Jump to content

Stor forskjell på C-Map og Navionics Gold, se bilder..

Finnmaster

Recommended Posts

Har kjøpt en Humminbird 787C2i fra USA med Navionics Gold 22XG kartbrikke.

Kartplotteren er US modell og viser bare Fot og Favner. I kartet kommer dybdene opp og forandrer seg etter grunninnstillingene, men veldig mange unndervannskjær mangler dybdeindikering.

Har tatt noen bilder som sammenligner C-Map mot Navionics på samme sted. Alle undervannskjær på C-Map er dybdemerket i (), disse dybdene mangler i Navionics.

Er dette fordi det er en US-modell av kartplotteren? Bør ikke kartplottere vise likt over hele verden, eller er virkelig Navionics så mangelfullt?

C-map kartet er fra en PC-basert Telchart utgave.

Er det andre som har navionics kartdata over dette området som kan sjekke om det viser det samme som på bildet.

Posisjon 61'35.838N 4'58.260E

humminbird_navionics.jpg

telchart_cmap.jpg

Redigert av bliss X (see edit history)

Det er ingen mulighet for å velge hvilke dybder som skal velges bort i Humminbirden (så vidt eg veit...)

Den har mulighet til å fargelegge koter, dybden på kotene kan justeres. I Tillegg kan eg slå på "soundings" og i bildet er denne på...

Ser ikke helt hva forskjellen er (+'ene i Navionicskartet er nettopp loddskudd (dybdemålinger)).

Forskjellen her er pga hva/hvem som presenterer (plotter/PC) kartet og ikke pga kartgrunnlaget (C-Map/Navionics).

Silk du viser bildet fra Hummingbirden er det den og ikke kartet som ikke viser dybder.

Det er ikke mulig å si at C-map kartet inneholder noe annet enn Navionicskartet utifra bildene du viser.

Redigert av runes (see edit history)

Helt riktig, det er kombinasjonen plotter/kart som gir resultatet.

Eg har tenkt å ta dette opp med Humminbird eller Navionics når eg finner ut hvem som fører til det dårlige resultatet.

Håper det er andre som har Navionics Gold over dette område som kan si om dybdene viser på deres system.

99% sikker på at du kan ringe rett til Hummingbird.

Ser du andre loddskudd på kartet på tilsvarende områder? Andre kartblad?

Jeg er siving i digitale kart (diplomoppgave "kvalitet til geografiske data") og har jobbet i C-Map, så jeg vet littegrann om dette fra før ;). Kan ikke skjønne at Navionics velger å lagre loddskudd uten dybder (det må i så fall være en feil i det spesifikke området). Hele poenget med loddskudd er nettopp å lagre dybde og posisjon.

Har forsåvidt Navionicskart i min Raymarine kartplotter, jeg kan ta en sjekk neste gang jeg er i båten

Redigert av runes (see edit history)

Det som er litt merkelig er at det enkelte plasser faktisk viser dybde i meter. Se bilder...

Humminbirden er innstilt på å vise Favner Telchart viser meter...

Tror kanskje det er noe bug i Humminbirden siden den ikke har Meter som visning, det kan vel ikke være slik at en amerikansk modell ikke skal vise dybde på undervannskjær som er opgitt i meter. :confused:

telchart_cmap_eks_2_1.jpg

Telchart

humminbird_navionics_eks_2_1.jpg

Humminbird

Redigert av Finnmaster (see edit history)

Har snakket med Bellanor som sier at Navionics (og andre..) sliter med dette problemet.

De har hatt flere henvendelser om dette og problemet ligger hovedsaklig i kartene.

Det jobbes med Kartprodusentene for å løse problemene.

Er det flere med erfaringer på disse tingene?

Tror kanskje det er noe bug i Humminbirden siden den ikke har Meter som visning, det kan vel ikke være slik at en amerikansk modell ikke skal vise dybde på undervannskjær som er opgitt i meter. :confused:

Hei! Tviler på det er noen bug. Jeg har samme plotter som deg, og vurderte også først å kjøpe den fra USA. Men på forespørsel bort dit, fikk jeg opplyst at i USA selges kun US-modeller, ikke internasjonale modeller. Mail fra netshop:

"No, we cannot get international models of the

humminbird units in the US. They will only display in english language and units"

Jeg antar derfor med rimelig grad av sikkerhet at du har en såkalt US-modell uten mulighet til å forandre til metriske mål. I motsetning til Garmin, som også skiper "internasjonale" modeller fra USA så opererer Humminbird med kun US-modeller der borte, derfor kjøpte jeg plotteren her i Norge i stedet, fikk et bra tilbud hos Malfix.

Når det gjelder å vise antall meter på dybder, så har jeg ikke fått sjekket så nøye min plotter ennå (nettopp montert), men i setup-menyen er i alle fall et valg for å slå av og på dybdevisning (men du må være i "advanced modus" for at menyen skal vise dette valget).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...