Jump to content

20.000 for D6-service


Victora III

Recommended Posts

Fikk ett aldri så lite sjokk da jeg sjekket prisen for full motor- og drevservice på min D6 fra -06. Utgangspunktet er at jeg er i tvil om jeg skal gjøre det selv, slik jeg har pleid, eller få det gjort med tanke på garanti . Med arbeid og deler kom det på tett oppunder 20.000,-!

 

Bare deleprisene utgjør henimot 8000,-. Da er følgende med:

Motor

- motorolje (18 liter)

- oljefiltre (2 stk)v- dieselfilter og diesel-forfilter

- luftfilter

- 2 stk sinker (ladeluftkjøler og varmeveksler)

- Veivhusfilter

- reimer (2 stk)

- impeller

Drev:

- Olje

- Belg

- 2 stk sinker

+ div. påfyll av oljer, kjølevæske til konservering, pakninger, O-ringer m.v.

 

Spørsmålet er; skal jeg gjøre jobben selv, eller skal jeg få det gjort og da være sikker på å ikke få noe trøbbel med garantien om det skulle bli noe?

 

Et annet spørsmål: På tidligere KAD`er har jeg hvert år skiftet olje, olje- og dieselfiltre, sinker og knutebelg, men kun sjekket impeller, luftfilter, reimer m.v. I D6 manualen står det "sjekk" på flere av disse punktene. Ville dere likevel for sikkerhets skyld skiftet veivhusfilter, reimer, impeller etter to sesonger, selv om det ser bra ut??

Link to post
Share on other sites

:eek::eek::eek: Dette synes jeg var dyrt!

 

Spørsmålet er; skal jeg gjøre jobben selv, eller skal jeg få det gjort og da være sikker på å ikke få noe trøbbel med garantien om det skulle bli noe?

 

Er du sikker på at du er garantert det? Synes jeg har sett noen eksempler på at ikke alt er som det skal i denne bransjen. En annen ting er det vel kanskje hvis dette er ting som SKAL byttes av MERKEVERKSTED på en ett år gammel motor for å beholde motorgarantien.

 

Jeg vet ikke hvor mye du skrur selv, men dette er jo veldig kurant arbeid hvis du ikke har mer enn to tommeltotter.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg betaler ca 12.000 kroner for full pakke (dvs service og vinterkonservering) på hver av mine D4'er inkl alle deler du skriver. Det er da en del av en totalpakke fra Framnæs Maritime. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre servicen selv - det er for mye elektronikk i disse motorene til at jeg ville tenkt på det.

 

Belg, impeller og reimer MÅ ikke byttes hvert år. Framnæs sin erfaring er at de båtene de har hatt problemer med på dette har de ikke byttet det på - så jeg synes det er en grei forsikring å bytte dette. koster kanskje et par tusen ekstra - men heller det enn å måtte nødmekke selv.

 

For meg er det helt utenkelig å bruke noe annet enn et VP versted til å jobbe på Vera og Petra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at prisene du operer med er med mva. kr 16 000,- minus deler, kr 6 400,- blir kr 9 600,00 i arbeidspenger. Hvor lang tid kan jobben ta for en øvet mekaniker? det tar vel neppe mere enn 8 timer, kanskje nærmere 4 timer? Jeg hold på å kalle det landeveisrøveri, men sjørøveri passer kanskje bedre?

 

Til sammenligning betalte jeg ca 8 000,00, om jeg ikke husker helt feil, for overhaling av et sekssylindret topplokk, hos Oslo Sylinderservice. med sliping av ventiler skifte av alle føringer etc, det var deler og arbeidspenger. Jeg regner med at det er mye arbeide også, så i forhold mye billigere. Men, garantispørsmålet gjør det litt vanskelig... Jeg ville gjort jobben selv, men sørget for god dokumentasjon i form av bilder, notater etc.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:eek::eek::eek: Dette synes jeg var dyrt!

En annen ting er det vel kanskje hvis dette er ting som SKAL byttes av MERKEVERKSTED på en ett år gammel motor for å beholde motorgarantien.

Jeg vet ikke hvor mye du skrur selv, men dette er jo veldig kurant arbeid hvis du ikke har mer enn to tommeltotter.

Som sagt, kurante ting å gjøre selv - og jeg har gjort det i mange år selv på KAD`er.

