Jump to content

Eksosstøvel til Saab/Ford 2704ET 180HK

RichardN

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med eksos-støvel/elastomuffle til en Saab/Ford 180HK type 2704ET?

Setter stor pris på tips og råd fra andre som har dette, fugerer det bra? Hva må vi passe på når vi skal feste en?

Har sett på en støvel, kalt elastomuffle hos progressing.no, støvelen heter Mark VIII og passer til diesel motorer opp til 180HK. Er det noen som har erfaring med støvel på wiking 28 hadde det vært veldig fint om du tok kontakt!

Håper på mange svar!

Hei Richard.

Hyggelig at ungdommen også viser seg her på forumet. Håper du finner deg tilrette sammen med alle gamlingene.  :seeya:  Og gratulerer dere med Wikingboat'en!

Så får vi håpe du får mer hjelp her enn alt maset om "drittstøvel" som du fikk på "gamle båtplassen"

Vi sees på Kommersøy til våren!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har sett på en støvel, kalt elastomuffle hos progressing.no, støvelen heter Mark VIII og passer til diesel motorer opp til 180HK.

Jeg hadde tenkt å montere slike på akterspeilet i fjor.  Hadd e undersøkt endel på forhånd, og kommet frem til at det måtte være en kjempeløsning for å dempe lyd, og i tillegg få eksosen ut under vann, slik at problemet med at eksosen dras med av dragsuget, og legger seg som sot på hekken, og noenganger også kommer inn i båten skulle fjernes, eller i alle fall bedres. Men, når jeg skulle montere dem oppsto problemer, ikke med støvlene, men med utformingen av FLIII`s akterende.

Den flate delen av bunnen helt akter er nemlig avrundet mot sidene, og eksosrørene ligger helt i ytterkant.  Om jeg skulle montert og kuttet støvlene som beskrevet fra leverandøren ville det blitt veldig vanskelig og med mange usikkerhetsfaktorer, fordi støvlene skal stå loddrett montert, og da ville bunnen av båten ha en stigning sideveis på ca 45 - 60 grader.  Jeg vurderte også å montere støvlene  slik at de sto vinkelrett på vannet når FLIII gikk med marsfart, men da fant jeg ut at virkningen ble litt uoversiktlig, idet vannet ville oppføre seg forskjellig i forhold til gasspådrag, sving etc.  Som en parameter i allt dette, kreves det endel plass inne i båten for festing av støvlene med gjennomgående bolter, og hos meg er det skikkelig trangt.  Ved henvendelser til Progress for å få råd til hva jeg burde gjøre, ble jeg møtt av noe arroganse og likegladhet intil jeg skulle levere støvlene tilbake, da var man plutselig interessert.  Båten var da allerede på vannet, og det var min tur til å være arrogant.

Jeg har tenkt på forskjellige ting i forbindelse med dette, den ene løsningen er å bygge om båten, og slippe ut eksosen på siden istedenfor bak, men jeg tror jeg kommer til å bygge egne forlengelser til utløpet, å slippe eksosen ut på siden og under disse.  Utformingen har bare ikke helt kommet på plass oppe i hodet mitt enda.  Men når bare dagene blir lengre igjen.....

Lykke til med ditt prosjekt. Jeg håper du får mange gode svar, så kanskje jeg også kan plukke noen ideer av dem?

:seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

En billigere og enklere løsning. Benyttet 4" brannslange på ca. 50 cm. Festet denne på utvendig flens på eksosen. Denne demper/flytter lyden og eksos bak i dragsuget så soting er minimalisert. Kansje ikke pent, men billigt og effektivt. Har tidliger prøvd me 45 graders bend, men dette ble blåst av. Motor: 2704 ET 180 hk.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

:seeya:

Hei

Har selv en 29 F Aluminiums båt med en Sabb/Ford 2704ET på 240 Hk . Har gjort det samme som bmo

og det virker meget bra . Det med lydpotte i plast

må man være lit forsiktige med når man kommer opp i så store motorer , fordi at vis man får redusert kjøling pga: tett innsug da brenner potta opp . En eksospotte i plast må ha maksimalt med kjøling til en vær tid .

M.v.h. Captain

Jeg prøvde løsningen med slanger som slapp eksosen ut i akterkant av badeplatformen i fjor.  Det hjalp ikke på støy, og lite på dragsugsrøyk.  Derfor må jeg finne på noe annet.

