Hanto Startet 15.Januar.2004 Del på Facebook Startet 15.Januar.2004 Jeg har fremdeles en Hanto 22 som jeg lurer på å montere flaps på roret på. Jeg var nede i min båthavn i dag for å "spionere" på båter med slik flaps, noe jeg registrerte var at nesten alle hadde roret helt opp mot rorhylse, slik at det ikke kunne komme lengre opp når det blir belastet. Sånn står roret mitt også, slik at det ikke kan hoppe lengre opp og løsne nede i flyndra. Jeg "spionerte" på ca 10 båter som hadde rorflaps, det er jo et flaps på hver side av roret, og disse måler ca 35*20 cm. dissse båtene er ca 20-25 år gamle, og kun to av disse var slitt og slarkete i roret, på disse stod ikke roret helt opp mot rorhylsa, slik at hele roret da kunne løftes. Dette så for meg ut som feilmontering. Er det noen som har slik flaps og kan dele sine erfaringer? Må bare nevne at hvis jeg går for denne løsningen, så kommer jeg til å vurdere roropphenget opp og ned.Og gjerne forsterke der det er mulig. Har poseidon noen erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret. Kansje Lars H. har en slik løsning ?? Men hvorfor på roret, dette vil jo belaste roret en del. Min svoger valgte å støpe en fast flaps på sin Viksund 660 med godt resultat. Andre kjente hadde samme løsning på samme båt og med 55 hk og gjorde over 13 knop !!! Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
M/S Bastard Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Kjøpte snekke med "trimflaps# vet ikke hvordan det virker da jeg ikke har hatt den på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto Svart 15.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret. Kansje Lars H. har en slik løsning ?? Men hvorfor på roret, dette vil jo belaste roret en del. Min svoger valgte å støpe en fast flaps på sin Viksund 660 med godt resultat. Andre kjente hadde samme løsning på samme båt og med 55 hk og gjorde over 13 knop !!! Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø. Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen. Flaps på roret ville også være mye enklere å lage. Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret. Kansje Lars H. har en slik løsning ?? Dette har jeg kommentert i tråden "Planebrett på snekka", svar #3, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3320;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 I tillegg kan jeg si: Men fysikken om hvordan en slik "flaps" skal plasseres, aner jeg ikke noe om. "Flapsen" til min båt er laget i solid sjøvannsbestandig aluminium. Og selv om alt var solid, måtte jeg sveise den ene "flapsen" da den begynte å sprekke i knekken mot roret for to år siden. Så belastningene er STORE. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
880 Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø. Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen. Flaps på roret ville også være mye enklere å lage. Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert! Svogeren endte opp med sin løsning etter anbefaling fra produsenten. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hanto Svart 15.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø. Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen. Flaps på roret ville også være mye enklere å lage. Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert! Takk for svar, kom med flere! Helst erfaringer på rorflaps, for flaps/ planebrett på båten har jeg god greie på nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2004 Del på Facebook Svart 15.Januar.2004 Hej Hanto! Jag hade sådana trimflaps monterat på roret när jag kjöpte en snekke, en Joda 24 för många år sedan ! de satt på när jag fick båten, men båten 'drog' snett, jeg fikk sitta o hålla 'emot' hele tiden, båten svängde direkt, om jeg släppte roret! Så jag tog bort dem, det var två 'vinkel-jern' i rustfri plåt typ LarsH's ! Förmodligen var de monterade lite snett! men inget som jag kunde se med ögat! jag tog bort dessa o monterade en skive, precis som din svoger, fungerade mye bettre! Den gjorde jag själv av en plywoodskive som jeg plastade in med glasfiber! Problemet jag hade i Joda'n var en MD11C, 25 ynka Hk ! det räckte inte för att få båten o gå så mycket snabbare, tyvärr! fördelen var att den inte grävde ner sig, men samtidigt så förvann de goda snekke-egenskaperna som du själv skrivit,båten uppträder ikke längre som en snekke! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonette Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Hej Hanto! Jag hade sådana trimflaps monterat på roret när jag kjöpte en snekke, en Joda 24 för många år sedan ! de satt på när jag fick båten, men båten 'drog' snett, jeg fikk sitta o hålla 'emot' hele tiden, båten svängde direkt, om jeg släppte roret! Hei. Jeg har ikke erfaring med flaps på roret, men har den innvendingen som Gunga Din påpeker. Det vil påføre krefter på roret som du ikke har kontrollen over. Dersom flapsene er ørlitegrann forskjellige eller skjevt montert, vil båten dra til siden. I tillegg vil du lett kunne få turbulens på over eller undersiden av flapsene som trolig vil generere vibrasjoner i roret og videre i styringen. Familien min hadde for en del år siden en Nidelv 24 med fabrikkmontert "planebrett." Hadde ikke noen dårlige erfaringer med dette mhp. medsjø. Tror ikke den var mer "umulig" i medsjø en andre deplasementbåter. Det viktige er å ikke overdrive arealet på et slikt brett. Vinkelen bør være vannrett når båten ligger stille. (Altså ingen nedovertrim. Du risikerer da at baugen graver seg ned i medsjø, og farlig situasjon oppstår ved at båten tverrer eller skjærer ut.) /MS Sitér dette innlegget /MS Link to post
Poseidon Svart 16.Januar.2004 Del på Facebook Svart 16.Januar.2004 Har poseidon noen erfaring? Hei Hanto, Der var jo en tråd adressert direktet til meg . . . . Beklager at jeg ikke har kommet tilbake før, jeg har nemlig vært bortreist i jobbsammenheng et par dager. Personlig har jeg ikke hatt rorflaps på noen av mine båter, men jeg vet jo at det har vært brukt slik som noen av de andre innleggene i tråden viser. Den varianten som viser på Bastards bilde - med flaps montert på hæljernet - er noe spesiell, men slett ikke dum! (Det er vel forøvrig et bilde som jeg tok da jeg tok en rask titt på båten ...? Når det gjelder rorblad som har avstand opp til rorhylsen, så er ikke det så uvanlig. Det poenget du nevner med at roret i verste fall kan hoppe utav hællageret er kjent, men den vanlige måten å unngå det på har vært å ha en klemring rundt rorstammen - over rorbladet. Denne klemringen er løs når roret monteres, men når det er på plass føres klemringen helt opp til underkant av rorhylsen, og i den stillingen klemmes den fast rundt akslingen - og er dermed forhindret fra å "løfte" seg. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2004 Del på Facebook Svart 18.Januar.2004 Bastards bilde - med flaps montert på hæljernet - er noe spesiell, men slett ikke dum! (Det er vel forøvrig et bilde som jeg tok da jeg tok en rask titt på båten ...? mvh Poseidon Det stemmer Poseidon! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.