 

Det Volvo Penta Norge sier er at en ev. reklamasjonsak "går mye lettere" om jeg kan vise til servicekvitteringer. Men de setter det ikke på noen måte som et krav slik jeg forstår dem. Problemet kan f.eks. være bevisbyrde. Er en kvittering på olje og oljefiltre er neppe å betrakte som "bevis" på at det er skiftet.

 

Jeg betaler ca 12.000 kroner for full pakke (dvs service og vinterkonservering) på hver av mine D4'er inkl alle deler du skriver. Det er da en del av en totalpakke fra Framnæs Maritime. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre servicen selv - det er for mye elektronikk i disse motorene til at jeg ville tenkt på det.

 

Belg, impeller og reimer MÅ ikke byttes hvert år. Framnæs sin erfaring er at de båtene de har hatt problemer med på dette har de ikke byttet det på - så jeg synes det er en grei forsikring å bytte dette. koster kanskje et par tusen ekstra - men heller det enn å måtte nødmekke selv.

 

For meg er det helt utenkelig å bruke noe annet enn et VP versted til å jobbe på Vera og Petra.

24.000,- som en del av en total pakke er også mye penger. Enig i "føre-var-prinisppet" ditt, men litt av poenget mitt var at jeg har en følelse av av deler og service er et område VP hover godt inn på. En uavhengig servicemann jeg snakket med en gang bare hånlo av VPs anbefaling om impellerskifte hvert år f.eks. Han hadde skrudd mye VP.

 

Servicepunktene innbefatter jo ikke noe med elektronikk, Bitteliten (bortsett fra følere på filtre osv). Filterskiftene er jo såre enkle (gjorde det på D4`en) og de andre servicepunktene er jo også relativt enkle ting, men selvsagt...alt en slipper å ta jobben med og ansvaret for er jo selvsagt greit...

 

Jeg regner med at prisene du operer med er med mva. kr 16 000,- minus deler, kr 6 400,- blir kr 9 600,00 i arbeidspenger. Hvor lang tid kan jobben ta for en øvet mekaniker? det tar vel neppe mere enn 8 timer, kanskje nærmere 4 timer? Jeg hold på å kalle det landeveisrøveri, men sjørøveri passer kanskje bedre?

 

Men, garantispørsmålet gjør det litt vanskelig... Jeg ville gjort jobben selv, men sørget for god dokumentasjon i form av bilder, notater etc.

Det siste har jeg faktisk tenkt på. Kviteringer + bilder bør være god dokumentasjon. Prisen er som du skriver, 16.000,- + mva. Det tar nok ikke mer en 4 timer nei. Ikke langt unna sjørøveri nei :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er desverre ikke alle "mekanikerene" på Volvo verkstedene som er øvet, så det kan muligens forklare den stive prisen... Er et ledd i opplæringen og da må de dekke opp kostnadene.

 

Etter å snakket med et par av dem på et verksted rett utenfor Tønsberg ble jeg langt fra imponert, ble ikke imopnert av verken verksmester, mekaniker eller innehavers kompetanse..

 

Ser klart dette med garanti, men jeg mener at kvitteringer på innkjøpte deler fra Volvo Penta vil rekke som sannsnyliggjøring for at dette er skiftet, i allefall om en tar bilder under akten.

 

På min D2-55 gjør jeg alt selv, men kjøper alt fra Volvo Penta inklussive olje og kvitteringene tas vare på som dokumentasjon i forbindelse med reklasjonen som helt sikkert vil komme med tanke på den utsøkte kvaliteten disse produktene har

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Deler definitivt din erfaring med VP mekanikere. Som i alle bransjer. Noen flinke og nøye andre kjappe og mindre grundige. Jeg har alltid sagt at jeg heller kjøper båt av en petimeter som har gjort servicejobben selv, en en som har alle stempelene i boka. Men grunnen til spørsmålet mitt var primært dette med garanti da..

 

En annen ting er at det blir flere og flere servicedeler på disse motorene. Sinker på motor er jo nytt for meg i forhold til

KAD`ene. Selvsagt lurt, men også ekstra kroner i VP-kassen. Hvor mange VP varmeveklsere er skiftet på grunn av tæring? Neppe mange.

Link to post
Share on other sites

Synes heller ikke dette var rørende billig. På mine 2 D4 kommer full pakke på ca. 22.000,- inklusiv alle deler etc. Deler, sink og olje alene er bortimot 10.000 på to motorer. Det inkluderer impeller og belg, og selv om det ikke er nødvendig å skifte dette hvert år utgjør deleprisen på disse to ca. 750,- og jeg tror ikke det er noe å spare på arbeidet ved å hoppe over et år. Stort sett har de faste priser på service/ konservering, og det samme for drevservicen. Prisene mine er også en del av et totaltilbud som inkluderer innelagring, så totalt sett koster det å være kar.

