Jump to content

20.000 for D6-service


Victora III

Recommended Posts

quote.gif
Jeg vet ikke hvordan det er med D6 og teknikken. Jeg leste i et av de engelske båtbladene om en del problemer på D3 - der en del var relatert til at eierne tok vinterkonserveringen selv, og ikke gjorde den jobben man skal gjøre på turboen - men havari på denne som resultat. Jo mer avansert teknikk som puttes inn i motoren jo mer behov er det for å ha spesialister til å se på motorene. En turbo med variabel turbogeometri er i hvertfall ikke mitt spesialfelt


Kompisen min er proff Volvo-mekaniker. Ifølge han selv hagler det inn med servicebulletiner på forskjellige motor- og drevvarianter. Det vil være, igjen ifølge han selv, umulig å holde seg oppdatert uten å være tilknyttet Volvo Data. Og slik formoder jeg at det er med de fleste andre motorfabrikater. Og slik var det på 80-tallet da jeg jobbet med Cat. Selv om det den gangen var mindre omfattende, og alle bulletiner kom i papirformat. Men det kom noe tilsvarende Vestfolds telefonkatalog en gang i måneden. Papiret var tykkere, og skriften større.
Link to post
Share on other sites

Jo mer avansert teknikk som puttes inn i motoren jo mer behov er det for å ha spesialister til å se på motorene.

20.000 for service????? :eek:

 

Hvis dette er et resultat av common rail teknologi, kan jeg vanskelig se at verden har gått fremover på dette feltet.

 

Hva koster en service på Steyr og Yanmar til sammenligning?

 

Glad jeg slipper dette mikk makket på "gammelforden"!

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er et resultat av common rail teknologi, kan jeg vanskelig se at verden har gått fremover på dette feltet.

Nye miljøkrav har i stor grad drevet frem bruken av ny teknologi på båtmotorer. Samt at man får ut mer dreimoment naturligvis som er av interesse for oss med planende båter.

Link to post
Share on other sites

Nye miljøkrav har i stor grad drevet frem bruken av ny teknologi på båtmotorer. Samt at man får ut mer dreimoment naturligvis som er av interesse for oss med planende båter.

 

Det er jo her sakens kjerne befinner seg. Ut av et motorvolum på litt over 3 liter drar man nå ut over 150 hk. Disse hk'ene har en datastyring for å kunne møte nåværende- og fremtidige utslippskrav. Common Rail er bare en av dubedittene. Stadig øket dysetrykk er en annen, pluss alle andre saker.

 

Hulda har en motor på 6,2 liter som jeg nå har greid å trimme ned til 140 hk. Forurenser som et svin, men det bekymerer ikke så veldig, hovedfremdriften er vindmotor. Slik sett er balansen grei.

 

Jeg vil tro at alle de som 'kan gjøre det selv', kan komme til å gå skoa av seg rundt neste sving. Rett og slett for at de ikke kan holde seg oppdatert med Service Bulletins. Og saken er at det greier heller ikke den gjengse slåmaskinmekaniker som ikke er knyttet til Volvo. Som kompisen sa en gang: "Her kommer dem trekkende med det ene problemet etter det andre. Mange har fått full service der båten ligger i vinteropplag, med priser helt ned til 3000 kroner. Mens jeg må montere deler for 'tre' ganger dette beløpet for å fullføre samme servicen. I tillegg har vi minst to arbeisdager. Det er noe som ikke rimer". Og den siste setingen kan man vel bare slutte seg til.

 

Det koster å ligge fremst i teknologien.

Link to post
Share on other sites

Nye miljøkrav har i stor grad drevet frem bruken av ny teknologi på båtmotorer. Samt at man får ut mer dreimoment naturligvis som er av interesse for oss med planende båter.

 

Skjønner poenget ditt Bitteliten og det er så sant som det er sagt det du og Hulda her sier!

 

Regner med at den største "miljøgevinsten", kanskje kan bli at færre har/får økonomi til å ha disse miljøvennlige dieslene ombord om konjunkturene skulle gå i en annen retning enn de har gjort de siste år!

Da dette kommer på toppen av høye dieselpriser, havneavgifter og vanlig vedlikehold.

 

Begynner å bli styrket troen på at saktegående båter på nytt får sin renesanse, selv om aksjonsradiusen da blir noe redusert! (pinnebåter,trawlere)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva koster en service på Steyr og Yanmar til sammenligning?

