Jump to content

Lekkasjer rundt vinduene


simarli

Recommended Posts

Det fins mange forskjellige vinduer og måter å feste de på, derfor blir dette et generelt svar. Hvis du har aluminiumsrammer med gummilister, kan det ofte lønne seg å skifte gummilistene. Aluminiumsrammene kan skrus fra hverandre, slik at du kommer til pakningene. Har du pålimte vinduer ála Maxibåtene, må du skifte butyltapen som limer vinduet til glassfiberen. Det er mulig å få de aller fleste vinduer helt tette. Vær oppmerksom på at noen ganger kan kondens oppleves som lekkasjer.

Link to post

Her kan jeg nok også bidra litt.

 

Oppsøk en caravanforhandler, har du skrudde aluprofiler skal du demontere dem og kjøpe Terostat 2759 (sprøytbar butyl som du fyller i mellom) denne er som dårlig kleberig tyggegummi slik at du enkelt fjerner det som tyter ut. Noen "limer" også rutene med bytyl/polyisobutylen-bånd. Dette er et sort vulkebånd som du også får kjøpt hos caravanverksteder i forskjellige dimensjoner.

 

Firma som i dag lager de fleste båtvinduer i alu-ramme ligger på sørlandet ett sted (husker ikke firmanavnet) og de benytter 2-komponent MS-polymer, men de monterer i spor uten gummilister, dette skal du ikke drive med selv, er det et slik vindu trenger du proffhjelp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
å kline masse sikaflex rundt,noe som ser forferdelig stygt ut. :confused:

 

neiiida, det blir ikke stygt. Bruk tid på å maskere det er i grunnen hele jobben. Så utstyr deg med engangshansker, og bytt dem hyppig. Stryk massen utover.. osv...

 

Bruk tec 7 istedenfor sika, du kan bruke grå eller hvit på utsiden av alulista. Og ikke glem utsiden, det kan godt lekke der.

Link to post

Du skal være rimelig vågal for å begynne å kline MS-Polymer rundt en aluprofil.....for det første er det vanskelig å få en jevn fin fuge og bruker du såpe til å glatte ut massen kan jeg nesten garantere at du får såpevann på underlaget med det resultatet at massen ikke fester seg på det området.

For det andre ser det IKKE pent ut med fugemasse i ytterkant av en aluprofil, det ser rett og slet "Hjemme-mekka" ut ! (synes jeg da)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

nå vet ikke jeg hvor gammel båt det er snakk om, men jeg vet ihvertfall jeg er rimelig vågal om jeg skal begynne å skru opp alulistene på min 30 år gamle viksund. Har gjort det en gang og aldri mer. Da for det holde med fugemasse.

 

Det jeg mener er at hvis man bruker tid på dette trenger det ikke å bli direkte stygt.

Link to post

Hehe....

 

Rart når du sier det, jeg gjorde jobben med Terostat 2759 på en Viksund 27 Colombi 1979 mod (har avrundete aluprofiler i hjørnene) det gikk helt supert :rolleyes:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det finnes vel knapt en norskbygget båt med vindusrammer i profilert aluminium som ikke har en lekkasje eller fler. At ikke man har klart å komme opp med en bedre konstruksjon er merkelig.

De lekker både mellom rammen og skroget og mellom rammen og vinduet. Og vanligvis er det umulig å finne ut hvor selve lekkasjen befinner seg da vannet kommer ut et helt annet sted på innsiden av vinduet. Som oftest i det laveste hjørnet.

Om som traust sier, er båten noen år gammel er det en skikkelig risikosport å forsøke å demontere. På Viksund'en til dykkerklubben boret vi like godt tvers igjennom og monterte bolter.

Alternativet er Capt. Tolleys eller sort sika. Dette kan bli ok hvis man maskerer ordentlig.

 

Colt (tidligere Golar) i Tvedestrand har produsert rammene til en stor del av lystbåtflåten.

Sørlandets aluminiumsprodukter har "alt" av aluminiumsprofiler.

Link to post

Jeg la en fuge med hvit 3com båt silikon over alulisten på vinduet på min selby. Dekket listen med tape og la tape på skroget ca. 4mm over listen, fjernet tapen etter jeg var ferdig med å fuge. Brukte zalo på fingrene til å jevne ut.

Resultatet ble meget bra, ser ut som om det var originalt og er 100% tett.

 

Kan ta bilder i morgen dersom ønskelig.

Link to post

Min erfaring når det gjelder vindusrammer som orginalt er "limt", er at det eneste som holder i lengden er å ta ut vinduet, gjøre skikkelig rent, fuge på ny og montere vinduet. Fikset en gang for alle, uten klatt på klatt på utsiden som løsner etter en stund.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post

Ja,det trodde jeg også var den beste løsningen!Men da bør det vel være noe å prute på når objektet er fullt med gammel og stygg tetningsmasse rundt vinduene?Dette ser jo fælt ut etter min mening,og å ta ut vinduene for å gjøre rent og fuge på nytt er ikke gjort på 1,2,3.En bør ha båten på land. :nonod::nonod:

Link to post

Det er nok "beste" løsning, men jeg kan garantere at skruer knekker og sannsynligvis sprekker du ruter.

Jeg vurderte det men tok ikke sjansen.

Jeg skal ta bilder av hvordan jeg tettet mine, som sagt ble det meget pent og det tok meg bare ca 30 minutter.

 

Skulle det mot formodning begynne å lekke igjen så spanderer jeg gjerne 30 nye minutter og tetter igjen fremfor å ende opp med knekte skruer og sprukne glass.

 

Mine ruter er ganske lange, har du korte ruter er det muligens lettere å demontere og mindre sjanse for at de sprekker, hvor lange er dine?

 

Hilsen

Arild

Link to post

Brukte blank silikon utv som krise løsning på min bonanza i sommer.

blei litt bedre ,men at det blei tett er vel synd å si :nonod: har prøvd å løsne de innvendige skruene på vinduer i ac å de løsnet relativt lett, så jeg tror det blir en jobb med tette remse til vinteren ja :smiley:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...