærmet perfekt.

Jeg har kjørt den billige Roland-synthen ombord her på en inverter som er så dårlig at den ikke kan brukes til PC'en. Det har gått helt fint. Har ikke merket noen forskjell, men tror ikke jeg tør å prøve Kurzweil'en på den inverteren. Har forøvrig et 2KW Kipor-aggregat til salgs, likt som det gule som er avbildet her, veldig støysvakt og behagelig agregat som jeg kan anbefale på det sterkeste. Kun brukt en tank, har fått skikkelig strømopplegg ombord nå, og trenger derfor ikke noe agregat lengre.

Kipor og GeBe ser helt like ut....

Samme fabrikkant??

Har et 2kW-anlegg sjøl og er godt fornøyd. (GeBe). Eneste problemet jeg opplever er at det har "suge-forgasser"... :rolleyes:

Hvilket innebærer at hvis det har stått lenge ubrukt, må du dra i snora noen ganger før tilstrekkelig bensin er pumpet opp i forgasseren.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Knut T lurte på små strømaggregat såvidt jeg forstår. Der er det 2 typer som kalles Convertertype og Invertertype- Sistnevnte leverer ren sinus og førstnevnte leverer en modifisert sinus.

...og andre henvisninger.

-----------

Vel vel.

Jeg ønsker bare å anbefale at man er forsiktig med alt for enkle anbefalinger.

Det som er fakt er at det finnes veldig mye rare greie på markedet.

Men det finnes også dyre merkegeneratorer som er ikke mer enn "skrot" og omvent.

En fellesproblem har de fleste: Både hakkete og skeve frekvenser hvis generatoren får last.

Dette gjør skjelden noe med apparater som ikke har elektronik, men omvent ofte.

En annen "hovedproblem" er feil bruk.

Mange oppstarter generatorer med utstyr som er både tilkoblet og slått på allerede.

Dette er alltid spill med ilden, fordi man må vite at en generator trenger tid for å stabilisere både spenning og frekvens.

Gjør man ikke det, at man først venter noen sekunder etter oppstart, da går det fort at noe utstyr ikke takler det.

Vi har skjekkt dette flere ganger når utstyr har dødt, og ofte skjedde det pga. feil bruk av generatoren.

"Onkel Sterling" skrev en liten avhandling om generatorer for noen uker siden.

Ganske interessant, selv om det angår reklame om egne generatorer som Sterling får på markedet nå.

Linken med både forklaring (engelsk) til "sinus" og noen bilde finnes her.

Men ikke spør meg akkurat nå om tekniske detalj fordi jeg har ikke tatt produktene opp enda.

Altså oppfått dette bare som støtte for denne tråden her.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei,

kan begynne med å presisere at jeg ikke har noen spesiell "peiling" på dette,

men jeg har montert anelgg i diverse russebiler og busser. Der har det ofte blitt brukt det billigeste agregatet man har fått tak i, mange av disse har vært av typen som ikke er anbefalt til "elektronikk" men det har gått helt fint, har aldri vært plaget med støy heller. Så jeg hadde hatt få eller ingen betenkeligheter med å bruke et hvilket som helst agregat. Tror det meste av pa-utstyr er laget for å tåle mye rart i alle deler av signalkjeden for det kan som kjent ikke bli permanent stille fra scenen pga et lite hark fra et agregat.

Lykke til

En fellesproblem har de fleste: Både hakkete og skeve frekvenser hvis generatoren får last.

Dette gjør skjelden noe med apparater som ikke har elektronik, men omvent ofte. En annen "hovedproblem" er feil bruk. Mange oppstarter generatorer med utstyr som er både tilkoblet og slått på allerede. Dette er alltid spill med ilden, fordi man må vite at en generator trenger tid for å stabilisere både spenning og frekvens.

Kan bekrefte noe av det Joerg skriver her. Jeg har panel for fjernovervåking av generatoren ombord. Her kan jeg avlese spenning, Hz og strømforbruk. Jeg ser at det gjerne tar ca 20 sekunder før spenningen har stabilisert seg. Jeg pleier ikke å koble til forbrukere før etter ca 1 - 2 minutter, og kobler forbrukere fra generatoren ca et par minutter før den stopper. Jeg kan på fjernkontrollen også avlese motortemperatur og oljetrykk. Under ingen omstendighet stopper jeg generatoren dersom temperatur og trykk er høyt, dette faller ganske fort etter at belastningen er fjernet.

Så jeg hadde hatt få eller ingen betenkeligheter med å bruke et hvilket som helst agregat....

.....Tror det meste av pa-utstyr er laget for å tåle mye rart i alle deler av signalkjeden for det kan som kjent ikke bli permanent stille fra scenen pga et lite hark fra et agregat.

......Lykke til

Ja, dette tenker mange og "Pløpp og vekk" er ikke så ofte det som skjer med en gang.

Men når man først har byttet kjøleskapet til kr. 4000,-, senere TV`en til kr. 2500,- , enda litt senere, PC`en til kr. 6000,-, igjen litt senere den ene eller andre høytaler til kr. 20,-, og så laderen til. kr. 4000,- , og deretter kanskje microbølgen til kr. 2000,-, og plutselig virker ikke pumpen lengre på hytta, ........,

... da kan man spørre seg selv om det ikke ha vært nyttigere med ikke å kjøpe en generator til "kr. 800,-"

som jo skulle ha gjort det samme som en generator som hadde vært bedre.

Jeg kunne godt fortelle mer om slike tilfeldigheter,

men det skulle jo holde med en varsel at man ikke burde tar det så lettvinds.

Alt annet bestemmer en selv. :yesnod:

Men neste settningen din, da tror ikke jeg noe på i det hele tatt.

En PA for proffbruk (...) takler sikkert mye mer mht. ustabilt spenning og irr på forsterkerevnen pga. gode filtere.

Men i mot hakk på sinuskurven finnes det ikke noe hjelpemiddel untatt en sinuskurve,

som både er og forblir en kurve ved enhver tilfeldighet.

Lykke til videre !

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg becker:

Godt mulig det tar litt tid, jeg delte bare en erfaring jeg har (flere erfaringer) og fortalte at det ikke har vært noe problem.

Men du har helt sikkert RETT! Eneste gangen noe har gått galt var når et agregat stoppet (tomt for bensin) da tok en forsterker av billig-typen kvelden. Ingen stor reparasjon, men alikevel...

Godt mulig det tar litt tid, jeg delte bare en erfaring jeg har (flere erfaringer) og fortalte at det ikke har vært noe problem.

Obs, da ha den vært igjen.

Ikke tar det for hart, er du snill, jeg skriver bare så rart. :smiley:

Jeg mener det også bare bra og forteller om erfaringer.

Bare at ikke jeg ønsker å snakke for optimistisk om gode sjanser,

senest når man vet at den andre muligheten også venter.

Så, nå en unnskyld til:

Det ha ikke vært meningen med verken å krenke eller fornærme deg

og jeg håper at du etterpå kunne oppfatte det slik.

Jørg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...