 

Stor service på en Yanmar 6LP stzp(400timer) inkl bytte av kjølevæske(2.hvert år) og registerrem(1000timer/5år) er spesifisert som følger

Registerrem

Pakning impeller

Impeller

O-ring pumpe(mulig lekasje)

Rem dynamo

Forfilter Racor

Dieselfilter

Oljefilter

Sinksett

Motorolje

Frostvæske Long Life

totalt: kr. 5.242,- i deler

I tillegg 7,5 timer i arbeid. ca 5000,-

 

Årlig service som kan gjøres selv uten hokuspokus

Sinksett

Motorolje

Oljefilter

Dieselfilter

Forfilter Racor

totalt kr. 2352,-

 

På drevet er følgende kostnader

Årlig sink kr. 700,-

Gearolje: 445,-

Hvert femte år belg kr. 930,-

Pluss div. grease her og der.

Full service med skifte av belg på merkeverksted er 4 timer på drevet.

 

Alle beløp er inkl. mva.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Som Bitteliten og Hulda påpeker; Servicebullentiner og ikke minst kampanjer på software-siden er ting som ikke bør neglisjeres på moderne motorer. For Volvo last sin del er det kampanjer ofte.

 

Verkstedene har utgifter for å kunne serve motorene og leie av utstyr og stadig kursing koster penger. Vi snakker altså ikke bare om filter og oljebytting. F eks D9 til Volvo har bestemte ting som skal sjekkes ved hovedservice. Har man først kjøpt en båt for mange penger er det dumt å neglisjere nødvendigheten av dette. Garantitrygghet er allerede nevnt.

 

I tillegg leste jeg en artikkel i siste BM der det blir reist spørsmål om endel havarier på D-serien til Volvo - Injektorer, frostplugger etc. I fall det er hold i påstanden i artikkelen kan man være sikker på at det er gått ut en bullentin til de autoriserte forhandlere om sjekkpunkter..

 

Klart at 20K er mye penger.... - Men det er et havari også.... i tillegg bør forbrukere på sjøen også bli flinkere til å kreve garantier for mobilitet ved gjennomført autorisert service etter de gitte intervaller...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det blir m.a.o. aldri noen ny motor med Common Rail i min båt. Ei heller kjøper jeg en annen båt med denne typen motor. Det blir å holde seg de gamle dieseltraverene (helst Yanmar). Slike man kan gjøre årlig vedlikhold selv på og tydeligvis spare 10000,- og mer pr år. Driftsikkerheten er i hvertfall ikke noen dårligere på slike heller kan det se ut til.

Bare servicekostnaden på D6 er jo det samme en jeg bruker i forsikring, service, bryggeleie og dieselutgifter til sammen pr år. :headbang:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blir å holde seg de gamle dieseltraverene (helst Yanmar). Slike man kan gjøre årlig vedlikhold selv på og tydeligvis spare 10000,- og mer pr år.

 

Forutsatt at de kostnadseksempler som det vises til i denne tråden er basert på noenlunde veilledende priser, er dette utvilsomt nok en fjær i hatten for Yanmar. :yesnod:

 

Kunne også være intr. å høre hva tilsvarende kostnader er for Steyr og Mercruiser.

 

Disse eksemplene er verd å merke seg!!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler ca 12.000 kroner for full pakke (dvs service og vinterkonservering) på hver av mine D4'er inkl alle deler du skriver. Det er da en del av en totalpakke fra Framnæs Maritime. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre servicen selv - det er for mye elektronikk i disse motorene til at jeg ville tenkt på det.

 

D6'en min har gått drøyt 200 timer, og skal etter instruksjonsboka ha en 200 timers service. Samtidig skal den i vinteropplag om en drøy måned. Jeg spurte VP-verkstedet i Son i dag om hva 200 timers-servicen besto av. - Det samme som vinterkonserveringen, svarte han. - Er det ikke også justeringer på elektronikken? spurte jeg. - Nix, sa han.

 

I vedlikeholdsskjemaet i motormanualen står heller ikke annet nevnt enn det obligatoriske som skift av olje, filter, sjekk av remer m.m.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg må si at volvo deler er dyre, gjerne andre merker også.

Jeg føler for å sammenligne d4 med en diesel bilmotor.

