Jump to content

Anbefaling VP KAD 41, 42, 43 og 44


kjr

Recommended Posts

Jeg vurderer kjøp av båt i disse dager og får ulike råd om valg av motor.

 

Noen anbefaler sterkt KAD 43 (evt. KAD 300). Andre sier at man bør unngå 41 og 42. Andre igjen sier at det i KAD 44 er mye elektronikk og at den derfor er sårbar for feil.

 

Er det noen som kan gi meg noen gode og generelle råd knyttet til disse ulike alternativene når utgangspunktet er et ønske om båt med fra 218 til 280 HK (Vurderer 1998/05 modeller av Joda 310, Nor Star 290 eller Marex 290).

 

Spent på svar

Redigert av kjr (see edit history)
Link to post

KAD44EDC er en motor som er stabil og fin, basert på samme blokka som 43 (og forsåvidt 40, 41 og 42 motoren). Med elektronikk på som er like stabil som vedlikeholdet (gjelder foressten alt av teknologi i båt). Jeg har en slik i kjelleren og den yter slik den skal. Vi har ikke hatt noe krøll med den.

 

I henhold til en av stedets lokale VP mekaniker (samt han jeg bruker) er både 43 og 44 motorene stabile og lite problemer med. Det som er viktig på begge modellene er ventiljustering hver 200 driftstime. 40, 41, 43 og 44 motorene skal være bra. KAD42 hadde jeg holdt meg unna, hvis den ikke er bygget om til 43 (kan gjøres med et kit). Uansett blir det vanskelig å kvitte seg med båter med KAD42 pga det frynsete ryktet 42 har.

 

joda310

 

ps Jeg leste hovedinnlegget litt bedre etterpå... Nå er jeg spent på om kjr er han som var og så på båten vår :-)

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

KAD44 er kjempemotorer :flag:

 

Har to stykker, gått 760 timer nå siden de var nye i 1999, og har kun skiftet turbopakning på den ene. Har ikke engang skiftet noen reimer!! (Flaut å si, ja, men sier mye om balansen i motorene. Bytter de likevel nå i høst for sikkerhets skyld)

 

Skifter olje og filtre selv hver høst, og frostvæske hvert 4'de år. Skal prøve meg på ventiljustering til våren. Dette er eneste skår i gleden over disse motorene, at ventiljusteringen er en hel.... jobb som krever MYE skruing.

 

Cruiser normalt på 3200-3400 RPM, med bare godlyd i kjelleren :yesnod:

Link to post

Det var betryggende at tilbakemedlingene var så samstemte. Med det vil jeg fortsette søket med god tro på at en KAD 43 og/eller 44 skal bli en fin følgesvenn å stole på (alt. KAD 300).

 

kjr er ganske riktig den samme som hadde et hyggelig besøk ombord på en Joda Monaco 1998 sist lørdag ved Kjøpmannsskjær. Ring meg så kan vi ta en prat om status i vår kjøpsprosess.

 

Takk for hjelpen til alle bidragsytere :smiley: !

Redigert av kjr (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

Har erfaring med både AD41 og KAD42 motoren.

 

41 er grunn versjonen og fåes med kun turbo eller med turbo og ladeluftkjøler.

Denne er en driftssikker motor, men det finnes flere varianter.

Tidlige versjoner av motoren hadde rør på kjølesystemet med o-ringer, mens senere modeller hadde slanger og slange klemmer.

Versjonene med rør og o-ringer er utsatt for lekasjer etter hvert som o-ringene blir gammle.

 

42 og 43 motoren er en 41 motor med kompressor.

42 motoren finnes i flere versjoner. Jeg har selv en 42P som er siste versjon.

Denne har ikke de samme problemene som de tidligere 42 motorene.

42P er nesten identisk med 43.

Volvo hadde fått så dårlig rykte på 42 at dei det spekuleres i at dette var årsaken til at dei etter hvert byttet

navn på 42P til 43. "P" modellen kom på 90 tallet.

En forskjel fra 42P til 43, er at 43 har en lyddempre på luft røret mellom kompressor og turbo.

 

44 motoren har samme blokk som 41, men har 24 ventilers topp og kompressor.

Denne er også datastyrt, i motsetning til dei andre modellene.

 

300 er en videre føring av 44, men med mer effekt.

 

Konklusjonen må være at en ikke kan vurdere ut fra model men også ut fra hvilken versjon det er snakk om.

Forhør deg på et verksted om årstall o.l. for dei forskjellige versjonene.

Skal du ha en 42 bør du sjekke om dette er en "P" modell.

 

Lykke til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...