eysteind Startet 27.August.2007 Link til dette innlegget Startet 27.August.2007 Hei! Har planer om å ta båten på land snart. Dette blir første vinteren på land, og vurderer på kjøpe noen opplagsutstyr. Hadde båten på service på en marina i påsken, og der brukte dei noen veldig enkle bukker. Noe lignende slike: Noen erfaringer med slike? Merker? Maritim selger slike for ca 2000,- pr stykk. Finnes det noen billigere leverandører? Regner med det holder med 2 stykk som plasseres nesten helt akter under båten. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 27.August.2007 Link til dette innlegget Svart 27.August.2007 Hvis du ikke hadde bodd så langt borte kunne du fått to krybber i finer som jeg har liggende. Dei er laget til Halco 870, men dei hadde helt sikkert gått an å modifisere litt. Jeg bruker de ikke lengre, så de er helt gratis. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 takker for tilbudet. Krybba di hadde nok vore perfekt, men desverre litt langt vekke. Kommer nok ikke til å ha båten på land så mange ganger, så derfor tenkte eg at lause støtter er lettere å tilpasse andre båter senere... Er det ingen som bruker løse støtter under vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Vanskelig å se ut i fra bildet hvor kraftige disse støttene er, men en ting er i hvertfall sikkert, jeg hadde aldri stolt på disse. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Sleipner93 Svart 28.August.2007 Link til dette innlegget Svart 28.August.2007 Snekre deg sammen noen bukker vel? Eller er det bare vi trebåtfolk som gjør det ? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Jeg har brukt disse en vinter, og synes de virker helt ok. Jeg har brukt 2 stk helt bak i tillegg til vanlige trebukker lenger fram. To til og jeg hadde permitert trebukkene. Hvordan Fjordbuss kan si det han sier er vanskelig å skjønne. Redigert 29.August.2007 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
fjordbuss Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Hvordan Fjordbuss kan si det han sier er vanskelig å skjønne. Når båten står på land, og det blåser full storm, så kan ting skje. Jeg liker å være på den sikre siden, tar ingen sjanser. Hvert år kan man lese om båter som velter når de er i opplag. Dette er bakgrunnen for mitt tidligere utsagn. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Blanco Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Klart det, men hva gjør disse i tilfelle så spesielt dårlige sammenliknet med feks vanlige trebukker. Husk at disse skrues i press inn under skroget likt på begge sider. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
tuffff Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Snekre deg sammen noen bukker vel? Eller er det bare vi trebåtfolk som gjør det ? Neida, jeg bruker hjemmesnekrede bukker til min plastbåt. Står sikrere enn noe i disse. Kun en bukk på hver side holder fint for min båt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) Bruker hjemmesnekrede bukker jeg også, men føler meg ikke trygg når båten ligger på land! Får en vemmelig uro i kroppen, rett og slett! Båter skal ligge på sjøen, det er der de hører til! Redigert 29.August.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VO`n Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Store isoporblokker er det jeg har brukt og skal også bruke det i år. Støtter opp ekstra med bukker, men fant ut at de endte opp som pynt da båten stod som støpt på blokkene. Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Store isoporblokker er det jeg har brukt og skal også bruke det i år.Støtter opp ekstra med bukker, men fant ut at de endte opp som pynt da båten stod som støpt på blokkene. Hvem selger slike isoporblokker? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Er det ingen som bruker løse støtter under vinteropplag? Joda, jeg bruker løse støtter, og det har fungert aldeles utmerket for meg på 4. året. Men for all del kjøp kraftige støtter. Seequipe fra Gressvik marina i Østføld har de beste. Jeg strapper de i sammen med kraftige lastestrapper, og har bygget tre stk bukker av 4X4" som båten står på og som tar opp all vekt. Slik sett blir det lite belastninger på bukkene. De er kun med på å forhindre båten fra å bikke sideveis. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eysteind Svart 29.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Ok. Blir sikkert kjøpt 2 stykk som blir plassert lengst bak, så blir det laget noe i trevert lengre framme senere. Då slipper eg at kranbilen slipper å vente på at eg skal lage til noe heimelaga... Noen som vet om drevet på vere nedtiltet under opplag? I såfall må båten stå en del høyere, eller så må eg grave et hull i bakken for drevet! Båter har det heilt klart best i vannet, men har plana om å støype badeplattform på båten, og da er det best å ha den på land... