Jump to content

Hvordan erstatte ladelampe med lysdiode?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Når ladelampen er mørk skal dynamo lade.

 

Skal du bruke lysdiode må du ha en motstand i paralell med dioden. I tillegg må du ha en motstand i serie med dioden fordi dioder er beregnet for lavere spenning ( ca 3 V ?) enn 12V. Hvor stor en slik motstand må være vet jeg ikke.

Link to post
I tillegg må du ha en motstand i serie med dioden fordi dioder er beregnet for lavere spenning ( ca 3 V ?) enn 12V. Hvor stor en slik motstand må være vet jeg ikke.

En lysdiode skal normalt ha 20-50 mA strøm. En motstand på f.eks 330 Ohm i serie med dioden skulle funke bra (husk at lysdioder må ha riktig polaritet for å lyse). Når det gjelder motstanden i parallell så kan du starte med 47 Ohm / 2W. NB ! Denne må kobles i parallell med både serie-motstanden og lysdioden, ikke bare lysdioden.

Link to post

Monterte lysdiode på Tora her om dagen. Resultat: ingen lading.

 

Trodde først dynamoen var gåen, men var en rask tur innom forumet og ble straks klokere.

 

Etter oppstart får jeg nå lading når ladelampen kortsluttes et øyeblikk. Satser på å montere ekstra motstand etter hvert.

Er 2W tilstrekkelig? Hvorfor ikke satse på litt mer for sikkerhets skyld. Det går jo ingen strøm her likevel under vanlig drift.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

2W er for at motstanden skal tåle varmen som blir produsert når lysdioden lyser. Ved 12V og 47 Ohm vert det ca 3W.

2W er sikkert nok allikavel da den jo berre lyser ei kort stund. Om du bruker motstand større en 47 er iverfall 2W nok.

Formelen er 12*12/motstanden.

 

Tarsis

Link to post

Hei

Jeg kan ikke dy meg. Hvorfor lage til ett slikt makkverk i båt? Det er da nok feilkilder fra før om en ikke skal lage flere.

Har en gang vært i tanker om å kjøpe meg en båt der selger var en "fiksing". En veldig flott båt.

Bare det at jeg ville ikke overta vedlike holdet på disse " knase ting" Jeg kjøpte ikke båten.

Tenk litt på dette da båten før eller siden skal selges.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post

Her er mailen jeg sendte til våre venner i Østerike...

 

"I'm installing a Steyr 256 in my boat, a Windy 7800. Now I have a question about the three warning lights supplyed with the engine.

Is it possible to use 12V LED lamps instead of the lights supplyed with the engine?

 

Or an other way...

 

I know VDO supply some warning light bulbs that fits inside their gauges. I'm freshing up the steering position in my boat while I'm changing form an old V8 to Steyr 256. It would realy look nice if it is possible to hide all three warning lights inside the gauges. Oil lamp inside oil pressure gauge, charge light inside the battery gauge and check engine light inside the water temp gauge.

May this do any harm to the ECU unit?

 

I'm working at sea as a 1st.engineer and I realy like your engines, keep up the good work.

 

BR: NN

 

 

 

Svar i fra Steyr:

 

Dear Mr. NN

 

yes, basically it´s possible to use 12V LED lamps, but please take note that

you need a data link relais for the warning light batterie charge.

 

If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit

thinks that this warning light is defective.

 

Thank you for your comprehension.

 

Best regards,

 

NN

After Sales Department

 

(Alle navn i skriften er byttet ut med NN)

Link to post

Makkverket består i å bytte tre lyspærer til tre dioder. Jeg har byttet to av tre i min båt slik at jeg har alarmlysene innvendig i VDO instrumentene. Oljelampen er inni oljetrykkinstrumentet og alarmlyset er inni vanntempinstrumentet og det fungerer utmerket. Ladelampen ser dere rett over tenningen, denne beholdt jeg på bakgrunn av mailen jeg fikk i fra Steyr.

VDO sine OceanLine instrumenter er forberedt for innvendige alarmlys.

 

p1000144small.jpg

Link to post

Så Steyr mener at en kan erstatte ladelampen med spolen på ett rele, og bruke utgangen til å få lys i dioden? En seriemotstand gjør vel samme susen?!

Jeg trodde igrunn ikke at denne lampen har kontakt med elektronikken direkte, men den merker det kansje på ladespenningen?

Link to post
If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit

thinks that this warning light is defective.

Hvis man setter inn en motstand som har noenlunde tilsvarende verdi som motstanden i ladelampa, så vil vel systemet tro at alt er ok, billigere og enklere med en motstand enn et rele.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...