torbi Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 skal ta båten på land den 20 oktober, tenkte å bruke 3 stk leca blokk oppå hverandre, 1 leca vil være 25 cm høyde så blir det vel 75 cm tilsammen, vil det gå bra med 3 blokker på hver side? og evt. støtte bjelke mot fenderlisten fremme. høres greit ut? p.s. dyben på min båt er 80 cm..... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
JanB Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Lecablokker er nok veldig vanleg til å legga under kjølen. Men å stabla dei og støtta opp på sidene? DET er eg meir usikker på. Kan ikkje huska å ha sett den varianten. Husk at støttene på sida ikkje skal bera så mykje vekt (det er det kjølen og underlaget som gjer). Men for å kunna halda båten oppreist, er det viktig at sidestøttene er stabile. Om tre blokker stabla oppå kvarandre er det, er eg usikker på. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
naumar.no Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Bruk av Leca frarådes på det sterkeste av de som driver marinaer og vinteropplag. Grunnen er at Lecaen suger vann på høsten, og fryser i stykker ila. nettene når tempen synker under null. Bygg bukker av 4X4" som stables på hverandre og sammenføyes med gjengestang. Leca er helt frostsikkert. Grunnen til at lecaen er så luftig som den er er nettop for at vannet enkelt skal kunne komme ut når det ekspanderer som is. Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Mouche Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Har båt på henger og jekker opp hengeren på vinteren for å avlaste fjæring, hjul osv. Hele hengeren og båten står da på tre leca-blokker og disse rett på bakken. Har brukt de samme leca-blokkene i mange år, og de er gode som nye og absolutt ikke frostsprengt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nordan family 27 Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 jeg har vanlige opplagsbukker, og har i tillegg hatt et ekstra støttepunkt under motoren som har vært 2 lecablokker og noen trefliser på toppen. I fjor når det regnet så mye og deretter ble kaldt sprakk i allefall den nederste lecaklossen som var våtest. Om det skyldtes vann eller om den tilfeldigvis sto på en stein eller annet som kunne påvirket hvordan vekten gikk i gjennom klossen vet jeg ikke - men den er nå i to deler - derom hersker ingen tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 jeg har vanlige opplagsbukker, og har i tillegg hatt et ekstra støttepunkt under motoren som har vært 2 lecablokker og noen trefliser på toppen. Er det lurt å ha et tredje opplagringspunkt under midten dersom båten står på "telehivende" underlag? Kan man ikke risikere, dersom telen jobber ujevnt i bakken, at båten blir "hengende" med farlig høy belastning på midtpunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Er det ingen som bruker løse støtter under vinteropplag? En båt i vår havn (9,9 m lang seilbåt) står på 4 trefot-støtter som likner litt; de er mere assymetriske, og dessuten står kjølen på planker som ligger på marken. Støttenes ben synker litt nedi sanden på opplangsplassen - og kan nok ikke skli noen veg, og de er koplet sammen med kjetting og spennbånd. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
eysteind Svart 7.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Kjøpte en svær krybbe istendenfor. Ble laget til en Sealine 37, men tror vinkelen passer min båt veldig bra! Prisen ble den samme som 2 støtter, så da var valget enkelt. Har nå også mulighet til å bruke den til en fremtidig større båt Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Bildet nedenfor viser mitt hjemmesnekrede opplagsstativ. Når sidestøttene legges ned er det relativt lett å stue bort/transportere. Sidestøttene justeres individuelt ved å endre vinkelen på de vertikale støttebena når båten settes ned på stativet. Bukkene i midten utgjør helgarderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 (redigert) Hei!Har planer om å ta båten på land snart. Dette blir første vinteren på land, og vurderer på kjøpe noen opplagsutstyr. Hadde båten på service på en marina i påsken, og der brukte dei noen veldig enkle bukker. Noe lignende slike: Noen erfaringer med slike? Merker? Maritim selger slike for ca 2000,- pr stykk. Finnes det noen billigere leverandører? Regner med det holder med 2 stykk som plasseres nesten helt akter under båten. Disse bukkene du viser her bruker di på små og store båter så di er bra,, men jeg syntes di er i det dyreste laget, kikket på slike jeg også men som sakt syntes jeg di var for dyre. Båten har jo tyngde punktet på kjølen så det blir jo ikke akkurat sidene som holder mesteparten av tyngden... Men di er jo oppe i nesten samme pris som en krybbe da... Redigert 7.November.2007 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er det lurt å ha et tredje opplagringspunkt under midten dersom båten står på "telehivende" underlag? Sikkert et poeng. Leste for en tid tilbake i båtmagasinet at det var anbefalt med et slikt punkt under motoren da plastbåter typisk er konstruert for jevn bæring fra vannet, og at det derav kunne "sige" litt ved kun to punkter og en tung motor. Har dog aldri hørt at dette har representert noe problem i praksis. Min motor veier omlag 700 kg med gir som gir betydelig "heng" mellom to to vanlige bukkene. Spørsmålet om tilleggsfare ved telehiv er nok relevant - men jeg har dog ikke erfart noe negativt med det ennå. I tillegg til ekstra støttepunkt under har jeg også ekstra sidestøtte via slike vanlige støttebukker i tre. Høres alt sammen unødvendig ut? Ja - antagelig, men for to år siden gikk det et jordras bak båten som røsket godt, blant annet knakk presenningsstativet (i solid trevirke) og vred den bakre krybben. Etter det har jeg fortsatt å være forberedt på det det uforberedte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.