Jeg er litt redd for kreftene som en slik anordning vil påvirkes av, noe bmo har opplevd, men jeg tror jeg har løsningen på det ved å sveise på en skinne på bendet.  Denne skinnen festes langs siden av båten.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

RichardN: Er det noen som har erfaring med eksos-støvel/elastomuffle til en Saab/Ford 180HK type 2704ET?

Setter stor pris på tips og råd fra andre som har dette, fugerer det bra? Hva må vi passe på når vi skal feste en?

Har sett på en støvel, kalt elastomuffle hos progressing.no, støvelen heter Mark VIII og passer til diesel motorer opp til 180HK. Er det noen som har erfaring med støvel på wiking 28 hadde det vært veldig fint om du tok kontakt!

Håper på mange svar!

• 2 år senere...

:yesnod:

Hei

Har selv en 29 F Aluminiums båt med en Sabb/Ford 2704ET på 240 Hk . Har gjort det samme som bmo

og det virker meget bra . Det med lydpotte i plast

må man være lit forsiktige med når man kommer opp i så store motorer , fordi at vis man får redusert kjøling pga: tett innsug da brenner potta opp . En eksospotte i plast må ha maksimalt med kjøling til en vær tid .

M.v.h. Captain

<{POST_SNAPBACK}>

:sailing:

Hei

Er ved å kjøpe en båt med Sabb/Ford 2704ET ser at de fleste oppgir denne til 180 hk i dette forumet, mens mange båter med tilsvarende motor bettegnelse oppgis til å være 200HK. Er det bare snakk on å skryte på seg power

'

mvh. giga :crazy:

:sailing:

Hei

Er ved å kjøpe en båt med Sabb/Ford  2704ET ser at de fleste oppgir denne til 180 hk i dette forumet, mens mange båter med tilsvarende motor bettegnelse oppgis til å være 200HK. Er det bare snakk on å skryte på seg power

'mvh. giga :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Den motoren finnes i flere varianter, med og uten intercooler og flere andre versjoner tydeligvis.. Jeg vet egentlig ikke så mye om hva som skiller, men den motoren jeg har i båten min heter også 2704ET, og den er oppgitt til 150 hk. Den er forøvrig uten intercooler, mens 180 hesteren har i.c..

Jeg trodde egentlig det bare var 150 og 180 hesteren som het 2704ET. Mener å huske at de store har andre betegnelser. Dessverre er siden til Kings Maskin borte, der gikk det an å sjekke før.

Den motoren finnes i flere varianter, med og uten intercooler og flere andre versjoner tydeligvis.. Jeg vet egentlig ikke så mye om hva som skiller, men den motoren jeg har i båten min heter også 2704ET, og den er oppgitt til 150 hk. Den er forøvrig uten intercooler, mens 180 hesteren har i.c..

Jeg trodde egentlig det bare var 150 og 180 hesteren som het 2704ET. Mener å huske at de store har andre betegnelser. Dessverre er siden til Kings Maskin borte, der gikk det an å sjekke før.

<{POST_SNAPBACK}>

2704 ble levert fra 130 -250 hk.

130 uten noe, 150 med turbo, 180 (ET) med turbo og mellomkjøler, 250 med samme som siste men med oljekjøling på stempler og uten termostat, beregnet for konstant høy belastning, ellers soter denne ned..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

2704 ble levert fra 130 -250 hk.

130 uten noe, 150 med turbo, 180 (ET) med turbo og mellomkjøler, 250 med samme som siste men med oljekjøling på stempler og uten termostat, beregnet for konstant høy belastning, ellers soter denne ned..........

<{POST_SNAPBACK}>

Den 130 hesteren uten turbo, er det den samme som også oppgis å være 127hk? For denne har jo et annet slagvolum.( og et annet nr egentlig, er det 2715 tro?) Den er jo på 6,2L, mens min motor er på 5,9. forvirret? Tja... :confused:

På blokka på min motor står det stemplet 360T, som jo indikerer 360 cubic inches og beregnet for turbo, etter hva jeg har hørt.

Jeg trodde også at den største motoren het 2728 faktisk. Er ikke lett dette her, nei. :crazy:

Er det noen som har erfaring med eksos-støvel/elastomuffle til en Saab/Ford 180HK type 2704ET?

Håper på mange svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

I min båt sitter det en GM 6,2 V8 diesel, og har bygd eksos-systemet slik som du beskriver, men jeg brukte en annen type eksos moffe på akterspeilet. kjøpte den på progress. den er i armert glassfiber, og koster ca 3000 mindere. Jeg har 5" eksosslange inne i båten, som er klemt på en 5" eksosstuss, som stakk ca 2 cm ut av akterspeilet. Sveiset en brakett, som jeg limte og skrudde dette bendet i glassfiber i. Fungerer utmerket, og kom på 1000,- kroner. Den moffen du kikker på mener jeg kostet 4000 ca...