Tar vi en vw pasat 115 hk diesel koster en storsevise ink registerreim bytte ca 8-10000 noe som også er svært dyrt.

Hvorfor det da skal bli kjempe mye dyrere å ha servise på båtmotorer kan bare være at verkstedene har forstått at vi med båt ikke tør å si fra.

 

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Kan verkstedet ha beregnet en liten tur på slippen med båten din, siden prisen er så høy? Jeg bare spør, siden du ikke nevner det i startinnlegget ditt.

Får du grønt lys fra Volvo, hadde ikke jeg nølt med å ta jobben selv. Det er kun et spørsmål om hva de forlanger for at garantien skal gjelde.

Enig med deg. D-maskinene er enkle å gjøre service på. Iallefall mitt inntrykk etter service på en D4 i fjor. Prisen er ikke inkl. slipp nei, men med konservering og hele sulamitten.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med D6 og teknikken. Jeg leste i et av de engelske båtbladene om en del problemer på D3 - der en del var relatert til at eierne tok vinterkonserveringen selv, og ikke gjorde den jobben man skal gjøre på turboen - men havari på denne som resultat. Jo mer avansert teknikk som puttes inn i motoren jo mer behov er det for å ha spesialister til å se på motorene. En turbo med variabel turbogeometri er i hvertfall ikke mitt spesialfelt :wink:

Dette høres rart ut. Volvo gjør ingenting annet enn å kjøre frostvæske gjennom, sier de. Tror ikke en gang det er avtappingspunker slik det er på KAD`ene (ladeluftkjøler osv.) Det står heller ingenting i servicemanualen om spesiell service på turbo.

 

Hvis dette er et resultat av common rail teknologi, kan jeg vanskelig se at verden har gått fremover på dette feltet.

Ikke noe med common-rail å gjøre. Kun at Volvo setter opp prisene og at det på disse nye motorene er noen flere servicedeler.

 

PÅ hvilke timetall skal slike dyr service utføres ?

Dette er prisen for årlig service.

 

Som Bitteliten og Hulda påpeker; Servicebullentiner og ikke minst kampanjer på software-siden er ting som ikke bør neglisjeres på moderne motorer. For Volvo last sin del er det kampanjer ofte.

Volvo sier at det KUN er snakk om avlesing av ev. feilkode - ikke oppgradering. Har man ikke hatt feilmeldinger er det lite å lese av.

 

D6'en min har gått drøyt 200 timer, og skal etter instruksjonsboka ha en 200 timers service. Samtidig skal den i vinteropplag om en drøy måned. Jeg spurte VP-verkstedet i Son i dag om hva 200 timers-servicen besto av. - Det samme som vinterkonserveringen, svarte han. - Er det ikke også justeringer på elektronikken? spurte jeg. - Nix, sa han.

 

I vedlikeholdsskjemaet i motormanualen står heller ikke annet nevnt enn det obligatoriske som skift av olje, filter, sjekk av remer m.m.

Stemmer med det Volvo sier til meg. Heller ikke VP Norge nevnte noe om eletronisk justeringer og oppdateringer.

Link to post
Share on other sites

Prisliste på service og konservering fra Grimstad baatservice

 

SERVICE OG KONSERVERING AV MOTORER

 

Innenbordsmotorer

 

BENSIN DIESEL

1 Sylinder kr 2 104

2 Sylinder kr 1 986 kr 2 410

3 Sylinder kr 2 793

4 Sylinder kr 2 456 kr 3 185

6 Sylinder kr 2 905

6 Sylinder t.o.m. 4 liter kr 3 642

6 Sylinder fra 4,1 t.o.m. 9 liter kr 5 196

8 Sylinder kr 3 310

 

Tillegg for deler.

Service på hekkaggregat

 

Mercruiser kr 1 497

Volvo-Penta kr 2 242

Demontering, enkel rengjøring, oljeskift, smøring, bytting av anoder og montering.

Tillegg for deler.

Link to post
Share on other sites

Prisliste på service og konservering fra Grimstad baatservice

 

SERVICE OG KONSERVERING AV MOTORER

 

Innenbordsmotorer

6 Sylinder fra 4,1 t.o.m. 9 liter kr 5 196

Tillegg for deler.

 

Service på hekkaggregat

Volvo-Penta kr 2 242

Demontering, enkel rengjøring, oljeskift, smøring, bytting av anoder og montering.