 

Leser jeg prislisten riktig, burde en service på en D6 komme på ca. 13000,- inklusiv deler, da prisen på arbeidet er ca 1000,- høyrere når man har 6 sylindre, og så koster kanskje enkelte av delene litt mer, men 20.000 fir 1 stk D6 hører etter min mening ingen steder hjemme.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal man si.....hold avstand til VP kanskje....

 

Ringte Sabb i Bergen for å bestille sink/vifteremer/olje og dieselfiltre....kjøper ordinær 15/40 olje på Torshov/Biltema og gjør jobben selv. Reklamasjon er et IKKE tema da en Ford Sabb 2728T nærmest varer evig ! Deleprisene har jeg ikke fått enda, men kjempeservice med rettledning også om ting jeg ikke lurte på... :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sundberg - jeg er ikke helt enig i påstanden din. Du må også se på hva slags motor som passer i hva slags båt. Vet ikke hvordan to av Fordene dine hadde gjort seg i de planende båtene våre

 

De eksemplene vi viser til er kanskje også "ekstremeksemplene" der man velger å sette bort all "morroa" til profesjonelle. For min del er ikke alternativet å gjøre dette selv - har rett og slett ikke tid til det i den jobben jeg har.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antar at dette er Sørlandets Sylinderservice. Jeg må si at prisene og timeantall er steget mye i det sistse. Men det er ikke uventet.

 

I 2005 betalte jeg 11.000 på et Verksted som oppgav samme pris på service som Sørlandets Sylinderservice på min D4.

 

Men jeg hadde nok alikevel valg service, men du kan jo prøve andre verksted for en bedre pris.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Tja ikke lett å gi råd her - synes det var dyrt, men nå er jo dette en drevinstallasjon, og da bruker det vel å gå med noe mer enn fast aksel installasjoner som jeg er mest kjent med.

 

Nå kan det jo være annerledes hos Volvo, men da jeg kontaktet Yanmar og spurte om jeg risikerte noe garantimessig ved å ta 50 timer servicen selv, var svaret at det ikke var noe problem, men at de anbefalte at jeg tok vare på kvitteringene på delene jeg hadde kjøpt - og så var han nøye på at jeg kjøpte originalt oljefilter. De sendte sågar utrfyllende informasjon om hvilke punkter jeg burde passe ekstra på. Imidlertid er det vel klart at dersom feil kan spores tilbake til galt utført service, sitter du i deep ..... For eksempel et for dårlig tilskrudd oljefilter med olje i bunnen og skjært motor er noe man bør unngå.

 

Man kan ha båt på flere måter :

Noen foretrekker å begrense sin kunnskap til motor og til det som skjer på dashbordet, og er noe galt er telefonen eneste verktøy.

Andre vil gjøre så mye som mulig selv - kanskje av økonomiske grunner - men like ofte fordi man da lærer om hvordan tingene fungerer. Og begge er gode argumenter.

 

Så hvorfor ikke spørre Volvo - ved større reklamasjoner er det vel de du snakker med uansett - . Jeg fikk som sagt grønt lys fra Yanmar - og nå vet jeg i allefall hva som IKKE fører fram om jeg må skifte impeller utpå. Impellerbytte på min motoren er nemlig ingen spøk !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

De sjekker for feilmeldinger og oppgradere software om det er behov for det.

Ok - det var det du mente. Avlesing av feilmeldinger stemmer med det de sa til meg også, men så lenge en ikke har hatt feilmeldinger er jo dette relativt uinteressant. Likedan oppgradering - funker det er det ingen grunn til å tukle med det :lol:

 

Synes heller ikke dette var rørende billig. På mine 2 D4 kommer full pakke på ca. 22.000,- inklusiv alle deler etc. Deler, sink og olje alene er bortimot 10.000 på to motorer. Det inkluderer impeller og belg, og selv om det ikke er nødvendig å skifte dette hvert år utgjør deleprisen på disse to ca. 750,- og jeg tror ikke det er noe å spare på arbeidet ved å hoppe over et år. Stort sett har de faste priser på service/ konservering, og det samme for drevservicen. Prisene mine er også en del av et totaltilbud som inkluderer innelagring, så totalt sett koster det å være kar.

