Jump to content

Hvordan erstatte ladelampe med lysdiode?

Frøken Fryd

Recommended Posts

I tillegg må du ha en motstand i serie med dioden fordi dioder er beregnet for lavere spenning ( ca 3 V ?) enn 12V. Hvor stor en slik motstand må være vet jeg ikke.

En lysdiode skal normalt ha 20-50 mA strøm. En motstand på f.eks 330 Ohm i serie med dioden skulle funke bra (husk at lysdioder må ha riktig polaritet for å lyse). Når det gjelder motstanden i parallell så kan du starte med 47 Ohm / 2W. NB ! Denne må kobles i parallell med både serie-motstanden og lysdioden, ikke bare lysdioden.

Monterte lysdiode på Tora her om dagen. Resultat: ingen lading.

Trodde først dynamoen var gåen, men var en rask tur innom forumet og ble straks klokere.

Etter oppstart får jeg nå lading når ladelampen kortsluttes et øyeblikk. Satser på å montere ekstra motstand etter hvert.

Er 2W tilstrekkelig? Hvorfor ikke satse på litt mer for sikkerhets skyld. Det går jo ingen strøm her likevel under vanlig drift.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei

Jeg kan ikke dy meg. Hvorfor lage til ett slikt makkverk i båt? Det er da nok feilkilder fra før om en ikke skal lage flere.

Har en gang vært i tanker om å kjøpe meg en båt der selger var en "fiksing". En veldig flott båt.

Bare det at jeg ville ikke overta vedlike holdet på disse " knase ting" Jeg kjøpte ikke båten.

Tenk litt på dette da båten før eller siden skal selges.

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Her er mailen jeg sendte til våre venner i Østerike...

"I'm installing a Steyr 256 in my boat, a Windy 7800. Now I have a question about the three warning lights supplyed with the engine.

Is it possible to use 12V LED lamps instead of the lights supplyed with the engine?

Or an other way...

I know VDO supply some warning light bulbs that fits inside their gauges. I'm freshing up the steering position in my boat while I'm changing form an old V8 to Steyr 256. It would realy look nice if it is possible to hide all three warning lights inside the gauges. Oil lamp inside oil pressure gauge, charge light inside the battery gauge and check engine light inside the water temp gauge.

May this do any harm to the ECU unit?

I'm working at sea as a 1st.engineer and I realy like your engines, keep up the good work.

BR: NN

Svar i fra Steyr:

Dear Mr. NN

yes, basically it´s possible to use 12V LED lamps, but please take note that

you need a data link relais for the warning light batterie charge.

If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit

thinks that this warning light is defective.

Thank you for your comprehension.

Best regards,

NN

After Sales Department

(Alle navn i skriften er byttet ut med NN)

Makkverket består i å bytte tre lyspærer til tre dioder. Jeg har byttet to av tre i min båt slik at jeg har alarmlysene innvendig i VDO instrumentene. Oljelampen er inni oljetrykkinstrumentet og alarmlyset er inni vanntempinstrumentet og det fungerer utmerket. Ladelampen ser dere rett over tenningen, denne beholdt jeg på bakgrunn av mailen jeg fikk i fra Steyr.

VDO sine OceanLine instrumenter er forberedt for innvendige alarmlys.

p1000144small.jpg

If it´s not a data link relais, failure code 182 appears constantly, as the Engine Control Unit

thinks that this warning light is defective.

Hvis man setter inn en motstand som har noenlunde tilsvarende verdi som motstanden i ladelampa, så vil vel systemet tro at alt er ok, billigere og enklere med en motstand enn et rele.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...