Knude Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Forskalingsplate er fy! Den er ubrukelig som innstøp. Granfiner hos en byggevarehandel er fint! Normalt blir det brukt 12 eller 15mm Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
torbi Svart 14.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2014 Takker for svarene.. Her på BP er som skole for meg.god hjelp å få her ifra. Da begynner eg med dette snart når eg får tid. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Granfiner hos en byggevarehandel er fint! Normalt blir det brukt 12 eller 15mm Finer har ingenting i en plastbåt å gjøre. Finer kjøpt på byggvarehus inneholder 10-12% vann. Før eller senere samles de på steder hvor de overstiger 18%, og da har vi råte. Jfr. de hundrevis av sider vi har her om råte i dørk, råte i akterspeil osv. Vi liker å tro at litt Sika i skruehullene hindrer råte, men vannet er allerede i laminatet. Den sikreste måten å forkorte livet til en plastbåt er å lukke inne fuktighet i treverk. Det er verft som er klar over dette og overhodet ikke bruker kryssfiner. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 (redigert) Nå tok du veldig t i Mulligan For å komme med en påstand jeg har dekning for: 99% av alle Norskproduserte båter (fra tidenes morgen) har vannfast kryssfiner i type lauan eller gran som bunnstokker-stivere- forsterkninger- osv.med støp på begge sider eller innstøpt. Det at det er noen dobbeltbunner i gamle joller som har blitt løst opp er fordi det ikke har hvert fuktsikret på undersiden og alle skader hvor kryssfiner/balsa eller liknende er blitt ødelakt så er det fordi det har kommet en yttere vannintrengning! Det er fremdeles helt kvalitetsmessig riktig å bruke kryssfiner i plastbåt! Det er godkjent av Veritas og Skjøfartsdirektoratet og er i trå med CE kravet til styrke og struktur! At noen lager stivere i glassfiber er mere ett kostnadds spørsmål og ikke fordi fineren råtne! Redigert 15.Mai.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
torbi Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Når eg skal støpe avstivning, går det greit nok eg legger på 2 lag med duk vått i vått.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Knude Svart 15.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2014 Om det er stående skott i skroget på en båt så er normalen å dekke fineren med min. 1 lag 600gr. matte csm på begge sider. Så strimles de til bunn og side med min. 2 lag 600 gr.csm Skott lønner det seg å plastlegge før de blir montert om det er litt størelse på dem. Du legger 2 lag vått i vått men pusser med litt 40k sandpapir før du støper på herdet støp ( puss mer når støpen er gammel). Viktig og smøre toppcoat 2 ganger på ferdig innstøp (puss i mellom) når det er i bunnen av en båt. Da er kryssfineren "vakumpakket" om det er noen lave stivere så legger du matte over hele stasen med minimums mål ut på bunn 6-10 cm (ikke nødvendig med mer da trådene i csm ikke er lengre enn ca 5 cm) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
torbi Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Bruker kryssfiner plate, men kan det også bruke 2"x4"`/ 2"x2" bjelke å legge polyester og duk på, eller? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 For å komme med en påstand jeg har dekning for: 99% av alle Norskproduserte båter (fra tidenes morgen) har vannfast kryssfiner i type lauan eller gran som bunnstokker-stivere- forsterkninger- osv.med støp på begge sider eller innstøpt. Det at det er noen dobbeltbunner i gamle joller som har blitt løst opp er fordi det ikke har hvert fuktsikret på undersiden og alle skader hvor kryssfiner/balsa eller liknende er blitt ødelakt så er det fordi det har kommet en yttere vannintrengning! Det er fremdeles helt kvalitetsmessig riktig å bruke kryssfiner i plastbåt! Det er godkjent av Veritas og Skjøfartsdirektoratet og er i trå med CE kravet til styrke og struktur! At noen lager stivere i glassfiber er mere ett kostnadds spørsmål og ikke fordi fineren råtne! Det kan være at norske båter har det. Jeg er ikke så veldig imponert over grunnarbeidet på norske båter. Ute i verden er man i større grad blitt klar over problematikken rundt å laminere inn treverk som inneholder fuktighet. Min båt fra 1982 inneholder ikke en eneste kvadratmillimeter innlaminert treverk. En av grunnene til at jeg valgte den. En godt fremstilt båt i slike laminater har potensiale til å bli flere tusen år gamle. Innlaminert treverk reduserer dette til ca. 30 år. Skal man på død og liv bruke finer, så skal den være Kiln Quality, Altså mindre enn 3% fuktighet. Og den kan kun bearbeides og monteres i egnede rom. Og alle kjernematerialer, uansett type, skal primes før montering. At konstruksjoner i ved holder krav til styrke og struktur er en selvfølge. På leveringstidspunktet. Derfra går det fort utfor. Råten setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) slettet. Redigert 19.Mai.2014 av torbi (see edit history) Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Jan E. Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 (redigert) På mange av limtypene på jobben står det både "mix by weight" forhold og "mix by volume" forhold. Så begge kan forekomme. Om det bare står "Mix rate" på en Polyesterboks tror jeg nok jeg hadde gått for volum. God stund siden limkurset. Men fra husken så var det vel noe slikt som: På Epoxy er det veldig viktig å matche mengde lim med herder. For der går herderen direkte opp mot limet og starter en unison herding i hele miksen. Om miksen ikke er helt korrekt mengde får en med sikkerhet uherded lim eller herder deler i limingen, som svekker jobben. Dermed er det ekstra viktig å få riktig tilmålte mengder. På Polyester skal det bare en liten dæsj til for å starte herdeprosessen. Der starter herdeprosessen på de "lim-molekylene" som ligger nærmest herderen, også sprer prosessen seg videre til neste "molekyl", også videre utover i hele blandingen. Men om det er for lite herder, eller for kaldt stopper denne utbredelsen før den har nådd ut i hele blandingen. Og om en har for mye brer dette seg for fort, og det blir veldig varmt. Om ikke herdeutbredelsen har gått helt ut i hele polyesteren blir limingen svekket. Men for høy varmgang kan også svekke limingen. Det er fortsatt viktig å blande riktig mengde her også. Men her er det litt mer "tilgivende" om en bommer eller slumper litt. Redigert 20.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.