Vega var opprinnelig utstyrt med en Ford 2704ET og en slik støvel som du nevner. Det hjelper litt på lyd, men ikke noe særlig på å dra inn eksos, spesielt hvis kalesje er åpen bak. Det blir også en del "eksosfarge" på akterspeilet. Nå har Vega en 2728TIM på 200hk, men med samme eksosstøvel, og med de samme problemene. Vega er ikke spesielt hurtigående, max 14 kn, belastningen blir ikke spesielt stor, så feste av støvelen har ikke vært noe problem.

Vega

Den 130 hesteren uten turbo, er det den samme som også oppgis å være 127hk? For denne har jo et annet slagvolum.( og et annet nr egentlig, er det 2715 tro?) Den er jo på 6,2L, mens min motor er på 5,9. forvirret? Tja... :confused:

På blokka på min motor står det stemplet 360T, som jo indikerer 360 cubic inches og beregnet for turbo, etter hva jeg har hørt.

Jeg trodde også at den største motoren het 2728 faktisk. Er ikke lett dette her, nei.  :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,litt OT i forhold til første innlegg..men jeg har en Sabb-Ford 2704 T,med turbo.Den er stemplet 130 HK.Det står også stemplet 360 T på blokka!

Hei,litt OT i forhold til første innlegg..men jeg har en Sabb-Ford 2704 T,med turbo.Den er stemplet 130 HK.Det står også stemplet 360 T på blokka!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Nå er jo snart forvirringen komplett! :lol: Du har 2704T med turbo på 130 hk. Den motoren som bmo skriver om har også 130 hk UTEN turbo, men visstnok samme blokk, etter hva jeg kan skjønne. Men egentlig får jeg ikke det til å stemme, all den tid 360T motoren skal være beregnet for turbo.

Har hørt lite om den motoren på 130hk med turbo, er den lite brukt? Og hva er egentlig forskjellen på den og 150 hesteren? Bare justering av pumpa? :confused:

Hei!

Nå er jo snart forvirringen komplett! :lol: Du har 2704T med turbo på 130 hk. Den motoren som bmo skriver om har også 130 hk UTEN turbo, men visstnok samme blokk, etter hva jeg kan skjønne. Men egentlig får jeg ikke det til å stemme, all den tid 360T motoren skal være beregnet for turbo.

Har hørt lite om den motoren på 130hk med turbo, er den lite brukt? Og hva er egentlig forskjellen på den og 150 hesteren? Bare justering av pumpa?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

HEI

For å gjøre forvirringen enda mer komplett.

Hva er forskjellen på 360T og 360TC ? :confused:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

HEI

For å gjøre forvirringen enda mer komplett.

Hva er forskjellen på 360T og 360TC ?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Har leita fram litt papirer/data fra Sabb-Motor;

Den motoren jeg har er benevnt med typebetegnelse F6:363 T på 130 HK. (2704 T)

Så er det en annen som er benevnt med typebetegnelse F6:363 TI på 150 HK.

Går utfra at TI står for turbo og intercooler.

(har også sett Fordene benevnt med ET, ET med mellomkjøler 180 HK og ET Turbo PLUS på 250 HK)

360TC som nevnt i innlegg over, har ikke jeg hørt om,men vet Ford har/hadde en versjon som kalles C-power på 127 HK men den er ikke basert på 5,9 litern (2704 blokken.)

Jeg har en mistanke om at Sabb-Ford har minst 2 klassifiseringer på disse motorene,en for yrkesbruk

(heavy duty) og en for lystbåt bruk (pleasure duty),hvilket vil si at i lystbåtversjon er 363 T motoren på

150 HK og 363 TI motoren på 180 HK.

Poengterer at dette er noe jeg TROR og ikke vet!

Felles for disse er etter det jeg har forstått og opplevd,at de ryker noe dj....sk ved oppstart,men ellers er "verdensmotorer" når de har oppnådd rett temperatur!

Fortsatt forvirret?

Ja jeg også!

:confused:

Håper ikke denne avsporingen ødelegger opprinnelig spørsmål fra RichardN vedr eksosstøvel.....! det er ett berettiget spørsmål for alle som har denne motoren!

Redigert av rogeri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...