Finnmaster Startet 26.August.2007 Link til dette innlegget Startet 26.August.2007 (redigert) Har kjøpt en Humminbird 787C2i fra USA med Navionics Gold 22XG kartbrikke. Kartplotteren er US modell og viser bare Fot og Favner. I kartet kommer dybdene opp og forandrer seg etter grunninnstillingene, men veldig mange unndervannskjær mangler dybdeindikering. Har tatt noen bilder som sammenligner C-Map mot Navionics på samme sted. Alle undervannskjær på C-Map er dybdemerket i (), disse dybdene mangler i Navionics. Er dette fordi det er en US-modell av kartplotteren? Bør ikke kartplottere vise likt over hele verden, eller er virkelig Navionics så mangelfullt? C-map kartet er fra en PC-basert Telchart utgave. Er det andre som har navionics kartdata over dette området som kan sjekke om det viser det samme som på bildet. Posisjon 61'35.838N 4'58.260E Redigert 26.August.2007 av bliss X (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Endret slik at bildene kommer fram i innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Har du satt opp Navionics til å vise grunnene da? Jeg har Raymarin med Gold kart, og kan velge om dybdene skal vise eller ikke. (krysset står der uansett) Har valgt vekk alt under 6 meter til daglig bruk, viser alle når jeg skal på fisketur. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Finnmaster Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Det er ingen mulighet for å velge hvilke dybder som skal velges bort i Humminbirden (så vidt eg veit...) Den har mulighet til å fargelegge koter, dybden på kotene kan justeres. I Tillegg kan eg slå på "soundings" og i bildet er denne på... Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) Ser ikke helt hva forskjellen er (+'ene i Navionicskartet er nettopp loddskudd (dybdemålinger)). Forskjellen her er pga hva/hvem som presenterer (plotter/PC) kartet og ikke pga kartgrunnlaget (C-Map/Navionics). Silk du viser bildet fra Hummingbirden er det den og ikke kartet som ikke viser dybder. Det er ikke mulig å si at C-map kartet inneholder noe annet enn Navionicskartet utifra bildene du viser. Redigert 26.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Finnmaster Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 Helt riktig, det er kombinasjonen plotter/kart som gir resultatet. Eg har tenkt å ta dette opp med Humminbird eller Navionics når eg finner ut hvem som fører til det dårlige resultatet. Håper det er andre som har Navionics Gold over dette område som kan si om dybdene viser på deres system. Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) 99% sikker på at du kan ringe rett til Hummingbird. Ser du andre loddskudd på kartet på tilsvarende områder? Andre kartblad? Jeg er siving i digitale kart (diplomoppgave "kvalitet til geografiske data") og har jobbet i C-Map, så jeg vet littegrann om dette fra før ;). Kan ikke skjønne at Navionics velger å lagre loddskudd uten dybder (det må i så fall være en feil i det spesifikke området). Hele poenget med loddskudd er nettopp å lagre dybde og posisjon. Har forsåvidt Navionicskart i min Raymarine kartplotter, jeg kan ta en sjekk neste gang jeg er i båten Redigert 26.August.2007 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Anonym Svart 26.August.2007 Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 C-map hos meg viser ikke dybde ved grunner.. Må sjekke opp det manuelt for hver enkelt grunne her! Det er nok programvare som er den største forskjellen vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster Svart 26.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2007 (redigert) Det som er litt merkelig er at det enkelte plasser faktisk viser dybde i meter. Se bilder... Humminbirden er innstilt på å vise Favner Telchart viser meter... Tror kanskje det er noe bug i Humminbirden siden den ikke har Meter som visning, det kan vel ikke være slik at en amerikansk modell ikke skal vise dybde på undervannskjær som er opgitt i meter. Telchart Humminbird Redigert 26.August.2007 av Finnmaster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Har snakket med Bellanor som sier at Navionics (og andre..) sliter med dette problemet. De har hatt flere henvendelser om dette og problemet ligger hovedsaklig i kartene. Det jobbes med Kartprodusentene for å løse problemene. Er det flere med erfaringer på disse tingene? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Tror kanskje det er noe bug i Humminbirden siden den ikke har Meter som visning, det kan vel ikke være slik at en amerikansk modell ikke skal vise dybde på undervannskjær som er opgitt i meter. Hei! Tviler på det er noen bug. Jeg har samme plotter som deg, og vurderte også først å kjøpe den fra USA. Men på forespørsel bort dit, fikk jeg opplyst at i USA selges kun US-modeller, ikke internasjonale modeller. Mail fra netshop: "No, we cannot get international models of the humminbird units in the US. They will only display in english language and units" Jeg antar derfor med rimelig grad av sikkerhet at du har en såkalt US-modell uten mulighet til å forandre til metriske mål. I motsetning til Garmin, som også skiper "internasjonale" modeller fra USA så opererer Humminbird med kun US-modeller der borte, derfor kjøpte jeg plotteren her i Norge i stedet, fikk et bra tilbud hos Malfix. Når det gjelder å vise antall meter på dybder, så har jeg ikke fått sjekket så nøye min plotter ennå (nettopp montert), men i setup-menyen er i alle fall et valg for å slå av og på dybdevisning (men du må være i "advanced modus" for at menyen skal vise dette valget). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) Er det flere med erfaringer på disse tingene? Jeg har Raymarine E-serien med Navionics Platinum kart. Jeg har ingen problemer med å få dybdeangivelse i meter. Men det er avhengig av zoom-område. Redigert 27.August.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.