kjr Startet 27.August.2007 Link til dette innlegget Startet 27.August.2007 (redigert) Jeg vurderer kjøp av båt i disse dager og får ulike råd om valg av motor. Noen anbefaler sterkt KAD 43 (evt. KAD 300). Andre sier at man bør unngå 41 og 42. Andre igjen sier at det i KAD 44 er mye elektronikk og at den derfor er sårbar for feil. Er det noen som kan gi meg noen gode og generelle råd knyttet til disse ulike alternativene når utgangspunktet er et ønske om båt med fra 218 til 280 HK (Vurderer 1998/05 modeller av Joda 310, Nor Star 290 eller Marex 290). Spent på svar Redigert 27.August.2007 av kjr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) Det er vel KAD42 som er diskutert her som en maskin en bør holde seg unna. Eller går det mye på vedlikehold og motortimer. Redigert 27.August.2007 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjr Svart 27.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Det var raskt - vet du foresten om det er noe som skulle tilsi at 43 er et bedre alternativ en 44 dersom vi ser bort ifra timer og vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Kad 43 er en bra motor uten en masse elektronisk dilldall..... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Cutty Sark Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 41 motoren er enda mindre dill-dall på. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 ... og 41B eller senere utgaver er bedre enn 41A m.h.t. "smoke on the water". Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 (redigert) KAD44EDC er en motor som er stabil og fin, basert på samme blokka som 43 (og forsåvidt 40, 41 og 42 motoren). Med elektronikk på som er like stabil som vedlikeholdet (gjelder foressten alt av teknologi i båt). Jeg har en slik i kjelleren og den yter slik den skal. Vi har ikke hatt noe krøll med den. I henhold til en av stedets lokale VP mekaniker (samt han jeg bruker) er både 43 og 44 motorene stabile og lite problemer med. Det som er viktig på begge modellene er ventiljustering hver 200 driftstime. 40, 41, 43 og 44 motorene skal være bra. KAD42 hadde jeg holdt meg unna, hvis den ikke er bygget om til 43 (kan gjøres med et kit). Uansett blir det vanskelig å kvitte seg med båter med KAD42 pga det frynsete ryktet 42 har. joda310 ps Jeg leste hovedinnlegget litt bedre etterpå... Nå er jeg spent på om kjr er han som var og så på båten vår :-) Redigert 27.August.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
henboe Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Jeg annbefaler også KAD 44 på det sterkeste. Hatt min i 3 sesonger, og har fungert helt suverent. Jeg kjenner flere med både 44 og 300 under dørkplatene, og ikke en har klaget så langt når det kommer til drift og pålitlighet. Om du skal ha nor star eller marex er det vel 44 og 300 som er de eneste alternativene også? Sitér dette innlegget Link to post
Caluna Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 KAD44 er kjempemotorer Har to stykker, gått 760 timer nå siden de var nye i 1999, og har kun skiftet turbopakning på den ene. Har ikke engang skiftet noen reimer!! (Flaut å si, ja, men sier mye om balansen i motorene. Bytter de likevel nå i høst for sikkerhets skyld) Skifter olje og filtre selv hver høst, og frostvæske hvert 4'de år. Skal prøve meg på ventiljustering til våren. Dette er eneste skår i gleden over disse motorene, at ventiljusteringen er en hel.... jobb som krever MYE skruing. Cruiser normalt på 3200-3400 RPM, med bare godlyd i kjelleren Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Skal en bruke forumet her og praten i havna som grunnlag er det kun 42-motoren som har vært befenkt med større problemer. 43 har jeg selv erfaring med som en kjempemotor fra forrige generasjon (før commonrail-motoren kom). Ville ikke hatt problemer med å kjøpe hverken 44 eller 300 heller. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 KAD44 og KAD300 har flere ventiler en de andre. Koster litt mere på service etc, men gir igjen sprekere motor og kanskje mindre røyk. Sitér dette innlegget Link to post
kjr Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 (redigert) Det var betryggende at tilbakemedlingene var så samstemte. Med det vil jeg fortsette søket med god tro på at en KAD 43 og/eller 44 skal bli en fin følgesvenn å stole på (alt. KAD 300). kjr er ganske riktig den samme som hadde et hyggelig besøk ombord på en Joda Monaco 1998 sist lørdag ved Kjøpmannsskjær. Ring meg så kan vi ta en prat om status i vår kjøpsprosess. Takk for hjelpen til alle bidragsytere ! Redigert 28.August.2007 av kjr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Nå skal ikke jeg påstå noe, men er det ikke 44 og 300 folk klager over dyre servicer..? Sitér dette innlegget Link to post
kjr Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Det var et godt innspill som jeg må sjekke ut! Sitér dette innlegget Link to post
Captain Barbossa Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Har erfaring med både AD41 og KAD42 motoren. 41 er grunn versjonen og fåes med kun turbo eller med turbo og ladeluftkjøler. Denne er en driftssikker motor, men det finnes flere varianter. Tidlige versjoner av motoren hadde rør på kjølesystemet med o-ringer, mens senere modeller hadde slanger og slange klemmer. Versjonene med rør og o-ringer er utsatt for lekasjer etter hvert som o-ringene blir gammle. 42 og 43 motoren er en 41 motor med kompressor. 42 motoren finnes i flere versjoner. Jeg har selv en 42P som er siste versjon. Denne har ikke de samme problemene som de tidligere 42 motorene. 42P er nesten identisk med 43. Volvo hadde fått så dårlig rykte på 42 at dei det spekuleres i at dette var årsaken til at dei etter hvert byttet navn på 42P til 43. "P" modellen kom på 90 tallet. En forskjel fra 42P til 43, er at 43 har en lyddempre på luft røret mellom kompressor og turbo. 44 motoren har samme blokk som 41, men har 24 ventilers topp og kompressor. Denne er også datastyrt, i motsetning til dei andre modellene. 300 er en videre føring av 44, men med mer effekt. Konklusjonen må være at en ikke kan vurdere ut fra model men også ut fra hvilken versjon det er snakk om. Forhør deg på et verksted om årstall o.l. for dei forskjellige versjonene. Skal du ha en 42 bør du sjekke om dette er en "P" modell. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.