Tillegg for deler.

Deler kommer på ca 8000,- for motor og drev. Dette skulle bli litt over 15 lapper. Skjønner av tråden at jeg må ta en prat med Sørlandet sylinderservice og høre hva de driver med. De ligger jo langt over prisen ved andre merkeverkstedet. Ser forøvrig at Baatmagasinet har en tråd på samme tema også.

Link to post
Share on other sites

Common Rail er bare en av dubedittene. Stadig øket dysetrykk er en annen, pluss alle andre saker.

 

Nå snakker du litt tåkete: "common rail" (eller felles rør) er ingen dubbeditt, men en ny teknologi som består av en høytrykks dieselpumpe, et felles tilførselsrør (common rail) og datastyrte innsprøytingsdyser. De tre komponentene sørger for at drivstoffet leveres under høyt trykk i eksakt riktig mengde og på eksakt riktig tidspunkt. (her kommer elektronikken inn)

Høy presisjon under innsprøyting, sørger for at drivstoffet forbrennes mer effektivt. Motoren får høyere effekt samtidig som skadelige utslipp blir langt lavere. Når innsprøytingen skjer under så høyt trykk, blir forstøvingen mer effektiv, forbrenningen bedre og motoren får større effekt. Siden drivstoffmengdene og innsprøytingen er nøyaktige og datastyrte, får du bedre utnyttelse av drivstoffet, lavere forbruk og bedre økonomi(bedre økonomi før du får regningen etter service :wink: )

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det ble å gjøre jobben sjøl og i løpet av et par formiddagstimer var halve jobben gjort. Det blir ca 3000,- timen - grei timmeslønn en lørdag formiddag :wink: + at det jo er litt nyttig å lære seg motor å kjenne.

 

Oljeskiftet gikk som en drøm. Med ny vakumpumpe fra Biltema var det bare å koble seg rett på slangen som ligger klar til oljeskift. Tre tømminger og vips 18 liter olje var ute uten så mye som en dråpe søl! Bare ett spørsmål melder seg; Hvorfor har dere ikke kommet på denne løsningen før VP?? Tenker på år med søl og tynne plastrør gjennom peilepinnehull. Dette var en annen verden! Oljefiltrene var bare å løsne for hånd. Heller ikke der et drypp.

 

Luftfilteret er like enkelt som å skifte pose i støvsugeren og det samme med veivhusfilteret som bare er å skru opp lokket og trekke filteret rett ut.

 

Dieselforfilteret var som vanlig gjort på noen minutter å skifte. Dieslfilteret på motor var det bare å knipse av føler under og løsne med filtertang og vips på med nytt. Da jeg skulle lufte, støtte jeg på samme problem som jeg opplevde på en D4 i fjor, nemlig at pumpen for lufting ikke tar. VP fortalte i fjor at den kan henge seg og at de da gir den et lite dunk. Prøvde forsiktig, men fikk den ikke til å ta, og rakk ikke mer i dag. Får prøve litt i morgen. Noen som har vært borti det samme??

 

Sinker på motor og impeller tar jeg til våren. Drevet selvsagt når båten er på land.

 

:flag: ti :flag: til Volvo Penta som har gjort det så enkelt å gjøre jobben selv :lol: at de neppe får mange servicekroner av meg.

Link to post
Share on other sites

Dieselforfilteret var som vanlig gjort på noen minutter å skifte. Dieslfilteret på motor var det bare å knipse av føler under og løsne med filtertang og vips på med nytt. Da jeg skulle lufte, støtte jeg på samme problem som jeg opplevde på en D4 i fjor, nemlig at pumpen for lufting ikke tar. VP fortalte i fjor at den kan henge seg og at de da gir den et lite dunk. Prøvde forsiktig, men fikk den ikke til å ta, og rakk ikke mer i dag. Får prøve litt i morgen. Noen som har vært borti det samme??

 

Kjenner ikke spesielt D-serien, men generelt er løsningen på dette å dreie motoren litt. Dette for å fjerne kammen fra pumpearmen så pumpa får nytt tak.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke spesielt D-serien, men generelt er løsningen på dette å dreie motoren litt. Dette for å fjerne kammen fra pumpearmen så pumpa får nytt tak.

Det var nok bare at den hang litt. Ett lite dunk nå i ettermiddag og den kom som bare juling. Systemet er luftet og starter og går som alltid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...