Frøken Fryd Startet 26.August.2007 Del på Facebook Startet 26.August.2007 Lader en generator når lampen er koblet bort? Om en setter inn en lysdiode, må man da ha en motstand i parallell? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Når ladelampen er mørk skal dynamo lade. Skal du bruke lysdiode må du ha en motstand i paralell med dioden. I tillegg må du ha en motstand i serie med dioden fordi dioder er beregnet for lavere spenning ( ca 3 V ?) enn 12V. Hvor stor en slik motstand må være vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 I tillegg må du ha en motstand i serie med dioden fordi dioder er beregnet for lavere spenning ( ca 3 V ?) enn 12V. Hvor stor en slik motstand må være vet jeg ikke. En lysdiode skal normalt ha 20-50 mA strøm. En motstand på f.eks 330 Ohm i serie med dioden skulle funke bra (husk at lysdioder må ha riktig polaritet for å lyse). Når det gjelder motstanden i parallell så kan du starte med 47 Ohm / 2W. NB ! Denne må kobles i parallell med både serie-motstanden og lysdioden, ikke bare lysdioden. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 okej, jeg har i dag koblet lysdioden med seriemotstanden. har per i dag ingen i parallell. lysdioden blir først mørk etter litt turtall. tror ikke den lader når jeg har lavt turtall. vil dette endres ved bruk av parallell motstand? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Monterte lysdiode på Tora her om dagen. Resultat: ingen lading. Trodde først dynamoen var gåen, men var en rask tur innom forumet og ble straks klokere. Etter oppstart får jeg nå lading når ladelampen kortsluttes et øyeblikk. Satser på å montere ekstra motstand etter hvert. Er 2W tilstrekkelig? Hvorfor ikke satse på litt mer for sikkerhets skyld. Det går jo ingen strøm her likevel under vanlig drift. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tarsis Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 2W er for at motstanden skal tåle varmen som blir produsert når lysdioden lyser. Ved 12V og 47 Ohm vert det ca 3W. 2W er sikkert nok allikavel da den jo berre lyser ei kort stund. Om du bruker motstand større en 47 er iverfall 2W nok. Formelen er 12*12/motstanden. Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Det er også spenning over felt-viklingene i dynamoen (pga. strømmen gjennom motstanden), slik at spennigen over motstanden blir mindre enn 12V. Det skader ikke å sette inn en 5W motstand for å være sikker, men 2W burde holde. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 (redigert) Hei Jeg kan ikke dy meg. Hvorfor lage til ett slikt makkverk i båt? Det er da nok feilkilder fra før om en ikke skal lage flere. Har en gang vært i tanker om å kjøpe meg en båt der selger var en "fiksing". En veldig flott båt. Bare det at jeg ville ikke overta vedlike holdet på disse " knase ting" Jeg kjøpte ikke båten. Tenk litt på dette da båten før eller siden skal selges. Hilsen Smaapala Redigert 27.August.2007 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Her er mailen jeg sendte til våre venner i Østerike... "I'm installing a Steyr 256 in my boat, a Windy 7800. Now I have a question about the three warning lights supplyed with the engine. Is it possible to use 12V LED lamps instead of the lights supplyed with the engine? Or an other way... I know VDO supply some warning light bulbs that fits inside their gauges. I'm freshing up the steering position in my boat while I'm changing form an old V8 to Steyr 256. It would realy look nice if it is possible to hide all three warning lights inside the gauges. Oil lamp inside oil pressure gauge, charge light inside the battery gauge and check engine light inside the water temp gauge. May this do any harm to the ECU unit? I'm working at sea as a 1st.engineer and I realy like your engines, keep up the good work. BR: NN Svar i fra Steyr: Dear Mr. NN yes, basically it´s possible to use 12V LED lamps, but please take note that you need a data link relais for the warning light batterie charge. If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit thinks that this warning light is defective. Thank you for your comprehension. Best regards, NN After Sales Department (Alle navn i skriften er byttet ut med NN) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Skjønner ikke helt hva som er makkverk her? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hydrox Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Makkverket består i å bytte tre lyspærer til tre dioder. Jeg har byttet to av tre i min båt slik at jeg har alarmlysene innvendig i VDO instrumentene. Oljelampen er inni oljetrykkinstrumentet og alarmlyset er inni vanntempinstrumentet og det fungerer utmerket. Ladelampen ser dere rett over tenningen, denne beholdt jeg på bakgrunn av mailen jeg fikk i fra Steyr. VDO sine OceanLine instrumenter er forberedt for innvendige alarmlys. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Så Steyr mener at en kan erstatte ladelampen med spolen på ett rele, og bruke utgangen til å få lys i dioden? En seriemotstand gjør vel samme susen?! Jeg trodde igrunn ikke at denne lampen har kontakt med elektronikken direkte, men den merker det kansje på ladespenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Jeg bruker et tidsrele som er koblet ut fra dynamo. Bruker kontakten på dette til å koble ut startfunksjonen på motoren. Hindrer da at startmotor vil ta skade hvis noen skulle trykke på startknapp når motor er igang. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
nab Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit thinks that this warning light is defective. Hvis man setter inn en motstand som har noenlunde tilsvarende verdi som motstanden i ladelampa, så vil vel systemet tro at alt er ok, billigere og enklere med en motstand enn et rele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.