Jump to content

Oljelekkasje på BMW D50

Gega

Recommended Posts

Heisan folkens..

Ja ja, dette er vel en ting som man må ta med seg som ny båteier (første båt)...det ser ut som at det ikke noen problem å fylle ut fritiden sin etter at man har kjøpt seg båt :yesnod::smiley:

Dette gjelder som sagt en BMW D50 motor....saken er den at jeg finner olje under motor eller i bakkant under motor...jeg finner også olje oppå gearet rett under startmotoren, det ligger også olje under startmotoren.

Hvordan er det mulig at oljen legger seg under startmotoren?

Legger ved et bilde som viser olje oppå gearet...jeg finner også olje under den kåpen eller deksel til svinghjulet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15976/dsc00050.jpg

Men sånn i hovedsak så virker det som at oljesølet er bak på motoren....noen som har kjennskap til dette?

Geir

Hilsen Geir

Hei.

Det kan være en dårlig pakning eller tetning som det lekker olje fra. tørk vekk den oljen som rundt om på motoren, og kjør motoren noen timer, dersom det er kommet ny olje der det var tidligere så lekker den olje, hvis ikke så kan noen ha sølt olje ved oljeskift.

Der bør ikke kunne komme olje på startmotoren med mindre der er olje som spruter på den. Gearet kan lekke olje og det ser ut til å være et hydraulisk gir med skifteventilen på toppen. Prøv å tørke bort ALL olje i området og følg med når motoren kjøres, da bør du kunne se hvor der først kommer olje, da er det lettere å komme med gode råd. Hvilket gir er det (Fabrikat/modell)?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Hei.

Det kan være en dårlig pakning eller tetning som det lekker olje fra. tørk vekk den oljen som rundt om på motoren, og kjør motoren noen timer, dersom det er kommet ny olje der det var tidligere så lekker den olje, hvis ikke så kan noen ha sølt olje ved oljeskift.

Oljen kommer ikke av tidligere oljeskift...jeg har tørket rent en gang tidligere og kjørte motoren varm...etter at jeg hadde stoppet motoren så hadde det lagt seg ny olje der..

Hilsen Geir

Der bør ikke kunne komme olje på startmotoren med mindre der er olje som spruter på den. Gearet kan lekke olje og det ser ut til å være et hydraulisk gir med skifteventilen på toppen. Prøv å tørke bort ALL olje i området og følg med når motoren kjøres, da bør du kunne se hvor der først kommer olje, da er det lettere å komme med gode råd. Hvilket gir er det (Fabrikat/modell)?

OM du ser oppå gearet så ser du at det ligger olje der...den oljen kom rett etter at jeg hadde startet motoren. jeg tørket det vekk og det kom ikke mere...så gikk jeg ombord 2 dager etter og da hadde det lagt seg olje der igjen uten at motoren hadde vært igang pluss at det hadde dryppet ned i kjølen... de dråpene som var kommet i kjølen lå helt i bakkant under svinghjulet.. som jeg sa tidligere så hadde det altså kommet olje på undersiden av startmotoren også.

Når det gjelder fabrikat/merke på gearet så er jeg ikke sikker, men kan legge ved et bilde om det er noen som kjenner det igjen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15976/dsc00006.jpg

Se på dette og se om du kjenner igjen dette gearet...

Geir

Hilsen Geir

Kan det tenkes at det kan komme olje ut gjennom startmotoren siden den er montert bak på kåpen til svinghjulet om det er en pakning som er gåen?

Høres veldig rart ut egentlig, men jeg kan ikke skjønne hvor den olja kommer ifra..

Eller er det mulig at det er en pakning eller simmering mellom motor og gearkasse som er gåen så oljen kommer på svinghjulet for så å bli kastet ut en plass..

Jeg har ikke så god peiling på båtmotorer og hvordan det ser ut mellom motor og gear..

Hilsen Geir

Der er ingen olje i startmotoren, kun et par "dråper" fett. Der skal ikke være olje i/rundt svinghjulet og om der er lekkasje i bakkant av motoren så er det som regel snakk om ganske små mengder som renner ut i underkant av svinghjulshuset.

Hvilken type olje har du på giret? Noen ZF-gir bruker ATF (rød olje) og da er den lett å skille fra motoroljen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Der er ingen olje i startmotoren, kun et par "dråper" fett. Der skal ikke være olje i/rundt svinghjulet og om der er lekkasje i bakkant av motoren så er det som regel snakk om ganske små mengder som renner ut i underkant av svinghjulshuset.

Hvilken type olje har du på giret? Noen ZF-gir bruker ATF (rød olje) og da er den lett å skille fra motoroljen.

Jeg bruker vanlig motorolje på giret som jeg ble anbefalt på verksted. i boken står det at jeg skal bruke SAE 20W/20.

Når det gjelder olje i startmotoren så er jeg klar over at til vanlig så skal det ikke være olje der men om det oppstår en lekkasje mellom motor/svinghjulet eller svinghjulet/giret...er det overhodet mulig for at det skal komme olje inn i startmotoren da?..

Synes bare det er så rart at oljen skal legge seg oppå giret og det eneste som er over giret er startmotoren...jeg skal på sjøen idag og fiske småsei til middag så da får jeg følge litt med hvor oljen kommer fra...

Redigert av Gega (see edit history)

Hilsen Geir

Det kan jo være den bakre veivhustetningen som lekker litt. Da vil oljen bli slynget rundt litt av svinghjulet, slik at noe olje muligens kommer opp i startmotoren og drypper ut av denne. Men lekkasjen vil være størst på undersiden av clutchhuset. Hvis du skruer ut starteren vil du se om svinghjulet er vått av olje, i så fall er det nok denne tetningen som er synderen. Starteren ser jo ut til å være lett å ta ut på din motor. Hvis ikke du finner spor av olje inni der, må du nesten se på om oljen kan komme fra et høyere punkt. Toppdekselet, for eksempel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal se om jeg får demontert starteren...det stemmer at det er mest olje under motoren...idag når jeg var på sjøen så var det kommet ubetydelig olje på startmotoren men det lå endel olje på svinghjulsdekslet...litt oppå dekslet men det kan absolutt se ut som at oljen blir slengt litt opp dit..

Er det en stor operasjon om det er bakre veivhustetningen som der er noe galt med...må jeg av med svinghjulet da?

Det er nok også helt på det tørre at lekkasjen ligger i bakkant av motoren, oljen ligger under svinghjul og litt bakover til giret.

Hilsen Geir

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...