 

Leser jeg prislisten riktig, burde en service på en D6 komme på ca. 13000,- inklusiv deler, da prisen på arbeidet er ca 1000,- høyrere når man har 6 sylindre, og så koster kanskje enkelte av delene litt mer, men 20.000 fir 1 stk D6 hører etter min mening ingen steder hjemme.

Synes også at prisdifferansen fra deres D4`er var relativt høy. Det er jo stort sett litt mer olje som er forskjellen! Det er nok trolig også noen lokale forskjeller. Sjekket for moro med Vollen og de antydet rundt 15.000,- med alt. Sørlandet sylinderservice vet å ta seg betalt. Til deres forsvar skal sies at det ble fratrekk i prisen på litt over 19.000,- om f.eks. reimer var unødvendig å bytte, men dette utgjør jo ikke all verdens.

Link to post
Share on other sites

Nei, du har nok rett i det "bitteliten".....det hadde blitt ca 1400 kg med motor/gear :nonod:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor ikke spørre Volvo - ved større reklamasjoner er det vel de du snakker med uansett

 

Volo er som sagt spurt og de sier; ok å gjøre det selv, men ved reklamasjon kan det bli noe mer kronglete.

 

Når det gjelder oljefilterskifte har iallefall jeg for vane å sjekke grunndig etter skifte både ved tomgangskjøring og ved kort prøvetur for å sjekke at alt er tett. Du skal også være temmelig 12-tomlet for å klare å skrue det skjevt på, men ser poenget.

 

Ellers enig i gleden ved å lære og skaffe seg innsikt. Absolutt ett godt poeng.

Link to post
Share on other sites

Det er ihvertfall ikke noe problem å ta servicen på en slik motor selv. D4 og D6 er vel noen av de enklere motorene å gjøre en sånn jobb på. Stort sett alle punktene sitter ganske greit plassert, så det er få problemer med å komme til. Det eneste kan være impelleren, hvis det er litt trangt i forkant av motoren. Denne er kraftig, og sitter godt fast inne i pumpehuset. Men er det god plass foran, går det greit å få ut denne også. Jeg ville nok byttet denne hvis den har gått to sesonger. Volvo har ikke verdens beste kvalitet på sine impellere, de kan sprekke litt for fort etter min mening.

Veivhusfilteret koster jo det hvite ut av øynene, og det vil jeg tro kan holde lenger. Men det bør sjekkes, for å se hvor mye søl det er i det. Med så ny motor, tipper jeg at det ikke er særlig mye tilsmusset.

Alle filtrene ellers er det helt kurant å skifte. Regn med litt søl, men ikke noe mere enn vanlig tror jeg. Dieselfilteret på motoren er helt greit det og, vær obs på føleren i bunnen, og bare pump opp trykk med pumpen på toppen etterpå, luft ut på nippelen øverst på siden der, og steng igjen. Motoren starter så det suser. Skal ikke være nødvendig med mere lufting her.

Sinken sitter så vidt jeg husker, en i intercooler i bakkant, og en i varmeveksler i forkant. Er helt vanlige plugger med firkantet hode, (tror jeg, kan huske litt feil her). Dette er standard Volvo sinkanoder, slike sylindriske, med utv, gjenger i den ene enden, og innv. gjenger i den andre.

Sink på drevet er også greit. 2 stk anoder. Men båten må jo på land i.f.m. drevservice uansett. Drevet må jo av, og DPH-drevet veier sine 90 kilo, bare så det er nevnt. Det kan være noe træl å få entret igjen. Her er det små marginer for å få det på plass.

Kan verkstedet ha beregnet en liten tur på slippen med båten din, siden prisen er så høy? Jeg bare spør, siden du ikke nevner det i startinnlegget ditt.

Får du grønt lys fra Volvo, hadde ikke jeg nølt med å ta jobben selv. Det er kun et spørsmål om hva de forlanger for at garantien skal gjelde.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg en fullstendig servicemanual der alle punktene som skal sjekkes/skiftes er med.

Sjekk/skift det du kan/vil gjøre selv. Bruk orginaldeler eller deler med tilsvarende kvalitet/spec.

Dokumenter det du gjør ved hjelp av kvitteringer, loggbok og kanskje bilder.

Få verkstedet til å ta de punktene du ikke vil/kan ta selv som f.eks. softwareoppdatering.

 

Gjør du dette og gjør det etter boken oppfyller du alle kravene for at garanti/reklamasjonsrett skal gjelde.

