Jump to content

Bruk av elektronikk på strømaggregater.

Knut T.

Recommended Posts

Vi får kjøre omkapp nå Roald - nå har jeg endelig fått meg skikkelig motor også (Vmax 9,9 -> 15)
:wflag::wflag: Du har vunnet. Jeg kan organisere krepsinnkjøp sommeren 2009. Er det en grei avtale? Håper dere fikk mersmak på Koster-arkipelaget. Antar du er med på KIPOR lista? Så får vi se hva som blir prisen.
Jeg er ofte med blant interessentene for felles innkjøp. Jeg kaster meg på interesselista. Alltid godt å ha flere aggregater hjemme når strømmen går. Imponerende at Kipor startet så raskt. Akkurat slik som vår Yanmar 13.5 HK påhenger - bare jeg ser på den, så starter den. Uten sammenligning forøvrig. Da har du notert meg?

Jepp, roaldbj er notert.

Noen flere?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Nja - den teorien stemmer ikke med praksisen ombord hos oss. ....... Kanskje ovnen vår er annerledes

Det er godt mulig, Bitteliten, og det finnes sikkert flere ovner som holder seg innenfor angitt effektbetegnelsene.

Men uansett er det vel dessverre den større delen av alle at den ikke gjør det, mens det ikke er avhengig av det som ovnene koster.

Likevel og kanskje akkurat pga. at det dreier seg her om elektronikk på aggregat.

Mange aggregater (også av kjente merker som f.eks. Honda) får problemer med å levere stabil sinus når den jobber på høy last.

Nå er jeg virkelig ikke en som har særlig kunnskap om aggregat eller MB-ovner, men fikk det tilfeldigvis med da Sterling ha testet flere aggregat i mot den som Sterling selger i England.

(Det er forresten ikke noe reklame fordi jeg selger ikke aggregater)

Ved testen ha Sterling sjekkt mange typer siden man hadde letet etter noe bra som kunne selges videre (slik produserer ikke Sterling men kjøper det til.).

Poenget er at det ha vært en laaang rekke såkalte sinus- og sinus-inverter-aggregater som ble testet og det bare ha vært få som ha vært bra nok.

Vitsen er at aggregatene som ha kommet inn på testen ha blitt både testet og fått prædikat "bra" ved test av andre allerede.

Men i etterkant viste det seg at igjen en stor tall av den svikter mens den ble belastet med forbrukere som akkurat microbølgeovner.

Don´t ask me hvorfor, da vet noen av dere sikkert mer om, men kurvene og at den detter ut på høy last låver ikke mye mer enn at tilkoblet forbrukerne blir skadet over tiden.

Bl. denne testen trodde Sterling en gang i bl. at det som lager bråk er kanskje bare MB-ovnene som de hadde på gang, så har man skaffet flere andre.

Men resultatet ble nesten det samme med bare få variasjoner, men viste at man skulle være -meget- obs også ved utvalg/kjøp av strømkilden.

Og siden det er så gjelder det både aggregat og invertere.

Så er det bare derfor at jeg anbefaler å ikke å kjøpe strømkilder med effekt som ligger i nærheten av opptaks-effekten som er angitt på forbrukerne man ønsker å drive.

- fordi det synes for meg at problemene som man kan får blir fordobblet akkurat pga. slik som microbølgeovner og

- at det er fakt at nesten ingen aggregater og invertere vises noe problemer ved lastområder ved ca. 50%.

Og hva er dyrere enn å måtte kjøpe noe dobbelt? :smiley:

Bare så mye om det fra meg.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

...Mange aggregater (også av kjente merker som f.eks. Honda) får problemer med å levere stabil sinus når den jobber på høy last.

Ved belastningstesten i går viste det seg at ved ren ohmsk last (glødelamper), leverte Kipor 2000 REN sinus!

MEN: Hadde hekta på bobilen paralellt med denne lasten; I den står det en DC-AC-DC-konverter av solid type.... Laderen var inne av og til (ulinear last) med 2-300 mA, noe som gav LITT ulineær strømkurve.... OG: På grunn av den dårlige nett-impedansen (=agregatet!) virket dette inn på sinuskurven for spenning! Naturlig nok!

Og her kommer et fenomen som ikke hvermannsen er klar over... Et eksempel: Hadde et oppdrag på en fabrikk i forrige uke; El-installatøren skrøt av at de hadde lagt opp tykke nok kabler til en avdeling :yesnod:

De hadde en dimmensjon som kunne klare 3-tre ganger så mye strøm som antatt. TRODDE DE!! :smash:

Med en cos ƒ på 0,51 og mye ulineær last (DIGRE power-supplyer => DC-drevne ovner), var det bare så vidt at kabelnettet holdt! :eek: :eek: :eek:

Derav følger: En microbølgeovner en ulineær last! (Har ikke målt på dem enda!) De finnes i mange slags fabrikat og typer. Noen er kanskje værre en forholdene på fabrikken ??

Uansett: Har du en micro-ovn som gir en varme-effekt på 1000 watt, tror jeg at jeg kan garantere dere at et bensinagregat på 1000-1200 watt IKKE vil klare å drive den! :smash:

• 6 måneder senere...

Har ei problemstilling vedr dette.

Har en Gebe 3500 DC generator. Denne skulle jeg forsøke å drive en Victron Easypluss 1600 lader/inverter på hytta.

Easyplussen er i utgangspunktet ikke "programmert" for generatordrift, men fikk etter hvert gjort dette.

Problemet er der fortsatt; fikk engasjert elektriker med et måleinstrument som kunne måle hertz og sinus.

Det viste seg at generatoren leverer en OK hertz, 50,5, men sinuskurven var "uren" og følgelig fungerer heller ikke Easyplussen.

Er det på noen måte mulig å få sinuskurven ren?

Vi målte også ombord. Der var sinuskurven fra Fisher Panda generatoren helt OK, men prisklassen en helt annen enn Gebe generatoren!

• 2 måneder senere...
...Vi målte også ombord. Der var sinuskurven fra Fisher Panda generatoren helt OK, men prisklassen en helt annen enn Gebe generatoren!

Vi har målt på GeBe 2000 (Inverter) generator med PQA (Power Quality Analyzer) og garanterer at sinusspenningen er helt rein, også under belastning av lineær last.

Er din generator med Inverter?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...