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 (redigert) På mi tidlegare Viksundsnekke (880) brukte eg heimesnekra trebukkar når eg ca kvar tredje vinter tok ho på land: Båten blei heist ned på 2-3 lecablokker med trekloss liggande på rad. Medan båten framleis var støtta opp av stroppene, blei to par trebukkar plassert inn under på kvar side. Medan stroppene blei løyst blei det heile sikra med eit par plankar inn under fenderlistene på kvar side. Med hjelpemannskap var det heile gjort på 3-4 minutt. Etterpå pleide eg å spikra på eit par tversgåane plankar mellom bukkane på kvar side. Dette for å sikra at ikkje bukkane skulle reka ut. Enkelt og effektivt. Noverande båt er omlag tre gonger så tung, så med den blir det vel berre nokre dagar på slipp anna kvart år. Båtar bør helst ligga i sjøen. PS: For båtar med drev er det vel vanleg å ta av aggregatet under opplag på land, for å lagra det heime i kjellaren el. garasjen. Redigert 29.August.2007 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Anonym Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Når båten står på land, og det blåser full storm, så kan ting skje. Jeg liker å være på den sikre siden, tar ingen sjanser.Hvert år kan man lese om båter som velter når de er i opplag. Dette er bakgrunnen for mitt tidligere utsagn. Bukkene settes helt opptil, og skal ikke bære båten, de skal bare støtte sidveis. I tillegg festes det kjetting/stropp/wire mellom støttene.. Jeg har bodd ombord mens båten min har stått lent til 4 slike :) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Båten blei heist ned på 2-3 lecablokker med trekloss liggande på rad. Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null. Bygg bukker av 4X4" som stables på hverandre og sammenføyes med gjengestang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
JanB Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null. I vår hamn har lecablokker (og betongelementer) vore brukt i mange år, utan at frost har ført til at båtar har fått problem under vinteropplaget på land (i alle fall så langt eg kjenner til). Men no har me helst mildver her vest. Talet på frostnetter i hamna sist vinter kan teljast på ei hand. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Mouche Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Har båt på henger og jekker opp hengeren slik at hjulene henger fritt for å avlaste fjæring/dekk. Bruker da lecablokker for oppstøtting og har brukt de samme lecablokkene i snart 10 år uten at jeg kan se at de har tatt noen skade av det? Hvor jeg bor er det så definitivt kaldt om vinteren! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Jepp, mange i havna bruker lecablokker. Ikke noe problem med frost overhode. Greit med en trekloss på toppen da, så ikke båten ligger rett på lecaen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Noen som vet om drevet på vere nedtiltet under opplag? I såfall må båten stå en del høyere, eller så må eg grave et hull i bakken for drevet! Av hensyn til belgen skal drevet være nede under opplag dersom drevet skal stå på båten. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Nor_west Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg har brukt samme typer bukker helt bak,og forran har jeg hatt selvregulerende bukk og det har fungert meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Hvorfor ikke bruke paller og jekkestropper? Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Victora III Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Bare en liten apropos til temaet. Holder på å lage meg krybbe som skal passe som hånd i hanske til Bavariaen. Har snakket med en båtnabo med samme båt som er snekker og bygde en perfekt krybbe i fjor og fikk stå å kopiere denne på opplagsplassen. Hadde bare sidebjelkene på 3,40 meter igjen som var kappet og skulle borres opp for bolting. Da jeg kom på båtplassen i dag hadde noen stjålet både mine og min båtnabos sidebjelker! + hans Leca blokker!! Utrolig at noen gjør seg til tjuvradd for en tusenlapp!!Hadde heldigvis notert eksakt lengde på dem. Stakkars folk sier nå jeg!! Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Hvem selger slike isoporblokker? Hvem som selger store isoporblokker er jeg litt usikker på, men isopor som brukes til blandt annet i grunnmur blir levert i pakker som er like gode som en hel blokk. Vil tro dette er lett å få tak i på de fleste steder ? Mulig Byggmakker osv kan skaffe (har ikke sjekket) ellers vet garantert nærmeste snekker en snakker med om hvor de kan fås kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.