 

Det er ingen krav om å bruke orginaldeler eller merkeverksted for at garantien skal opprettholdes.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen krav om å bruke orginaldeler eller merkeverksted for at garantien skal opprettholdes.

 

Følgende fra Forbrukerrådets hjemmeside:

 

Spørsmål:

Jeg har kjøpt en ny bil i en forretning. I instruksjonsheftet står det at jeg bare kan bruke verksteder som oppfyller bilmerkets krav til standard. Gjør jeg ikke det, vil jeg ikke ha rett til å reklamere på mangler ved bilen. Er dette riktig?

 

Svar:

Det er ikke noe i veien for at selger stiller krav til standard på verksteder som benyttes som autorisert merkeverksted. Reklamasjonsretten er derimot ikke tapt om du har brukt et verksted som ikke oppfyller disse standardkravene. Det er bare hvis selger kan påvise at bruken av dette verkstedet har forårsaket feilen at dette kan brukes for å avvise din reklamasjon.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg forsvarer Volvo sine servicepriser men hvis du snur litt på flisa og ser hva det koster av rene kroner i drift av en Autorisert Volvo butikk (det stilles rimelig store krav for at du skal få lov til å ha ett VP skilt på veggen) så forstår jeg prisen på 20 båtpenger for en service på D6.

Link to post
Share on other sites

20.000.- for å skifte de greiene der. Tja,nå skal jeg ikke si at jeg kjenner VP's garanti-politikk, men hvis garantien går ut dersom man må bytte oljefiltre eller impeller selv. En impeller kan jo i utgangspunktet bli ødelagt når som helst. Og man må da kunne bytte den? Ville ha byttet olje, filtre og impeller selv, og VP kunne ha tatt belgskifte og avlest feilkoder/oppdatert sw på elektronikken.

 

Her er en fin side med "exploded view" av f.eks sjøvannspumpa. VP exploded

Link to post
Share on other sites

det er blant annet noe av dette som gjør det så grisegøy kjøre bensinmotor.....;))

 

starter med 20 000 på kontoen å gøye seg for før sesongen..... + det oljebrennerene sluker i løpet av sesongen selvfølgelig.... :cool:

 

samme jobben koster 2000 på en bensin V8 ... reisetiden blir vanligvis det dyreste......

 

men, siden alt er så enkelt på disse V8 motorene (ingen ventiljustering - kun en reim, et bensin og et oljefilter ++ ++ ++) er det naturligvis en enkel DIY jobb for hvermansen og kniper det kan man jo kjøpe en service og vedlikeholdsmanual til 500 ,.... og hygge seg med i vintermørket i tillegg.......

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
det er blant annet noe av dette som gjør det så grisegøy kjøre bensinmotor.....;))

starter med 20 000 på kontoen å gøye seg for før sesongen..... + det oljebrennerene sluker i løpet av sesongen selvfølgelig.... :cool:

samme jobben koster 2000 på en bensin V8 ... reisetiden blir vanligvis det dyreste......

men, siden alt er så enkelt på disse V8 motorene (ingen ventiljustering - kun en reim, et bensin og et oljefilter ++ ++ ++) er det naturligvis en enkel DIY jobb for hvermansen og kniper det kan man jo kjøpe en service og vedlikeholdsmanual til 500 ,.... og hygge seg med i vintermørket i tillegg.......


Nåja, den filosofien der holder vel for alle gammeldagse amerikanere. Hulda med sin GM 6,2L NA bytter dieselfiltre hvert annet år, og oljefilter hvert år. På 100 timer har jeg maks innkjøp 10 liter motorolje. Filtre fra Lekang Maskin. Årlig servicekostnad på motoren kan vel beløpe seg til en tusing. Hydrauliske ventilløftere er selvfølge. En impeller og en dynamoreim nå og da, hvert annet år eller så. Men så er det en dum motor. Den er bare konstruert for å starte og gå. Den har ingen elektronik som i ettertid kan fortelle hva den har vært med på. På våre 100 timer/år, forurenser vi sikkert dobbelt så mye som en moderne motor.
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er med D6 og teknikken. Jeg leste i et av de engelske båtbladene om en del problemer på D3 - der en del var relatert til at eierne tok vinterkonserveringen selv, og ikke gjorde den jobben man skal gjøre på turboen - men havari på denne som resultat. Jo mer avansert teknikk som puttes inn i motoren jo mer behov er det for å ha spesialister til å se på motorene. En turbo med variabel turbogeometri er i hvertfall ikke mitt spesialfelt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...