Jump to content

Windy 8800 med VP 41B og 290DP, erfaringer?


pondoro

Recommended Posts

Sjøegenskaper: Bra synes jeg. Jeg føler meg trygg og konfortabel i båten. Relativt spiss V bunn som gjør at den klyver bølgene fint. Krever igjen en del trimming, så trimbrett er et "muste" på disse båtene. I god sjø vil den slå litt, men ingen ting løsner, eller er i nærheten av å ikke tåle noe. Er et skrog av Eivind Amble, som har god erfaring. Skrogtypen har vært brukt i mange år og er godt "gjennomprøvd" med gode resultater.

 

Kvaliteten ellers kan jeg ikke få rost nok. Dette er en båttype som er støpt i tykke lag. Ulempen er selvfølgelig at den da blir noe tung pga. mye "plast". Er ikke helt sikker, men mener min båt veier rundt 4 tonn med fulle tanker. Men alt av utstyr som er levert er solid og ordentelig gjort. Har vel egentlig ikke hatt speseille problemer med noe av utstyret selv etter nesten 20 år.

 

Men kan nevne at det standard levers med alu septik-tank. Dette er etter min mening ikke noen god løsning. Min ble tæret hull i forrige sesong og ble erstattet med ny tank i syrefast. Windy folkene er også greie å ha med å gjøre, men tar seg bra betalt for deler (typisk dekor-striper og slik som jeg nylig har byttet).

 

Min neste båt blir deffinitivt Windy igjen. Er noe helt spesielt med disse. God følesle av kvalitet, godt håndarbeide og det jeg kaller "sjel" :)

 

Tørr båt? Hva mener du med det? Båten er selvlensendes/drenerendes om det er det du tenker på (alt av dørk er over vann-nivå, og vil renne ned i egne kanaler og ut av skroget igjen. Kanskje praktisk om man sitter lenge i høljendes regnvær uten kalesje, eller om man skulle være uheldig å få en bølge kastendes inn.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Spruter lite over i grov sjø. Er selv meget fornøyd med min 8800, men jeg har blitt fortalt at skroget er designet for to motorer. Er en del av disse med en motor, og har hørt at disse ikke er like stabile som en med to. Leste også en test en gang, hvor de sammenlignet og sa det var et klart fortrinn med to motorer. Litt kraft å dytte med er også greitt (sjelden problem med to motorer). Har sett et par tilfeller hvor toppfarten er 28 knop....da marsfarten er rundt 29 knop, så synes jeg dette er litt i underkant mhp. motorstørrelse. Bør være 2 x 180HK eller mer. Må si at jeg ikke selv har prøvd en enkelinstallasjon i denne typen.

 

Ellers er det verdt å nevne noen forskjeller på 8800 som du bør vurdere:

 

1 / 2 motorer

U soffa / rett soffa

Pantry inne / pantry ute

Targa / uten targa.

 

Har selv 2 motorer, U soffa, targa og pantry ute. Personling synes jeg dette er den beste løsningen, men det er min smak. Synes det er greitt å ha pantry ute, isteden for å ha matlukt inne. Blir også mer skap-plass med pantry ute, og dessuten er det også en stikk-køye med denne løsningen. U soffaen sitter man greitt i og med et gedigent bord som felles ut. Synes dette er bedre enn to mindre klapp-bord på hver sin side av en rett soffa. Targaen er utrolig kjekk å ha. Får vekk alle antenner og montert dette godt over ståhøyde. Også kjekk når man knepper kalesjen, eller vil kjøre med halve kalesjen oppe. Modellene med rett sofa er vel vært mest populære til eksport mot middelhavet (mulighet for stor solseng), så klart den som vil ligge å sole seg mye, bør kanskje vurdere dette. Er mulighet for å legge ned bord og lage stor seng med U-soffaen også, men ikke med vanlig sitteplasser i tillegg, og så er den vel også en del lavere.

 

Kikket selv etter denne typen i 3 år. Plutselig fant jeg en som falt helt i smak ved en tilfeldighet. Hadde verken penger, solgt den gamle båten, båtplass, eller i det hele tatt gjort noe som helst klart. Men alt ordnet seg og kjøpte den nærmest usett (litt sett, men uprøvd).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Har en 8800 med 1 stk 300 hk. Iveco og ZF drev. Uvanlig gjerne, men dette var satt inn i båten på 90-tallet. En solid tung konfigurasjon med motor som veier over 900 kg og et drev som er SVÆÆRT. Det går ca 11 liter olje bare på drevet. Et realt "hestadrev" sa en sjøulk til meg. Da blir penta puslete greier. Uvanlig nok ble motor og drev levert med en stålpropell fra Rolla som mer er en overflateversjon. Mulig jeg kan knipe en knop ekstra med å bytte propell, men det er marginaler, så jeg har ikke giddet. Toppfart er 27/29 knop alt etter vann og dielselmengder. Har tidligere marsjet på 25 men ser at det er bedre å legge seg på 21-22 knop. Kjekt å se litt av kysten og kunne orientere seg også når man er på tur.

Dette er ingen fartsmaskin, men en maskin som skal ha hovedservice etter 10.000 timer. Har logget ca. 1600 , så det er litt å å gå på.

Har derfor ingen problem med å legge ut på langtur med denne. Ligget 1000 nautiske på 3 uker i 2008. Stavanger - Stadt - Stavanger - Larvik - Stavanger ++. Bortsett fra slagg i tanken som besørget tett filter etter en tur på Sletta, var det en uproblematisk tur.

 

Noe er det alltid med båt. Akkurat montert ut dieseltank etter at en ørliten lekkasje i en sveis gav meg en overraskelse når jeg sjekket båten sist, 400 liter tank er litt jobb å få ut . Først ut med vanntank. Deretter skjære ut skottet mot motorrommet. God anledning til å gjøre litt reint og "sjeine opp".

 

Meget god sjøbåt. Har targa og U-sofa. Stabilitet har aldri vært et problem med denne båten. En tung og solid maskin gjør sitt. Legger seg kanskje litt mer enn en 2-motors. Det er naturlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...