Jump to content

båtbukker for opplag

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har planer om å ta båten på land snart. Dette blir første vinteren på land, og vurderer på kjøpe noen opplagsutstyr.

Hadde båten på service på en marina i påsken, og der brukte dei noen veldig enkle bukker.

Noe lignende slike:

20605-30-33.jpg

Noen erfaringer med slike? Merker?

Maritim selger slike for ca 2000,- pr stykk. Finnes det noen billigere leverandører?

Regner med det holder med 2 stykk som plasseres nesten helt akter under båten.

Hvordan Fjordbuss kan si det han sier er vanskelig å skjønne.

Når båten står på land, og det blåser full storm, så kan ting skje. Jeg liker å være på den sikre siden, tar ingen sjanser.

Hvert år kan man lese om båter som velter når de er i opplag. Dette er bakgrunnen for mitt tidligere utsagn.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Er det ingen som bruker løse støtter under vinteropplag?

Joda, jeg bruker løse støtter, og det har fungert aldeles utmerket for meg på 4. året. Men for all del kjøp kraftige støtter. Seequipe fra Gressvik marina i Østføld har de beste. Jeg strapper de i sammen med kraftige lastestrapper, og har bygget tre stk bukker av 4X4" som båten står på og som tar opp all vekt. Slik sett blir det lite belastninger på bukkene. De er kun med på å forhindre båten fra å bikke sideveis. Enkelt og greit.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ok. Blir sikkert kjøpt 2 stykk som blir plassert lengst bak, så blir det laget noe i trevert lengre framme senere. Då slipper eg at kranbilen slipper å vente på at eg skal lage til noe heimelaga...

Noen som vet om drevet på vere nedtiltet under opplag? I såfall må båten stå en del høyere, eller så må eg grave et hull i bakken for drevet!

Båter har det heilt klart best i vannet, men har plana om å støype badeplattform på båten, og da er det best å ha den på land...

På mi tidlegare Viksundsnekke (880) brukte eg heimesnekra trebukkar når eg ca kvar tredje vinter tok ho på land:

Båten blei heist ned på 2-3 lecablokker med trekloss liggande på rad. Medan båten framleis var støtta opp av stroppene, blei to par trebukkar plassert inn under på kvar side. Medan stroppene blei løyst blei det heile sikra med eit par plankar inn under fenderlistene på kvar side. Med hjelpemannskap var det heile gjort på 3-4 minutt. Etterpå pleide eg å spikra på eit par tversgåane plankar mellom bukkane på kvar side. Dette for å sikra at ikkje bukkane skulle reka ut. Enkelt og effektivt.

Noverande båt er omlag tre gonger så tung, så med den blir det vel berre nokre dagar på slipp anna kvart år. Båtar bør helst ligga i sjøen.

PS: For båtar med drev er det vel vanleg å ta av aggregatet under opplag på land, for å lagra det heime i kjellaren el. garasjen.

Redigert av janb (see edit history)
Når båten står på land, og det blåser full storm, så kan ting skje. Jeg liker å være på den sikre siden, tar ingen sjanser.

Hvert år kan man lese om båter som velter når de er i opplag. Dette er bakgrunnen for mitt tidligere utsagn.

Bukkene settes helt opptil, og skal ikke bære båten, de skal bare støtte sidveis.

I tillegg festes det kjetting/stropp/wire mellom støttene..

Jeg har bodd ombord mens båten min har stått lent til 4 slike :)

Båten blei heist ned på 2-3 lecablokker med trekloss liggande på rad.

Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null.

Bygg bukker av 4X4" som stables på hverandre og sammenføyes med gjengestang.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null.

I vår hamn har lecablokker (og betongelementer) vore brukt i mange år, utan at frost har ført til at båtar har fått problem under vinteropplaget på land (i alle fall så langt eg kjenner til). Men no har me helst mildver her vest. Talet på frostnetter i hamna sist vinter kan teljast på ei hand.

Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag.

Har båt på henger og jekker opp hengeren slik at hjulene henger fritt for å avlaste fjæring/dekk. Bruker da lecablokker for oppstøtting og har brukt de samme lecablokkene i snart 10 år uten at jeg kan se at de har tatt noen skade av det? Hvor jeg bor er det så definitivt kaldt om vinteren!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bare en liten apropos til temaet. Holder på å lage meg krybbe som skal passe som hånd i hanske til Bavariaen. Har snakket med en båtnabo med samme båt som er snekker og bygde en perfekt krybbe i fjor og fikk stå å kopiere denne på opplagsplassen. Hadde bare sidebjelkene på 3,40 meter igjen som var kappet og skulle borres opp for bolting.

Da jeg kom på båtplassen i dag hadde noen stjålet både mine og min båtnabos sidebjelker! + hans Leca blokker!! Utrolig at noen gjør seg til tjuvradd for en tusenlapp!!Hadde heldigvis notert eksakt lengde på dem. Stakkars folk sier nå jeg!!

Hvem selger slike isoporblokker?

Hvem som selger store isoporblokker er jeg litt usikker på, men isopor som brukes til blandt annet i grunnmur blir levert i pakker som er like gode som en hel blokk.

Vil tro dette er lett å få tak i på de fleste steder ? Mulig Byggmakker osv kan skaffe (har ikke sjekket) ellers vet garantert nærmeste snekker en snakker med om hvor de kan fås kjøpt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...