Jump to content

båtbukker for opplag

eysteind

Recommended Posts

Lecablokker er nok veldig vanleg til å legga under kjølen. Men å stabla dei og støtta opp på sidene? DET er eg meir usikker på. Kan ikkje huska å ha sett den varianten.

Husk at støttene på sida ikkje skal bera så mykje vekt (det er det kjølen og underlaget som gjer). Men for å kunna halda båten oppreist, er det viktig at sidestøttene er stabile. Om tre blokker stabla oppå kvarandre er det, er eg usikker på.

• 4 uker senere...
Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null.

Bygg bukker av 4X4" som stables på hverandre og sammenføyes med gjengestang.

Leca er helt frostsikkert. Grunnen til at lecaen er så luftig som den er er nettop for at vannet enkelt skal kunne komme ut når det ekspanderer som is.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

jeg har vanlige opplagsbukker, og har i tillegg hatt et ekstra støttepunkt under motoren som har vært 2 lecablokker og noen trefliser på toppen. I fjor når det regnet så mye og deretter ble kaldt sprakk i allefall den nederste lecaklossen som var våtest. Om det skyldtes vann eller om den tilfeldigvis sto på en stein eller annet som kunne påvirket hvordan vekten gikk i gjennom klossen vet jeg ikke - men den er nå i to deler - derom hersker ingen tvil.

jeg har vanlige opplagsbukker, og har i tillegg hatt et ekstra støttepunkt under motoren som har vært 2 lecablokker og noen trefliser på toppen.

Er det lurt å ha et tredje opplagringspunkt under midten dersom båten står på "telehivende" underlag?

Kan man ikke risikere, dersom telen jobber ujevnt i bakken, at båten blir "hengende" med farlig høy belastning på midtpunktet?

Er det ingen som bruker løse støtter under vinteropplag?

En båt i vår havn (9,9 m lang seilbåt) står på 4 trefot-støtter som likner litt; de er mere assymetriske, og dessuten står kjølen på planker som ligger på marken. Støttenes ben synker litt nedi sanden på opplangsplassen - og kan nok ikke skli noen veg, og de er koplet sammen med kjetting og spennbånd.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei!

Har planer om å ta båten på land snart. Dette blir første vinteren på land, og vurderer på kjøpe noen opplagsutstyr.

Hadde båten på service på en marina i påsken, og der brukte dei noen veldig enkle bukker.

Noe lignende slike:

20605-30-33.jpg

Noen erfaringer med slike? Merker?

Maritim selger slike for ca 2000,- pr stykk. Finnes det noen billigere leverandører?

Regner med det holder med 2 stykk som plasseres nesten helt akter under båten.

Disse bukkene du viser her bruker di på små og store båter så di er bra,, men jeg syntes di er i det dyreste laget, kikket på slike jeg også men som sakt syntes jeg di var for dyre.

Båten har jo tyngde punktet på kjølen så det blir jo ikke akkurat sidene som holder mesteparten av tyngden...

Men di er jo oppe i nesten samme pris som en krybbe da...

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Er det lurt å ha et tredje opplagringspunkt under midten dersom båten står på "telehivende" underlag?

Sikkert et poeng. Leste for en tid tilbake i båtmagasinet at det var anbefalt med et slikt punkt under motoren da plastbåter typisk er konstruert for jevn bæring fra vannet, og at det derav kunne "sige" litt ved kun to punkter og en tung motor. Har dog aldri hørt at dette har representert noe problem i praksis. Min motor veier omlag 700 kg med gir som gir betydelig "heng" mellom to to vanlige bukkene. Spørsmålet om tilleggsfare ved telehiv er nok relevant - men jeg har dog ikke erfart noe negativt med det ennå. I tillegg til ekstra støttepunkt under har jeg også ekstra sidestøtte via slike vanlige støttebukker i tre. Høres alt sammen unødvendig ut? Ja - antagelig, men for to år siden gikk det et jordras bak båten som røsket godt, blant annet knakk presenningsstativet (i solid trevirke) og vred den bakre krybben. Etter det har jeg fortsatt å være forberedt på det det uforberedte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...